Izrael nam prodaje 'nove' borbene avione stare 24 godine

Wikipedia
Hrvatski MiG-ovi već su odavno zastarjeli zrakoplovi, a već dulje vrijeme nije pronađena adekvatna zamjena
Vidi originalni članak

MORH, na čelu s Damirom Krstičevićem, planira početi s ambicioznom kupovinom novih zrakoplova te modernizacijom hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Kako piše Večernji, jedan od izglednih kandidata za nabavku zrakoplova je Izrael s njihovim lokalnim modifikacijama američkog lovca F-16 po cijeni od tridesetak milijuna dolara.. Riječ je o zrakoplovima isporučenima početkom devedesetih godina u sklopu Peace Marble III operacije modernizacije izraelske vojske.

U međuvremenu su svi ti zrakoplove ekstenzivno modificirani pa tako jednosjedi F16C koriste jako puno izraelske elektronike, za razliku od standardnih, Lockheedovim sustavima opremljenih, američkih F16C. Koliko su opsežne modifikacije najbolje pokazuje maksimalna težina zrakoplova pri polijetanju. Američke varijante teške su oko 19 tona dok je izraelska varijanta nekoliko tona teža, pa tako neki izvori navode da je riječ o dvije i pol tone dok drugi izvori kažu da je riječ o gotovo pet tona. 

Naravno, mnoštvo detalja nije poznato, ali je zanimljivo za primijetiti da je ministar Krstičević nedavno bio u posjeti Izraelu, a nedugo nakon toga je izraelska delegacija posjetila Zagreb.

Crn i brz Dragonlady - špijunira ISIL s ruba svemira

Iako je cijena samog zrakoplova potpuno prihvatljiva, nekoliko stvari je važno napomenuti. Posljednji F16C Block 40, kakav MORH želi nabaviti, isporučeni su Izraelu 1993. godine i otada su upotrebi po pustinjama Bliskog istoka. Dobro obaviješteni izvori ustvrdili su da takav okoliš posebno negativno utječe na sve zrakoplove, a budući da izraelski zrakoplovi u ponudi imaju po nekoliko tisuća sati leta, postavlja se logično pitanje troškova budućih ulaganja u održavanje zrakoplova. Osim toga, izraelske modifikacije znače samo da bi se rezervni dijelovi mogli nabavljati isključivo od njihovih proizvođača. Standardni, američki, F16 izvezen je u čak 24 zemlje svijeta i može se usporediti s Golfom II po obilnim zalihama rezervnih dijelova po znatno povoljnijim cijenama.

Prosječno vrijeme zamjene nekog borbenog sustava je između pet i sedam godina što znači da bi ti izraelski lovci, jednom kad bi ušli u punu upotrebu u hrvatskom zračnom prostoru, bili stari tridesetak godina. Nadalje, hrvatsko ratno zrakoplovstvo nije prilagođeno za korištenje takvih zrakoplova pa tako ne postoje piloti obučeni za upravljanje, ne postoje tehničari obučeni za održavanje, a ne postoje ni piste prilagođene tim zrakoplovima. Sve to bi se moralo riješiti u idućih nekoliko godina što značajno podiže troškove korištenja već ocvalih zrakoplova. Istina, F16 neće se tako skoro povući iz upotrebe, ponajviše zato što F35 nije ni približno tako moćna i svestrana letjelica kako se očekivalo i već godinama kasni u rasporedu, ali bit je da američko zrakoplovstvo koristi znatno modernije i znatno novije zrakoplove.

Samo usporedbe radi, negdje u isto vrijeme kad i Izraelci, američki centri za obuku nabavili su nekoliko ekvivalentnih zrakoplova, iako znatno manje modificiranih. Bilo je to krajem osamdesetih godina, a samo sedam godina kasnije, sredinom devedesetih, su umirovljeni i završili su u skladištima, a jedan je otišao u muzej. Zrakoplovi za obuku korišteni su puno češće nego operativni zrakoplovi i samim time im je rok upotrebe znatno kraći, ali i s time treba računati. Na nečem se hrvatski piloti moraju učiti zanatu, ali i održavati stečene vještine. Eventualno kupljenim zrakoplovima bi trenažni letovi značajno skratili vijek trajanja.

Američka potpora Modernizacija hrvatske vojske: Predstavljeno novih pet helikoptera Kiowa

Drugi najveći konkurent izraelskim zrakoplovima je su švedski Gripeni koji bi koštali u startu nešto više, vjerojatno i nekoliko puta više, a barata se brojkama od oko 70 milijuna eura. Riječ je o zrakoplovima novije proizvodnje koje bi vjerojatno bilo lakše uklopiti u postojeću strukturu hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Budući su zrakoplovi praktički novi za očekivati je da bi troškovi održava u neko dogledno vrijeme bili niži, a pojavile su se informacije da su Šveđani voljni ustupiti i nekoliko rabljenih Gripena na kojima bi se hrvatski piloti mogli obučavati, ali i koristiti za kontrolu zračnog prostora do isporuke ugovorenih letjelica.

Trenutačno najveći strah u nekim krugovima je da bi hrvatski političari se mogli odlučiti za Machiavellijanski pristup i nabaviti jeftinije i starije zrakoplove koji bi nekoliko godina kasnije mogli završiti na starom željezu zato što oni neće snositi posljedice tih odluka. 

Posjeti Express