Kako je nastao div koji će progutati Hollywood: 'Bili smo dužni i ismijali su nas'

Profimedia
Još 2000., dok su poslovali s gubitkom, Hastings i Randolph ponudili su Blockbusteru da ih kupi za 50 milijuna dolara. Ismijali su ih. Deset godina kasnije, Netflix je uspio, a Blockbuster bankrotirao
Vidi originalni članak

Streaming div Netflix objavio je u petak da je postigao dogovor s Warner Bros. Discoveryjem o kupnji filmskih i TV studija, uključujući i platformu HBO Max. Pionir streeminga postat će tako vlasnik jedne od najcjenjenijih i najstarijih holivudskih televizijskih kuća u transakciji vrijednoj 72 milijarde dolara.

- Naša je misija oduvijek bila zabaviti svijet - rekao je u izjavi suizvršni direktor Netflixa Ted Sarandos.

- Kombiniranjem nevjerojatne biblioteke serija i filmova Warner Brosa, od bezvremenskih klasika poput "Casablance" i "Građanina Kanea" do modernih hitova poput "Harryja Pottera" i "Prijatelja", s našim naslovima koji definiraju modernu kulturu poput, "Stranger Things", "KPop Demon Hunters" i "Squid Games", moći ćemo zabaviti ljude još bolje - dodao je Sarandos.

Analitičari smatraju da Netflix želi na dulji rok osigurati prava na popularne serije i filmove i manje naručivati sadržaj od vanjskih studija, uz paralelno širenje na igrice i potragu za novim izvorima rasta, nakon neuspjelih pokušaja suzbijanja dijeljenja lozinki.

Popularnom streaming servisu dionice su samo ove godine porasle za 16 posto, nakon skoka u 2024. za više od 80 posto. Investitori se pak pribojavaju da bi njegov vrtoglavi rast mogao usporiti, podsjećajući da više ne objavljuje ​​​​broj pretplatnika. Kupnja Warner Brosa također bi osnažila njihovo ulaganje u gaming, budući da WBD spada među rijetke tvrtke koje su postigle velike uspjehe i u tom sektoru, uključujući i videoigricu o Harryju Potteru "Hogwarts Legacy", koja je generirala više od milijardu dolara prihoda.

Regulatori u Europi i SAD-u vjerojatno će temeljito 'pročešljati' transakciju kako bi provjerili hoće li narušiti ravnopravno tržišno natjecanje jer bi najveći servis za streaming u svijetu trebao postati vlasnik konkurenta koji je vlasnik HBO Maxa i ima gotovo 130 milijuna streaming pretplatnika, procjenjuje Reuters.

Danas je Netflix globalni fenomen. No, put do vrha, gdje danas broje više od 300 milijuna pretplatnika, bio je popločan nevjerojatnim rizicima, genijalnim idejama i nemilosrdnim bitkama s divovima industrije. Priča o Netflixu priča je o dvojici poduzetnika, Reedu Hastingsu i Marcu Randolphu, koji su se usudili izazvati moćni Blockbuster i zauvijek promijeniti način na koji konzumiramo zabavu.

Sve je počelo 1997. godine u Kaliforniji. Marc Randolph, iskusni marketinški stručnjak, i Reed Hastings, softverski inženjer koji je upravo prodao svoju tvrtku Pure Atria, svakodnevno su se vozili zajedno na posao. Tijekom tih vožnji, Randolph je Hastingsu, koji je imao novac za ulaganje, iznosio brojne poslovne ideje – od personalizirane hrane za pse do šampona. Nijedna nije bila dovoljno dobra.

Tada su se dosjetili videokazeta koje bi se mogle iznajmljivati putem pošte. Brzo su odbacili tu ideju jer su VHS kasete bile preteške i skupe za slanje. No, onda se pojavila nova tehnologija: DVD. Tanak, lagan i jeftin za slanje. Kako bi testirali koncept, kupili su CD, stavili ga u omotnicu i poslali na Hastingsovu kućnu adresu. Kad je disk stigao neoštećen idućeg dana, znali su da imaju nešto.

Godinama je kružila priča, koju je i sam Hastings često prepričavao, da je ideju za Netflix dobio nakon što je morao platiti 40 dolara kazne za zakašnjelo vraćanje filma "Apollo 13" u Blockbuster. Randolph je kasnije u svojoj knjizi "That Will Never Work" priznao da je to bila samo zgodna marketinška priča.

- Ljudi žele da budem ljut zbog Reedove priče, ali nisam nimalo, to je dobra priča. Siguran sam da je isto kao s Newtonom, koji zapravo nije otkrio gravitaciju kad mu je jabuka pala na glavu - objasnio je Randolph.

Netflix je pokrenut 1998. kao servis za iznajmljivanje DVD-a poštom, a njihovo najjače oružje bio je slogan: "Bez zakasnina". Bio je to direktan udarac u najbolniju točku Blockbustera, tadašnjeg kralja videoteka, čiji se poslovni model uvelike oslanjao na naplaćivanje kazni za kašnjenje.

- To je bila očita bolna točka. Ljudi su voljeli iznajmljivati filmove, ali zakasnine su postale simbol svega lošeg u tom modelu. Zato smo odlučili stvoriti nešto drugačije - rekao je Hastings.

U početku je Netflix bio mala, gotovo "divlja" operacija. Menadžeri su redovito išli u lokalne trgovine poput Walmarta i kupovali DVD-e po punoj cijeni kako bi ih mogli iznajmljivati svojoj maloj bazi korisnika. No, tvrtka je polako rasla.

Randolph za 24sata: Ključ je bio u zakasninama na filmove

Marc Randolph je 2020. sudjelovao na online konferenciji Digital Takeover u organizaciji 24sata. Tada je hrvatskoj publici opisao kako je sve nastalo te koji su ključni sastojci da ideja bude uspješna. Još 2000. godine Netflix je bio jako mlada i mala kompanija. Imali su 100 zaposlenika i 5 milijuna dolara prihoda, dok su istovremeno imali 50 milijuna dolara duga - firma osuđena na propast.

- Bili smo u problemu, velikom. Odlučili smo da moramo smisliti strategiju i to brzo. Tako smo došli na ideju da prodamo tvrtku Blockbusteru koji je tada imao 60.000 zaposlenika i 9.000 trgovina - rekao je Randolph.

Dok je Netflix te godine grcao u dugovima, Blockbuster je imao 6 milijardi dolara prihoda.

- Oni su bili naša slamka spasa. Slali smo im mailove, zvali ih, ali nitko nam na njih nije odgovarao. Jednog smo dana tako moj poslovni partner Reed Hastings i ja otišli na ranč na drugi kraj države kako bismo se opustili na nekoliko dana. U tom trenutku zvoni nam mobitel i zovu nas da se sutra nacrtamo u uredu Blockbustera. Nismo dvojili ni trenutka. Unajmili smo privatni avion, sa zadnjim novcima koje smo imali i otišli na sastanak. Kada smo im ispričali našu ideju, svidjela im se, no kada smo za nju tražili 50 milijuna dolara, ismijali su nas i poslali kući. Nikad se nisam osjećao gore. No u tom sam trenutku znao da nas nitko drugi neće spasiti, već ćemo to morati učiniti mi - kaže.

Godine 2000., dok su još uvijek poslovali s gubitkom, Hastings i Randolph ponudili su Blockbusteru da ih kupi za 50 milijuna dolara (danas oko 46 milijuna eura). Prema sjećanjima nekih Netflixovih direktora, u sjedištu Blockbustera u Dallasu doslovno su ih "ismijali". Blockbuster nije vidio nikakvu prijetnju.

I zaista, nakon 10 godina rada, uspjeli su, a Blockbuster je proglasio bankrot.

Kada je prvi put svojoj ženi ispričao za Netflix, rekla mu je da je ideja apsolutni promašaj.

- Svi smo mi imali takve situacije gdje si uzbuđen ispričati ideju drugim ljudima oko sebe, a oni ti nađu 1000 stvari zbog kojih ona neće uspjeti. No zapravo, nitko ništa ne zna dok ideja ne krene. Možeš imati najbolji poslovni plan i ne uspjeti, a možeš i krenuti glavom kroz zid i zaraditi milijune. Nitko od nas točno ne zna koja će ideja uspjeti i zašto - objašnjavao je.

- Vjerujte mi, više ćete naučiti u pet minuta rada, nego u šest mjeseci planiranja - rekao je na Digital Takeoveru.

- Ono što sam shvatio kroz sve godine iskustva jest da treba naći problem. I to neki problem koji je svakodnevan, kojim se stalno okruženi i koji vidite. A onda za njega pronaći rješenje. Nemojte misliti da će vam ideja samo pasti na um. Dobru ideju morate mozgati, o njoj razmišljati. Tako da potražite ono čime ste okruženi i tamo pronađite ideju - kaže.

Ideju za Netflix razvili su vozeći se u autu, ali su o njoj razmišljali gotovo šest mjeseci.

- Imali smo šest mjeseci za smisliti što ćemo sa svojim životima. Radili smo u jednoj digitalnoj firmi, i svaki dan na putu do posla i putu doma mozgali ideje. Bilo ih je toliko loših. No u jednom trenutku smo se dosjetili da bismo mogli iznajmljivati filmove poštom. Tada su još postojale video kazete, no nekoliko mjeseci kasnije pojavio se DVD. I znali smo da imamo uspjeh - kaže.

Reed je tada Randolphu napisao ček na 2 milijuna dolara i nastao je posao te davne 1998. godine.

- Ispočetka smo prodavali i iznajmljivali DVD-e, no kasnije smo zaključili da ih puno više prodajemo no iznajmljujemo i to nismo htjeli nastaviti. Shvatili smo da bi nas Amazon, a potom i Target i Walmart brzo prestigli, tako da smo kupcima odlučili ponuditi nešto što kod njih neće moći dobiti. Tako smo odustali od prodaje DVD-a i samo ih iznajmljivali.

- Firmu smo tada odlučili u potpunosti promijeniti. Nismo više imali zakasnine, već smo dopuštali ljudima da kod sebe drže filmove do kad god ih žele gledati. Podigli smo stranicu i na njoj su nam ljudi mogli pisati koje filmove žele gledati kako bismo mi znali unaprijed i najvažnije, uveli smo mjesečnu pretplatu. To je bio game changer - kaže.

- Digli smo stranicu i u prvom danu imali smo 200 pretplatnika. Nisam mogao vjerovati svojim očima - kaže.

U tom su trenutku znali da su prestali biti startup i da su postali prava kompanija. 

- Kada me netko pita jesam li ponosan, kažem da jesam, no ne znam točno na što. Na kompaniju, na sebe ili na svoj preveliki optimizam? Ne znam - kaže.

- Jednom je analitičar pitao direktora Blockbustera što misli o Netflixu, a on je rekao: 'Oni su ništa. Oni su nitko. Oni su komarac'. Pogledala sam preko sobe u grafikon s našim brojem pretplatnika. Strelica je išla ravno prema gore. Tada sam shvatila: 'Oni ne razumiju' - ispričala je Patty McCord, jedna od prvih zaposlenica Netflixa.

Blockbuster je na kraju pokušao uzvratiti udarac, ali bilo je prekasno. Opterećen dugovima i zastarjelim franšiznim modelom, proglasio je bankrot 2010. godine. Komarac je srušio diva.

Iako je DVD bio temelj poslovanja, Hastings je od samog početka imao viziju budućnosti. Ime tvrtke – "Net" (internet) i "Flix" (filmovi) – odavalo je njegove stvarne ambicije.

- Kad sam prvi put upoznao Reeda, opisao je Netflix gotovo točno onako kako izgleda danas. Nije koristio riječ 'streaming', zvao ga je 'skidanje videa', ali bio je jasan da misli da će sva zabava dolaziti u domove putem interneta - prisjetio se Ted Sarandos, današnji suizvršni direktor.

Godine 2007. tehnologija je konačno sustigla Hastingsovu viziju i Netflix je pokrenuo svoju streaming uslugu. Bio je to trenutačni uspjeh, no pojavio se novi izazov: sadržaj. Studiji su i dalje preferirali slati svoje filmove na kabelske kanale, pa je Netflix u početku nudio samo nišne i avangardne naslove. Ključan je bio dogovor s kabelskim kanalom Starz, koji im je omogućio pristup stotinama novijih filmskih hitova. No, Sarandos je znao da je to samo privremeno rješenje. Netflix je morao stvarati vlastiti sadržaj.

 'House of Cards' i početak dominacije

Novi cilj postao je HBO, tadašnji sinonim za prestižnu televiziju. U to vrijeme, šef HBO-ove matične tvrtke Time Warner, Jeff Bewkes, posprdno je usporedio Netflix s "albanskom vojskom", koje se, naravno, nitko ne boji.

- Svi smo otišli i nabavili vojne oznake albanske vojske koje smo nosili. To nam je definitivno pomoglo. Tada su nas mediji pozicionirali kao izazivača protiv vladara, što nas je legitimiziralo - rekao je Hastings.

Prilika za dokazivanje stigla je s projektom "House of Cards", remakeom britanske serije s Davidom Fincherom kao redateljem i Kevinom Spaceyjem u glavnoj ulozi. Svi su htjeli tu seriju. Sarandos je napravio potez koji je šokirao Hollywood. Bez da je vidio ijednu snimljenu scenu, ponudio je nevjerojatnih 100 milijuna dolara (oko 92 milijuna eura) za prve dvije sezone i dao Fincheru potpunu kreativnu kontrolu.

- Nije mi bilo ugodno s tim. Činilo se opasno agresivno, na rubu nepromišljenosti. Ali radio sam s Tedom desetljeće i naučio sam vjerovati njegovim instinktima - priznao je Hastings.

Sarandos je zatim povukao još jedan revolucionaran potez: odlučio je objaviti cijelu sezonu odjednom, uvodeći svijet u eru "binge-watchinga". Serija je postala globalni hit, donijela Netflixu prve Emmy nominacije i pokazala da "albanska vojska" itekako zna ratovati.

Iako su zajedno stvorili tvrtku, put Randolpha i Hastingsa se razišao. Godine 1999., Hastings je pozvao Randolpha u ured i na laptopu mu pokazao PowerPoint prezentaciju s detaljnom analizom njegovih snaga i slabosti kao direktora. Predložio je da on preuzme ulogu CEO-a. Za Randolpha je to bio šok.

- Staviti svoj ego po strani vjerojatno je bila najpametnija odluka koju sam ikad donio u Netflixu. Shvatio sam da je stvaranje velike, uspješne tvrtke možda drugačiji san od onog u kojem sam ja direktor - rekao je Randolph, koji je napustio tvrtku 2003. godine, nakon što ju je uspješno proveo kroz izlazak na burzu.

Ostatak je povijest. Netflix je nastavio nizati uspjehe s originalnim serijama i filmovima poput "Stranger Things", "The Crown" i "Squid Game", osvajajući nagrade i srca publike diljem svijeta. Simbolično, 2023. godine poslali su posljednju crvenu omotnicu s DVD-om, čime je njihova transformacija iz videoteke u streaming diva konačno završena. Putovanje koje je započelo jednim poslanim CD-om promijenilo je industriju zabave iz temelja.

Posjeti Express