Plenki joj sređuje super posao - Žalac bježi iz Hrvatske

Patrik Macek (PIXSELL)
HDZ-ovci su je hvalili kao najbulju ministricu EU fondova, jer je povukla najviše sredstava, ali i dalje smo na dnu ljestvice u EU-u
Vidi originalni članak

Ovdje je politički mrtva, a u Bruxellesu je cijene. Siguran sam da će nastaviti karijeru na briselskim hodnicima i, što god mislili o Gabrijeli Žalac, ne može joj se osporiti stručnost u poslu, govori nam sugovornik iz vrha HDZ-a. Zadnjih dana HDZ-ovci pričaju kako bivša ministrica Žalac želi nastaviti karijeru u jednoj od institucija Europske komisije te da predsjednika Vlade Andreja Plenkovića kumi i moli da joj u tome pomogne. A premijer joj želi pomoći u tome.

To je zaista njena želja, osim toga ona i premijer se iz te Bruxellesske faze poznaju i on je jako dobro svjestan njenih kvaliteta, govori nam sugovornik blizak bivšoj ministrici koja je iz Vlade morala otići nakon afere Mercedes.

Žalac i Kuščević Nisu jedini: Njih dvoje ne znaju objasniti otkud im imovina

Nije joj bilo pravo napustiti ministarsku poziciju pa je, kako se priča u stranci, navodno i samom premijeru odbrusila da neće dati ostavku jer ni u čemu nije pogriješila. Plenković je zaista dugo stajao iza nje, podržavao ju je, što ni ne čudi jer ju je on praktički politički i stvorio. On ju je učinio politički važnom iako Gabrijela Žalac nije imala niti jaku bazu, a kamoli veći utjecaj u stranci.

No oni koji su radili s njom ili još rade ističu da je ona profesionalac te da se zaista razumije u svoje područje. Upravo je svojim znanjem svojedobno fascinirala i premijera Plenkovića kada su se upoznali u Bruxellesu. Žalac je na poziv tadašnjeg europarlamentarca Andreja Plenkovića došla na jedan od sastanaka s ostalim skupinama iz razvojnih agencija, ali je pokazala veći interes i sposobnost od svih koji su do tada prodefilirali hodnicima Europskog parlamenta.


"Gabrijela ga je zadivila tada i tu je počeo njihov odnos. Shvatio je tada da je ona dobra ekonomistica koja kuži stvari i ima dobru logiku potkovanu brojkama", kaže nam sugovornik iz HDZ-a.


U EU nije kompromitirana... još

Kakve su joj zaista šanse da dobije posao u Bruxellesu, Express je pokušao saznati od više sugovornika. Gotovo svi složni su u tome da su one velike pogotovo zato što je teren kako bi Žalac postala povjerenica za regionalni razvoj bio odlično pripremljen i sve je bilo skoro riješeno. No, tada je bivša ministrica regionalnog razvoja i EU fondova skrivila prometnu nesreću pri čemu je otkriveno da je vozila s nevažećom vozačkom dozvolom nakon čega su se afere samo počele nizati jedna za drugom.

"Žalac tečno govori engleski i njemački jezik, a upravo joj je tečno poznavanje njemačkog jezika bio jedan od većih aduta kada se razgovaralo o tome da bi ona mogla biti predložena za povjerenicu za regionalni razvoj. Znalo se, odnosno vjerovalo se, da će Nijemac Weber postati šef Komisije pa je Plenković tim više želio da u Bruxelles ode netko tko govori odlično njemački jezik. Naime, Žalac nikada nije koristila prevoditelje na konferencijama i tako je uspjela ostvariti povezanost s ljudima iz Komisije. Ima ona i sama dobre kontakte u Bruxellesu", govori nam naš sugovornik, a na pitanje koji su to kontakti odgovara da je jedan od njih direktor EIB-a, Europske investicijske banke.


"Činjenica jest da bi u Bruxellesu imala bolji status nego u Hrvatskoj", smatra naš sugovornik te dodaje da mjesto na koje Gabrijela Žalac cilja jest čelna pozicija jedne od općih uprava Komisije.

Uglavnom se na takva mjesta dolazi putem natječaja, ali ima par njih na koja se može doći i imenovanjem. No, sugovornik blizak Žalac, smatra da bi ona prošla i natječaj jer zaista stručnjak u svom području.
Ona je zaslužna za relociralnje neiskorištenih sredstva koja su potom dobro iskorištena. Ojačala je ulogu županija i zato je naši župani hvale gdje god dođu.

Njima je važno da bolnice i škole budu otvoreni na vrijeme, a ona im je u tome tim relociranjem sredstava pomogla- kaže nam naš sugovornik.
 Drugi, pak, sugovornik, koji nije blizak Žalac smatra da bi svakako trebala proći natječaj te da ne bi trebala biti imenovana. Dodaje da bi tako dokazala i da zaista vrijedi.


Bolje je šutjeti Gadljivo je da se Žalac uspoređuje sa žrtvama silovanja

"Ako je već nanizala afere zašto bi je se nagradilo Bruxellesom? Ja to ne razumijem. Dopustiti joj da ode, da se skloni i to na visoku plaću nije u redu prema ostalim dužnosnicima u HDZ-u. Neka se bori za poziciju poput Maje Bakran ili Joška Klisovića", smatra naš sugovornik.


Gabrijela Žalac još prije pola godine spremala se na poziciju povjerenice pri Europskoj komisiji, ali nakon par afera je razriješena s dužnosti ministrice pa je to mjesto pripalo Dubravki Šuici. Nekako u isto vrijeme premijer i šef HDZ-a o Žalac je razmišljao kao o mogućoj njegovoj zamjenici u stranci, ali, naravno, za tu poziciju trebala bi pobijediti na unutarstranačkim izborima.

Da se to dogodilo, Žalac bi se našla na mjestu Milijana Brkića, a njen politički utjecaj porastao bi za poena.

"Imala je sve na dlanu. Premijer joj je jeo iz ruku. Uvažavao ju je, hvalio, gurao... Ali zeznula je sama sve", kaže nam naš sugovornik.


"Nije moj Mercedes, majke mi!"

Dok je nije prepoznao premijer Plenković, Žalac je radila u odjelima Vukovarsko-srijemske županije vezanim uz međunarodnu suradnju i europske integracije, a u Vladu je došla s pozicije direktorice Agencije za razvoj Vukovarsko-srijemske županije Hrast. Osnovnu i srednju školu završila je u Vinkovcima, a njezina majka Vinka Ivanković bila je predsjednica Hrvatske gospodarske komore za Slavoniju i ona je zapravo cijelu obitelj uvela u HDZ.


Prošla godina za tada još uvijek ministricu Gabrijelu Žalac trebala je biti najuspješnija do sada. Čekalo ju je imenovanje za povjerenicu regionalnog razvoja te potom kandidatura za zamjenicu šefa stranke na unutarstranačkim izborima. Ali sve je krenulo nizbrdo s prvom aferom u kojoj je skrivila prometnu nesreću, odnosno udarila je djevojčicu koja se vraćala s vjeronauka.

Odmah joj je pomogla, ali je naknadno otkriveno da je vozila bez prometne dozvole. Odmah nakon toga krenula je afera Mercedes. Otkriveno je da luksuzni Mercedes E klase zagrebačkih registarskih oznaka, vrijedan barem 50.000 eura koji je u vlasništvu tvrtke za najam luksuznih vozila Star rent-a-car šibenskog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja, čiji dnevni najam stoji najmanje 1250 kuna, već dulje vrijeme stoji parkiran u dvorištu obiteljske kuće Žalac.

O tome je i Uskok pokrenuo izvide. No, prije afere Mercedes i prometne nesreće Žalac je bila dijelom afere Kuma. Riječ je o tome da se sumnjalo kako je svojim utjecajem Žalac zataškala nesreću koju je uzrokovala njena prijateljica i majka njenog kumčeta. Kuma Gabrijele Žalaca u prosincu prošle godine udarila je ženu i pobjegla s mjesta nesreće.

Navodno je i suprugu nesretne žene slala prijeteće poruke pune mržnje. Još jedna afera koja je obilježila Žalac jest afera "jednog zaposlenika". Naime sredinom 2018., Ministarstvo regionalnog razvoja i EU fondova raspisalo je natječaj za nabavu nečega što su nazvali "cjelovitim i funkcionalnim programskim rješenjem informacijskog sustava za strateško planiranje i upravljanjem razvoja koje sadržava registar projekta".

Vrijednost nabave procijenjena je na 12 milijuna i 991 tisuću kuna plus PDV, a na natječaj se javio samo jedan ponuditelj. Odnosno, zajednica ponuditelja koju su činile tvrtke Ampelos d.o.o. te InfoDom d.o.o.
Ponudili su isporučiti traženo za 16,238.750 kuna s PDV-om i Ministarstvo koje vodi Gabrijela Žalac to je prihvatilo.

Korumpirani do kosti Naš tipičan ministar ujutro slavi Isusa, popodne krade

No kako je ranije otkriveno, ta tvrtka je dugo bila u blokadi, imala je jednog zaposlenog, nije imala ni web stranicu, a u prethodnoj godini je imala ukupne prihode 274.000 kuna te dobit 800 kuna.


"Kada su krenule afere povezane sa sada već bivšom ministricom nitko ih nije mogao zaustaviti. Premijer je prvo šutio, nije ju htio micati, znao je kako radi. Ali, više nije mogao sve to tolerirati", kaže nam sugovornik blizak vrhu HDZ-a te dodaje da je siguran kako će Plenković učiniti sve da je zaposli u Bruxellesu te da tamo krene otpočetka brusiti politički imidž.

"Sigurni smo da ona može dobiti posao bez problema i bez intervencije premijera. Ali on je sada jako utjecajan u Bruxellesu, cijene ga i samo jedna njegova riječ bila bi dovoljna da Žalac zauzme neko direktorsko mjesto", govori nam naš sugovornik koji je siguran da Žalac u Bruxelles odlazi prvim vlakom.

I ona je svjesna činjenice da joj je u Hrvatskoj karijera bar na neko vrijeme zapečaćena te da joj je Bruxelles spas.


Izvidi USKOK-a i ostale sitnice

"Ona će se snaći u Bruxellesu bez problema. Ni jezici joj nisu problem, a i komunikativna je općenito. Taj Bruxelles je njoj suđen, pa makar na kraju otišla u neku do institucija Komisije. To govorim jer je trebala biti povjerenica, potom na listi za EU parlament. ali ništa od toga nije upalilo. Zato smatram da ovo sada hoće", govori nam naš sugovornik.

Njen rad kao ministrice regionalnog razvoja i EU fondova premijer Plenković hvalio je kao vrijednu i sposobnu ministricu, istaknuvši da je u njezinu mandatu Hrvatska s devet posto ugovorenih sredstava došla na 65 posto ugovorenih sredstava iz fondova EU-a. No, ako se krenemo uspoređivati s drugim zemljama po iskorištenosti fondova, Hrvatska je i dalje na dnu ljestvice članica Europske unije.

Žalac je, pak, za loše rezultate u povlačenju europskog novca okrivljivala svoje prethodnike jer nisu raspisivali dovoljno natječaja.
Osim spomenutih afera, još jedna je ostala upamćena. Riječ je o aferi "najbrži prst". Naime, novac iz fondova dijelio se onima koji su bili najspretniji u klikanju mišem.

"Nakon što su je kritizirali, ona je s tom praksom prestala", rekao je naš sugovornik.

I dok Žalac čeka rasplet u političkom vrhu kako bi saznala što će i kako će dalje nad glavom joj visi i moguće povlačenje po sudovima.
Izvidi Uskoka o Mercedesu E-klase vrijednom 50.000 eura kojim se koristila bivša ministrica Gabrijela Žalac i dalje su u tijeku. S njima su počeli još u lipnju kada su, pisao je Jutarnji list, u tom slučaju već ispitani i prvi svjedoci.

Istražitelji na Žalac nisu zaboravili. Vrijedno rade, no dokle su odmaknuli s izvidima za sad je nepoznanica jer, kako kažu u Uskoku, "sukladno zakonskim odredbama izvidi su tajni".


"Medijski napisi o tom slučaju te javni istupi same ministrice i drugih umiješanih osoba izazvali su i interes Uskoka koji je odlučio prikupiti i provjeriti sve podatke kako bi se utvrdilo je li u cijeloj priči možda bilo nezakonitih pogodovanja, trgovanja utjecajem ili sličnih kaznenih djela iz nadležnosti tog tužiteljstva", naveo je tada Jutarnji.

Bivša ministrica europskih integracija prvo je, nakon što su mediji u ožujku u ispred njezine kuće u Vinkovcima vidjeli luksuzni automobil, izjavila kako Mercedes pripada njenim roditeljima koji su ga unajmili s namjerom da ga kasnije i kupe. No, susjedi su ustvrdili da je aut dulje vrijeme u dvorištu ministričine obiteljske kuće te da ga gotovo isključivo vozi njezin suprug Mario.

Zar uvijek njih!? Prokletstvo HDZ-a: Kako baš njima uvijek podmeću

Prema pisanju Jutarnjeg lista navodno se i ministrica sredinom siječnja pohvalila novim automobilom svojim kolegama iz HDZ-a na jednom stranačkom sastanku.

"Bilo nas je 30-ak na jednom sastanku ovdje u Vinkovcima kada se ona u neformalnom razgovoru pohvalila novim Mercedesom, a nekima je pokazivala i fotografije. Ja sam čak mislio da je i onu prometnu, kada je udarila djevojčicu, imala tim Mercedesom jer nisam ni znao da vozi Peugeot", rekao je jedan lokalni HDZ-ovac za Jutarnji list.

Na konferenciji za novinare nakon što je afera Mercedes odjeknula u javnosti Žalac nije željela odgovoriti na pitanje kolika primanja imaju njezini roditelji da si mogu priuštiti automobil koji košta više od 400.000 kuna, kao ni na pitanje u kakvoj je vezi sa šibenskim poduzetnikom Jollyjem. Štoviše, nervozna Žalac se nakon nekoliko novinarskih pitanja okrenula i otišla.

Nakon njezinih konfuznih izjava o tome tko je i kako nabavio automobil, ali i cijeni najma, afera Mercedes na svjetlo dana iznijela je i odnos bivše ministrice Žalac i vlasnika tvrtki Jolly Auto Line i Star Rent a Car, šibenskog poduzetnika Josipa Stojanovića Jollyja. Naime, Jolly Auto Line sudjelovao je i sudjeluje u natječajima za modernizaciju splitskoga gradskog i prigradskog prometa, vrijednima više desetaka milijuna kuna, koji se financiraju sredstvima EU.

Natječaj za milijune i najbrži prst

Jedan od tih natječaja raspisalo je izravno Ministarstvo regionalnog razvoja na čijem je čelu bila Gabrijela Žalac. Jutarnji je objavio kako su istražitelji obavili obavijesne razgovore s više osoba kako bi se prikupili podaci o tome tko je stvarno koristio Mercedes, a navodno se prikupila i sva potrebna dokumentacija vezana uz najam vozila, a provjeravaju se i informacije o poslovnoj povezanosti Stojanovićevih tvrtki s Ministarstvom.


I dok su se izvidi u ovom predmetu zahuktali prije ljeta za sada je nepoznanica istražuju li i, ako da, dokle su stigli s izvidima u slučaju koji je otkrio Telegram - poslu koji je Ministarstvo regionalnog razvitka dalo tvrtki Ampelos, koja ima jednog zaposlenika, koja je bila 64 dana u blokadi i koja je prije posla sa Žalac prijavila je dobit od 800 kuna.
 U lipnju 2018. Ministarstvo regionalnog razvoja i EU fondova dodijelilo je tvrtkama Ampelos i InfoDom posao razvoja sustava vrijedan 13 milijuna kuna.

Nakon pobjede na natječaju "teškom" 13 milijuna kuna, iz tvrtke je odmah otišlo 10,8 milijuna kuna: 8,5 milijuna kroz isplatu dobiti i plaćanja poreza na dobit te 2,3 milijuna kuna kroz pozajmnicu jedinom zaposleniku. Nakon plaćanja poreza, dakle, u ruke vlasnika i direktora otišlo je 9,2 milijuna kuna.

"Odabrani dobavljač nema apsolutno nikakve, pa ni najmanje kompetencije ili reference za posao koji obavlja", rekao je za Telegram u srpnju Marko Rakar, poznati informatički stručnjak. Istražitelji ne moraju žuriti jer nemaju zakonski rok u kojem s izvidima moraju završiti. Utvrde li da "ima mesa", službeno će otvoriti istragu protiv Gabrijele Žalac.

Posjeti Express