Nešto se kuha: HDZ-ova urota protiv Milanovića
Kad je prije nekoliko dana prvi put objavio da je Zlata Đurđević, ugledna profesorica i predstojnica Katedre za kazneno procesno pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu, njegova kandidatkinja za predsjednicu Vrhovnog suda, predsjednik Zoran Milanović obrušio se na Ustavni sud, potvrdivši time da mu postupak koji je povodom spora oko izbora novoga predsjednika Vrhovnog suda Dario Juričan pokrenuo pred Ustavnim sudom nipošto ne ide u prilog. Juričanov zahtjev Ustavnom sudu da ocjeni ustavnost izmjena Zakona o sudovima, kojima je HDZ-ova većina 2018. godine propisala proceduru postupka izbora čelnika najvišeg suda u zemlji, po Milanovićevoj ocjeni, pružit će mogućnost “HDZ-ovoj vertikali na Ustavnom sudu da donese odluku kakvu želi”. Ta odluka u ovom se trenutku koordinira između Šeksa, njegova vjenčanog kuma Miroslava Šeparovića i njegove najbliže suradnice koja je s njim politički ubačena Snježane Bagić, poručio je Milanović podvukavši kako je to čisti stranački privatluk. Predsjednik nije mogao biti izričitiji: “Dakle, šef tajne službe, kum od Vladeka, zajedno su upakirani u Ustavni sud i kad god je osjetljiva situacija - tajna komunikacija. Tako se nije radilo ni u Sovjetskom Savezu”. To je proglasio “gleichschaltungom”. Drugim riječima, Milanović u ovom slučaju očito smatra da Plenković preko Šeksa utječe na odluke Ustavnog suda, o čemu, naravno, svjedoči i nesvakidašnja ažurnost Ustavnog suda, koji je prije nekoliko dana poručio kako će o Juričanovu zahtjevu odlučiti do kraja mandata aktualnog predsjednika Vrhovnog suda Đure Sesse.
Milanović je objavom imena svoje kandidatkinje izvršio dodatan pritisak na premijera i predsjednika HDZ-a Andreja Plenkovića, jasno dajući do znanja kako je profesorica Đurđević jedina osoba koju je on kao predsjednik spreman poslati Saboru na odlučivanje, dok ga oni žele prisiliti da sva imena koja su se javila na poziv pošalje u Sabor kako bi mu oni mogli sugerirati tko je, po njihovu sudu, najbolji kandidat. U ovom slučaju, međutim, Milanović kvalitetom kandidatkinje i njezinim profesionalnim integritetom ograničava mogućnost Plenkoviću da odbije prijedlog. Milanović se ovaj put poziva na izravnu primjenu Ustava, podsjetivši i da je tadašnji premijer Ivo Sanader isto postupio kad je 2004. donio odluku o uklanjanju spomen-ploče Juri Francetiću, a izravno na Ustav pozvao se i premijer Plenković, kad je 2017. donio odluku o razrješenju Mostovih ministara u Vladi, kad mu nije smetalo ono što mu sad smeta kod aktualnog predsjednika.
Milanović pritom naglašava kako u ovom slučaju inzistira na promjenama u pravosuđu, bez obzira na to što Plenković to pokušava dovesti u pitanje, dok je na drugoj strani HDZ koji te promjene želi onemogućiti, iako premijer uvjerava da to nije istina. Ponovno otvaranje pitanja promjena u pravosuđu ujedno je i ključna javna korist od aktualnog rata Milanovića i Plenkovića za Vrhovni sud. HDZ je prije tri godine izglasao promjene Zakona o sudovima, za koje Milanović tvrdi da su neustavne, dok vladajući sad poručuju Milanoviću da njegov prijedlog neće staviti u proceduru, pokušavajući spriječiti da na čelo Vrhovnog suda dođe osoba s integritetom. Profesorica Đurđević, kako kaže Milanović, nije dio klike, precizirajući pritom kako je riječ o “ekipi koja ne dopušta nikakve promjene”, dok je on još u kampanji za predsjedničke izbore najavio upravo to - promjene.
Upravo ta situacija, koja svjedoči o silini otpora bilo kakvim promjenama u hrvatskom pravosuđu, i to na svim razinama, sudbenoj i političkoj, opravdava pitanje je li možda vetting jedino rješenje za neophodne promjene u pravosuđu, sustavu opterećenom korupcijom, klijentelizmom i politizacijom? Svi dosadašnji pokušaji postupnih promjena nisu rezultirali ostvarenjem proklamiranog cilja, zbog čega neki pravni stručnjaci smatraju kako je upravo vetting, odnosno temeljita provjera svih sudaca i tužitelja, koja uključuje provjeru podrijetla njihove imovine i stručnih kvalifikacija, što je prije nekoliko godina napravljeno u Albaniji, rješenje i za Hrvatsku.
Albanija je nakon dobivanja statusa kandidata za članstvo u EU bila suočena s nizom uvjeta od strane Unije, no ključni su se odnosili upravo na reformu pravosuđa. Zbog toga je ta siromašna balkanska zemlja, suočena s ozbiljnom korupcijom u sudstvu, pod pritiskom izvana pokrenula pravosudnu reformu i pristupila reevaluaciji sudaca i tužitelja, a u sklopu reforme izmijenjena je čak trećina albanskog Ustava. Vetting u Albaniji podržala je i Venecijanska komisija, savjetodavno tijelo Vijeća Europe, ocijenivši da je korupcija u Albaniji uzela toliko maha da situacija zahtijeva hitne i radikalne mjere.
Vetting u pravosuđu zapravo je proces lustracije korumpiranih sudaca i tužitelja. Lustracija je u Albaniji provedena putem dviju posebno osnovanih institucija: prvostupanjske komisije i žalbenog vijeća koje nisu dio postojećeg sudbenog sustava, a sve se odvijalo pod monitoringom sudaca i tužitelja iz nekoliko europskih zemalja. Selekcija kandidata bila je ključna za uspjeh projekta, a trebalo je osigurati stručnost i integritet, ali i nezavisnost, i to ne samo od političkih struktura, nego i od postojećih pravosudnih tijela. Komisije su provjeravale imovinu pravosudnih dužnosnika, zatim njihove osobne kontakte i veze s osobama koje su povezane s organiziranim kriminalom, a naposljetku i njihova znanja, organizacijske vještine, moralne osobine i stručne kvalifikacije, s obzirom na to da je među albanskim sucima bilo i onih bez završenog pravnog fakulteta.
Postupak vettinga dao je sucima i tužiteljima mogućnost da sami podnesu ostavke i tako izbjegnu provjere, što je mnogima otvorilo mogućnost da izbjegnu kazneni progon, zbog čega je više od stotinu albanskih sudaca dobrovoljno odstupilo s dužnosti. Naposljetku je otpušteno oko 40 posto nositelja pravosudnih funkcija koji su provjeravani, a među njima je bilo i sudaca i predsjednika Ustavnog i Vrhovnog suda, kao i predsjednika nižih sudova. Ostavku je podnio i glavni tužitelj. Radilo se o sucima i tužiteljima koji nisu mogli objasniti podrijetlo svog bogatstva, vila, apartmana, tvrtki i depozita u bankama. Bilo je i ozbiljnih problema, s obzirom na to da je postupak doveo do paralize sudbene vlasti, što je rezultiralo gomilanjem neriješenih predmeta. Cijeli je proces proveden uz goleme otpore, što nije iznenađenje s obzirom na to da je riječ o ugrožavanju interesa klikama koje su kontrolirale pravosuđe u zemlji, no proces je blagotvorno djelovao na povjerenje Albanaca u sudove.
Sa sličnim problemima u pravosuđu suočavaju se i sve zapadnobalkanske države, koje imaju probleme s pravosuđem i funkcioniranjem pravne države, pa i Hrvatska, unatoč činjenici da je Hrvatska gotovo osam godina punopravna članica Europske unije. O vettingu se govorilo i u Bosni i Hercegovini, koja se također suočava s problemom kriminala i korupcije na svim razinama vlasti, ali su ga tamošnje vlasti odbile.
Hrvatsko je pravosuđe i dalje na europskom dnu, a situacija je, sudeći po stalnim skandalima u pravosuđu i sramotnim presudama hrvatskih sudova, sve gora. Da nešto ozbiljno ne štima s hrvatskim pravosuđem ne misle jedino oni koji su na njegovu čelu, poput dosadašnjeg predsjednika Vrhovnog suda Sesse, koji uvjerava da pravosuđe radi kvalitetno i neovisno te da je problem u medijima koji su kritični prema stanju u pravosuđu i građanima koji im vjeruju, a ne u samom pravosudnom sustavu koji je, kako kaže, neopravdano postao “boksačka vreća”.
Za razliku od pravosudnih reformi koje jamče kontinuitet u pravosuđu, vetting je jedan od onih postupaka kojima se osigurava diskontinuitet, odnosno radikalni prekid s dosadašnjom praksom. U hrvatskom sudstvu, primjerice, radi i jedna sutkinja za koju je SOA prilikom sigurnosne provjere, kad se natjecala za Vrhovni sud, zaključila da je prijetnja nacionalnoj sigurnosti. Iako ju je to onemogućilo u kandidaturi za Vrhovni sud, to je nije spriječilo da nastavi raditi kao sutkinja zagrebačkog Županijskog suda.
Je li vetting rješenje i za hrvatsko pravosuđe? Predstojnik Katedre za građansko procesno pravo zagrebačkog Pravnog fakulteta Alan Uzelac, koji već dulje kritički analizira stanje u pravosuđu, upozoravajući na profesionalno i interesno zatvaranje sudskih i pravosudnih krugova, smatra kako situacija u Hrvatskoj ipak još nije dosegnula onaj stupanj koruptivnosti kao u Albaniji. Kad je riječ o albanskoj situaciji, profesor Uzelac naglašava kako je ona doista bila kritična, a stupanj korupcije u albanskom pravosuđu bio je tako visok da su nužnost radikalnih mjera morala priznati i sva relevantna međunarodna tijela, uključujući i Europsku komisiju. Zbog toga je Albanija, po njegovim riječima, pristupila najsveobuhvatnijim i najradikalnijim promjenama takve vrste u Europi, a njih je nedavno podržao i Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu, koji je odbio zahtjev jedne albanske sutkinje koja je bila razriješena tijekom izvanrednog postupka provjere, zaključivši da razrješenje nije pretjerana mjera kad je posrijedi zaštita integriteta pravosuđa i povjerenja javnosti u pravosudni sustav.
Uzelac objašnjava kako je ono što se otkrivalo o albanskim sucima upućivalo na neobično proširen stupanj koruptivnosti, a tek treba vidjeti, napominje, kako će se stvari razvijati u Hrvatskoj. Zasad mu se čini da u Hrvatskoj toliki broj slučajeva korupcije među sucima nije otkriven, no napominje da će se nakon objavljivanja sudačkih imovinskih kartica i provjera koje će uslijediti možda pojaviti i novi problematični slučajevi.
- Nije da nije bilo situacija koje su pomalo nalik onome što se zbiva u Albaniji, no situacija u Hrvatskoj je, nasreću ili nažalost, još razmjerno daleko od toga da bi se vetting upotrijebio kao nužna mjera. Međutim, Hrvatska bilježi zabrinjavajuće trendove i potrebno je poduzeti značajne korake kako bi se stanje poboljšalo. Profesionalna tijela, a osobito dosadašnje vodstvo Vrhovnog suda, dosad međutim nisu smatrala čak ni da je situacija loša, a kamoli da bi se zbog toga trebali poduzimati snažniji koraci.
Upitan je li izbor novog predsjednika ili predsjednice Vrhovnog suda dobar trenutak za početak takvih promjena u hrvatskom pravosuđu, Uzelac odgovara kako je to dobar trenutak da se promijeni pravac u kojem je išlo dosadašnje vodstvo Vrhovnog suda.
- Smatram da je dosadašnji predsjednik Vrhovnog suda Đuro Sessa trebao puno više učiniti. U većini slučajeva ograđivao se od javnih kritika, iznoseći u javnim istupima stav da problem nije u pravosuđu, nego u medijima koji pravosuđe kritiziraju, pa čak i u profesorima koji analiziraju stanje u pravosuđu. Kad se iz akademskih krugova potvrđivala relevantnost javnih kritika, Sessa je profesore koji su iznosili znanstveno fundirane teze koje mu nisu išle na ruku optuživao za ‘akademski populizam’, što samo upućuje na to da je Vrhovni sud dosad bio više-manje gluh za opravdane kritičke ocjene rada pravosuđa - ocjenjuje Uzelac.
Naš sugovornik napominje kako situacija u Albaniji nije jedina slična u Europi. Velike promjene u pravosuđu događaju se i u Slovačkoj nakon ubojstva slovačkog novinara i njegove djevojke, što je bio trenutak koji je u Slovačkoj označio početak borbe protiv korupcije, kako u pravosuđu, tako i šire.
- Intenzitet korupcije pravosuđa u Albaniji bio je takav da se moglo reći da su nekorumpirani suci bili iznimka od pravila. Kod nas je broj otkrivenih slučajeva korupcije još relativno ograničen, iako su brojke zabrinjavajuće. Međutim, treba naglasiti da postoji ozbiljan problem s otvorenošću našeg pravosudnog sustava i željom da se unutar tog sustava pokrenu bitne promjene. Ako se takvo stanje zatvorenosti pravosuđa i bijega pred svakom kritikom nastavi, ne treba isključiti da će u doglednoj budućnosti biti potrebni i radikalni koraci - uvjeren je Uzelac.
Na pitanje znači li to da u ovom trenutku radikalni koraci u pravosuđu, po njegovu mišljenju, nisu potrebni, profesor Uzelac naglašava kako je jedan snažan oblik provjere uspostavljen s dugo odgađanom objavom imovinskih kartica sudaca te kako ćemo daljnje zaključke moći donositi tek nakon dodatnih provjera u medijima i javnosti.
Iako neki drugi pravni stručnjaci s kojima smo razgovarali o vettingu smatraju kako i Hrvatska treba provesti nešto slično, u ovom je trenutku to isključivo stvar političke volje, a malo je vjerojatno da će Hrvatska, članica EU, pristupiti rješavanju problema u pravosuđu po uzoru na Albaniju, iako je ustavnost tog modela, sudeći po odluci Europskog suda u Strasbourgu, neupitna, a hrvatsko sudstvo vapi za procesom čišćenja.
Kako će Sessa i Banić braniti neovisnost
-
BARBARA MARKOVIĆRaskol malih iznajmljivača: Infiltrirala im se HDZ-ovka i buši im prosvjed u subotu
-
PET KLJUČNIH DETALJAIma Berošev mobitel, ali ne i WhatsApp poruke: Turudić u nevolji s Malim i Zrikavcem
-
PRITVORENTko je Novica Petrač? On se predao dok je brat Nikola i dalje nedostupan pravosuđu
-
MOĆNO ORUŽJEStorm Shadow ima predigru, probija 5 metara armiranog betona, raketa košta milijun €
-
MONSTRUM IZ PROVANSEKuća horora Pelicot: Skrivena kamera snimala je golu kćer i snahe, je li zlostavljao unuke?