Elektromagnetski katapult: Strogo čuvana tajna nosača zrakoplova Gerald R. Ford
Bojne glave, rakete, avioni, tenkovi, podmornice, borbeni brodovi... Europljani, prije svega Francuzi, ali i Englezi, Nijemci posljednjih godina strahovito rastu u obrambenim tehnologijama, osim u jednom području. Vrlo naprednom području elektromagnetskih katapulta - radi se o takozvanom EMALS-u, elektromagnetskom sustavu za lansiranje zrakoplova s nosača aviona. Samo su Amerikanci, koji su njima opremili svoju novu generaciju nosača zrakoplova klase Gerald R. Ford, i vrlo nedavno Kinezi koji su, naravno, prekopirali i proveli testove na Fujianu, svladali su ovo znanje. Francuska mornarica mora, primjerice, kupiti neka rješenja od General Atomicsa kako bi opremila nasljednika nosača aviona Charles-de-Gaulle, navodi Le Figaro.
Nova generacija nosača zrakoplova donosi tehnološki skok koji mijenja pravila igre u pomorskom ratovanju. U središtu te transformacije nalazi se EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), sofisticirani sustav koji parne katapulte iz doba Hladnog rata šalje u povijest i uvodi pomorsku avijaciju u 21. stoljeće. Koristeći snagu elektromagnetizma, EMALS omogućuje brže, preciznije i učinkovitije lansiranje zrakoplova, od teških lovaca do lakih bespilotnih letjelica, redefinirajući borbenu moć modernih flota.
Od pare do magneta - evolucija katapulta
Povijest lansiranja zrakoplova s brodova seže u rano 20. stoljeće, s prvim eksperimentima koji su koristili opruge i barut. Međutim, od 1950-ih godina, parni katapulti postali su neosporni standard na nosačima zrakoplova. Iako pouzdani, ovi sustavi, koji koriste golemu količinu pare proizvedene u nuklearnim reaktorima broda, imaju značajne nedostatke.
Parni katapulti funkcioniraju po principu "sve ili ništa", isporučujući gotovo istu, brutalnu silu bez obzira na težinu zrakoplova. To stvara ogromno opterećenje na strukturu letjelice, skraćujući njezin životni vijek i povećavajući troškove održavanja. Nadalje, parni sustavi su masivni, zahtijevaju intenzivno održavanje i troše ogromne resurse, uključujući oko 615 kg pare i tisuće litara slatke vode za kočenje pri svakom lansiranju. Zbog svoje sirove snage, nisu pogodni za lansiranje sve lakših i važnijih bespilotnih letjelica.
Kako Funkcionira EMALS?
EMALS, koji je razvila tvrtka General Atomics za Američku mornaricu, predstavlja potpunu promjenu paradigme. Umjesto pare i hidraulike, srce sustava čini linearni indukcijski motor dug preko 90 metara, ugrađen u letnu palubu.
Princip rada može se pojednostaviti na sljedeći način:
- Pohrana Energije: Brodski nuklearni reaktori ne mogu trenutačno isporučiti energiju potrebnu za lansiranje. Zato EMALS koristi sustav za pohranu kinetičke energije. Četiri masivna zamašnjaka (disk alternatora) vrte se do brzine od 6400 okretaja u minuti, akumulirajući energiju u 45 sekundi između lansiranja.
- Impuls Snage: U trenutku lansiranja, ta golema kinetička energija pretvara se u snažan električni impuls. Taj se impuls, koji traje svega 2 do 3 sekunde, usmjerava u linearni motor.
- Stvaranje Magnetskog Polja: Električna struja prolazi kroz niz statora (zavojnica) u motoru, stvarajući snažno, pokretno magnetsko polje koje putuje duž lansirne staze.
- Lansiranje: To magnetsko polje djeluje na kolica na koja je pričvršćen zrakoplov, ubrzavajući ga s nevjerojatnom preciznošću do brzine potrebne za polijetanje.
Cijeli proces je računalno kontroliran, omogućujući operaterima da "unaprijed programiraju" točnu snagu potrebnu za svaki pojedini zrakoplov, uzimajući u obzir njegovu težinu, vjetar na palubi i brzinu broda. U tom smislu, EMALS je svakako revolucija i nevjerojatno olakšanje kad govorimo o lansiranju zrakoplova s palube.
Sustav isporučuje glatko i konstantno ubrzanje, za razliku od naglog trzaja parnog katapulta. Time se dramatično smanjuje stres na zrakoplove. Analize su pokazale da EMALS može produljiti životni vijek okvira zrakoplova za više od 30%, što rezultira golemim uštedama i većom raspoloživošću flote. Ova preciznost također omogućuje sigurno lansiranje lakih bespilotnih letjelica, što je s parnim katapultima bilo gotovo nemoguće.
Donald trump: To ništa ne valja
EMALS se brže puni, što omogućuje veću stopu polijetanja (broj letova u određenom vremenu). To znači da nosač može brže poslati veći broj zrakoplova u borbenu misiju. Sustav također ima 29% veću energetsku sposobnost od parnih katapulta, što mu omogućuje lansiranje zrakoplova koji onda nose i veću količu goriva i naoružanja. Time se povećava njihov borbeni dolet i ubojitost.
EMALS je lakši, zauzima manje prostora ispod palube i zahtijeva značajno manje osoblja za rad i održavanje. Eliminira složenu mrežu parnih cijevi, ventila i hidraulike, smanjujući potrebu za desalinizacijom vode i oslobađajući prostor za zrakoplove i streljivo. U potpunosti je kompatibilan s vizijom budućih, potpuno električnih brodova.
Unatoč revolucionarnim prednostima, uvođenje EMALS-a nije prošlo bez poteškoća. Na prvom nosaču opremljenom ovim sustavom, USS Gerald R. Ford (CVN-78), zabilježena je niža pouzdanost od očekivane u ranim fazama. Tehnologija je kompleksna, a izazovi poput elektromagnetske interferencije (EMI) i sigurnosti visoko-rotirajućih strojeva na brodu koji se ljulja zahtijevali su inovativna inženjerska rješenja.
Sustav je privukao i kritike. Donald Trump svojedobno je izjavio kako sustav "nije dobar" i da je "previše kompliciran", zagovarajući povratak na "prokletu paru". Ipak, Američka mornarica ostala je predana novoj tehnologiji, smatrajući početne probleme rješivima.
Cijena ove inovacije je astronomska. Iako je teško izdvojiti cijenu samog EMALS-a, nosač klase Ford košta preko 12 milijardi eura. Ipak, ugovori za isporuku sustava drugim zemljama daju bolji uvid. Moguća prodaja EMALS i pripadajućeg sustava za slijetanje (AAG) Francuskoj za njihov budući nosač zrakoplova PA-Ng procijenjena je na oko 1,23 milijarde eura. Ugovor za opremanje četvrtog američkog nosača klase Ford, USS Doris Miller (CVN-81), iznosi oko 1,12 milijardi eura.
U međuvremenu, tehnologija se širi. Kina je opremila svoj najnoviji nosač zrakoplova, Fujian, vlastitom verzijom elektromagnetskog katapulta, čime je postala tek druga nacija na svijetu s tom sposobnošću.
EMALS predstavlja budućnost pomorske avijacije. Njegova sposobnost da precizno, učinkovito i sigurno lansira čitav spektar zrakoplova, od najtežih lovaca do najlakših dronova, pruža stratešku prednost koju parni katapulti jednostavno ne mogu dostići. Dok se tehnologija usavršava i širi na nove brodove i saveznike, jasno je da je era pare na letnim palubama završena, a budućnost lansiranja zrakoplova s mora leži u nevidljivoj, ali moćnoj sili elektromagnetizma. Što god o tome mislio "vojni ekspert" Donald Trump.
-
SVJEDOK IZRUČENJASlobin posljednji let: 'Tražio me cigaretu, rekao sam mu da nije više glavni'
-
DOLAZI U HRVATSKUHtjeli su mu zabraniti nastup u pulskoj Areni, a nije Thompson. Sjećate li se što je bilo?
-
JEZIVA PRIČAČasne bi majci rekle da je dijete umrlo, a onda bi ga prodale. Krađe su trajale desetljećima
-
LOVAC NA ZLOČINCEUmro čovjek koji je uhitio Slavka Dokmanovića, a Miloševića prepratio u Haag
-
EKSPLOZIVNI DOKUMENTTrump novom strategijom šokirao Europu: Prijeti vam civilizacijsko brisanje!