Misterij Vučićevog aviona: Je li riječ o milijunskom mitu?

Andreas Traxler/Planespotters/Srđan Ilić/Pixsell
Čitava srpska vlast čuva sve informacije o tom zrakoplovu kao zmija noge
Vidi originalni članak

U Skupštinu Srbije u petak će stići zastupničko pitanje zbog čega je nabavka jednog aviona za potrebe avio-službe Vlade Srbije pod oznakom „strogo poverljivo“.

To pitanje će premijerki Srbije Ani Brnabić, ministru financija Siniši Malom i ministru unutrašnjih poslova Nebojši Stefanoviću uputiti, kako je najavio za Radio Slobodna Evropa (RSE) zastupnik Nove stranke, Zoran Živković.

„Apsolutno nema razloga da se bilo kakva javna nabava, prije svega za državne organe, a posebno avion, nabavlja tajno. Tu nema nikakve tajnosti. To je novac građana Srbije i apsolutno se mora znati koliko šta košta i zašto se nešto kupuje“, navodi Živković.

Živkovića, koji je i sam bio premijer Srbije od 2003. do 2004. godine, RSE je pitao ima li razloga da ovakva nabavka bude tajna. Odgovara da nema.

„Nema nikakvog razloga ni nabava oružja da bude tajna, što očigledno i nije. Ovdje se nabava vojnih aviona MIG radi tako da se sam Vučić slika u tim avionima, ispredaju se razne priče i bajke o njima i to nije tajna i ne treba biti. A s druge strane, nabava putničkog aviona, koji treba biti za prijevoz ministara, je tajna. To je besmislica“, ocjenjuje Živković.

Srpski Fašist Pijun vlasti: Radi nerede da Vučić može vojskom na narod

BIRN (Balkanska istraživačka mreža) objavio je da je avion Embraer Legacy 600, proizveden 2007. godine bio u vlasništvu Itaubank Leasing, a da ga je zakupljivala kompanija EMS do sredine 2018. godine, osam mejseci nakon prodaje „Galenike“. Ugovor EMS o zakupu istekao je u lipnju, a avion se preko Pariza našao u Beogradu.

Prema navodima BIRN-a, a na temelju dokumenta koje posjeduju, Vlada Srbije je registrirana kao novi vlasnik a da nema podataka o javnom natječaju ili isplati šest milijuna eura za zrakoplov koji posljednjih mjeseci koristi Vlada Srbije.

A riječ je o rabljenom Embraer ERJ-135 Legacy 600, koji je time postao treći avion u floti susjedne nam zemlje za prijevoz najviših državnih dužnosnika. Avionom isporučenim početkom listopada prošle godine predsjednik Vučić već je letio, 29. listopada u Istanbul i nazad.

Druga dva vladina aviona su Falcon 50 i Learjet 31a. I dok je ovaj potonji star 27 godina i relativno je sigurno služio i služi svrsi, Falcon 50 star je već 37 godina i tako se često imao običaj kvariti da su ljudi iz vrha Srbije znali biti primorani otkazivati putovanja i susrete koje su dogovarali i mjesecima unaprijed.

Milorad Pupovac "Hrvatine i srbende i dalje bi uništavale svoje nacije"

Kompromitirajuća "kvaka" s nabavkom novog aviona, Embraera, krije se u podacima dostupnima na internetskoj stranici Planespotter.net. Stranica navodi da je riječ o avionu proizvedenom prije nešto više od 11 godina, da je prvi korisnik bio avioprijevoznik "Sao Conrado Taxi Aereo" iz Brazila, da je drugi korisnik bila tvrtka EMS S/A iz Brazila, i to od travnja 2013., te da je od listopada prošle godine zrakoplov prešao u ruke Republike Srbije.

Ključan podatak je tvrtka EMS S/A. Riječ je o farmaceutskoj kompaniji koja je poslovno povezana s tvrtkom Aelius S.A.R.L. iz Luksemburga, a ta je tvrtka, također farmaceutska, u poslovno političku stvarnost Srbije ušla prije nekih godinu i pol dana, u studenom 2017., kada je kupila srbijanskog farmaceutskog diva "Galeniku".

Tadašnje vijesti iz Srbije kažu da je Aelius Galeniku kupio za 16 milijuna eura, da se pritom obavezao otplatiti još 25 milijuna eura dugova Galenike koje ova tvrtka s korijenima iz istoimene tvrtke osnovane još 1945. godine, više nije mogla servisirati. Luksemburški Aelius obavezao se također isplatiti i po 200 eura po godini staža svakom radniku Galenike na ime otpremnine, te još u naredne dvije godine uložiti 5,525 milijuna eura u Galeniku i zadržati 900 od tadašnjih 1595 radnika Galenike.

Ne dete, kreten Fascinantna biografija najdražeg Vučićevog redikula

Sve skupa zbrojeno nipošto nije mali iznos, ali nije niti nezamislivo visok za 93,73 posto dionica nekoć apsolutno najveće farmaceutske tvrtke na Balkanu koja je raspad SFR Jugoslavije 1991. godine dočekala s udjelom na tržištu bivše zajedničke federacije od čak 65 posto. U listopadu prošle godine bivši direktor Galenike Nenad Ognjenović osuđen je na šest godina zatvora zbog multimilijunskih pronevjera u donedavno državnoj tvrtki. Još trojica njegovih suradnika dobili su po između tri godine i 10 mjeseci zatvora.

Odjednom, brazilski EMS S/A, nakon kupnje Galenike preko svoje podružnice u Luksemburgu, pojavljuje se kao prodavač aviona za potrebe Aleksandra Vučića kao predsjednika i ostatka državnog vrha. Uoči prodaje Galenike prošle godine B92 pisao je da srbijanska tvrtka ipak neće biti prodana brazilskoj za samo jedan euro, nego za puno višu cijenu. Raspisan je natječaj i na tom natječaju izabrani su Brazilci.

Praktično odmah nakon prodaje Galenike, za sporazumni prekid radnog odnosa uz otpremninu prijavilo se 250 radnika. A godinu dana poslije ista tvrtka iz Brazila koja je dobila taj javni natječaj, prodala je Srbiji VIP putnički avion. Isti takav tip aviona i približne starosti u svijetu se danas može pronaći po cijeni od osam milijuna dolara.

Itaubank Leasing, EMS S/A, Embraer, pa čak niti jedno srpsko ministarstvo nisu BIRN-u odgovorili na upite o prodaji zrakoplova.

Posjeti Express