Nikome nije jasno: Kim želi McDonald's u Sjevernoj Koreji
Na marginama dogovora oko sastanka sjevernokorejskog vođe Kim Jong Una i američkog predsjednika Donalda Trumpa ostala je zanimljiva glasina koja je procurila iz obavještajnih izvješća. Ta bi vijest mogla potvrditi velik pomak u odnosima ovih dviju zemalja.
Kako bi pokazao svoju dobru volju u izgradnji prijateljskih odnosa dviju zemalja, čini se kako će Kim dozvoliti otvaranje McDonald'sa u Sjevernoj Koreji. Na tragu je to i opaske koja je stigla od sjevernokorejskog savjetnika Chung-in Moona krajem travnja kako je Sjeverna Koreja zainteresirana za otvaranje McDonald'sa.
U usporedbi s prijetnjom nuklearnim ratom, čini se kako je ovo ipak manja stvar. No povijest i stručnjaci reći će kako je dolazak McDonald'sa na tlo Sjeverne Koreje puno veća stvar.
Naime, McDonald's je već dugo simbol zapadne kulture i kapitalizma, posebno u komunističkim zemljama. Stoga ne čudi što je širenje McDonald'sa u Kinu i Rusiju tijekom 90-ih godina dočekano upravo kao veliki preokret.
"To se dogodilo brojnim komunističkim kulturama. Svoje stavove promijenile su čim su došle u kontakt sa Zapadom, a to sve najčešće započinje McDonald'som ili Coca Colom", rekla je Jenny Town, istraživačica i analitičarka te urednica 38North, stranice s vijestima iz Sjeverne Koreje.
Od svojih najranijih dana McDonald's je bio puno više o fast food restorana. Simbol je to američke kulture i globalizacije. Tijekom 70-ih godina Europom se počeo širiti uz marketinški slogan "United Tastes of America". U te zemlje doveli su i prave američke vrijednosti, one poslovne, kao što su brzina, standardizacija i nemilosrdna učinkovitost.
I bilo je dobro. McDonald's sada tako posluje na 37.241 lokaciji diljem 120 zemalja. U svojoj knjizi Grinding It Out: Making of McDonald's, osnivač Ray Kroc za kompaniju će reći da je to "njegov osobni spomenik kapitalizmu".
Moglo bi to objasniti i zašto se širenje u komunističkim zemljama doživljava prekretnicom. Kada je u Moskvi otvoren prvi McDonald's 1990. godine Rusi su sati čekali da probaju ono što je USA Today nazvao "novim gradskim simbolom kapitalizma".
Ubrzo nakon debija u Rusiji, McDonald's je osvanuo i u Pekingu. Kinezi su mrzili tu hranu, no voljeli su ono što je predstavljala, piše The Washington Post.
"U očima stanovnika Pekinga McDonald's predstavlja Ameriku i obećanje modernizacije", napisao je etnograf Yunxiang Yan 1997. godine.
Jednu poprilično nevjerojatnu tvrdnju, koja bi zapravo mogla biti i istina, napisao je kolumnist New Yorka Thomas Friedman 1996. godine. Dvije zemlje s McDonald'sovim restoranima neće se nikad zaratiti, rekao je, jer dijele globalnu ekonomiju srednje klase.
Predviđanje je došlo na vrhuncu moći McDonald'sa. Od 60 do 80-ih godina lanac se širio na prosječno dvije zemlje godišnje. Sredinom devedesetih taj se tempo fantastično ubrzao pa su se godišnje otvarale poslovnice u desetak zemalja, većina kojih su bile "komunističke, bivše komunističke zemlje i zemlje u razvoju", pisao je Economist.
Upravo jedna takva zemlja bila je Bjelorusija koja je 1996. godine postala 100 zemlja u kojoj je ovaj fast food div otvorio poslovnicu. No kritičar će naglasiti kako ona malo ranija tvrdnja, kako SAD neće napasti zemlje u kojima ima McDonald's, i nije baš točna.
McDonald's tako nije spriječilo SAD da napadne Panamu 1989. godine, a poslije su slijedile i ostale, Indija i Pakistan 1999., Izrael i Libanon 2006., Rusija i Gruzija 2008., te Rusija i Ukrajina 2014. godine.
Navodno, McDonald's je postao meta političkog gnjeva i za vrijeme sukoba između Rusije i Ukrajine. Nakon što je Rusija anektirala Krim, i tako prisilila tri McDonald'sa na zatvaranje, nacionalistički političar pozvao je na zatvaranje svih poslovnica u Rusiji.
"Želim da mi se maknu s očiju, a onda ćemo i krenuti na Pepsi Colu", rekao je Vladimir Zhirinovsky.
Iako je povijest pokazala kako Friedmanova teorija nije održiva, stručnjaci kažu kako dobre i velike veze između zemalja, gospodarske, te kulturne, mogu smanjiti sukob.
Friedmanova teorija na neki način potkrepljuje i popularnu teoriju u međunarodnim odnosima koja tvrdi kako kapitalizam promovira mir jer zemlje dijele vanjsko političke ciljeve dok se natječu na istom otvorenom tržištu. Rekao je on kako je i to zapravo njegova poanta; budući da su zemlje ekonomski integriranije, trošak sukoba za njih je puno veći.
Town će za razliku od toga reći kako McDonald's može ljudima pokazati jednu drugu stranu Sjedinjenih država s kojom možda oni nisu upoznati. To može pomoći posebno u zemljama poput Sjeverne Koreje gdje je raširena antiamerička propaganda.
Kaže kako ima smisla otvoriti McDonald's u Pjongjangu, i da će on tamo, vjerojatno biti jako popularan. Sjeverna Koreja pokušala se približiti ovom lancu no ipak se okrenula burgerima iz Singapura.
Sigurno će pomoći i to što je, kako kažu poznavatelji, Kim jako veliki obožavatelj hamburgera. Još su 2011. godine južnokorejski mediji pisali kako se McDonald'sova hrana redovito njegovom ocu dostavlja iz Kine. A predsjednik Trump je, naravno, veliki obožavatelj brze hrane.
Po pisanju NBC-a Kim se nada da će se s mesom iz takve poslovnice moći poslužiti i na nekim budućim bilateralnim sastancima. Da će se tako nešto dogoditi teško može zamisliti analitičarka Kayla Orta.
"Možda će taj dan kada vidim američke restorane brze hrane u Sjevernoj Koreji biti dan pobjede kulturne diplomacije, no mislim da smo još daleko od toga dana", naglašava.