Novi udarac za Teslu: Mora platiti više od 240 mil. dolara zbog smrtonosne nesreće na autopilotu

Pixsell/Reuters
Odluka porote na Floridi mogla bi postaviti presedan koji ugrožava Tesline izglede za autonomnu vožnju, a tvrtka se suočava i s dramatičnim padom prodaje diljem svijeta.
Vidi originalni članak

Nakon trotjednog suđenja, porota u Miamiju proglasila je Teslu djelomično odgovornom za smrtonosnu nesreću iz 2019. godine u kojoj je sudjelovala njezina funkcija pomoći vozaču Autopilot, dodijelivši obitelji preminulog i ozlijeđenoj strani ukupno 329 milijuna dolara odštete. Tvrtka će morati platiti trećinu od 129 milijuna dolara odštetnih troškova, odnosno oko 43 milijuna dolara, te do 200 milijuna dolara kaznene odštete.

Slučaj se odnosio na nesreću u Key Largu na Floridi, koja se dogodila kada je vozač George McGee ispustio telefon dok je koristio Autopilot u svom Tesla Model S. Dok ga je pokušavao podići, automobil je projurio kroz T-raskrižje brzinom od 100 km na sat i zabio se u parkirano vozilo s dvije osobe koje su stajale s druge strane i promatrale zvijezde. Naibel Benavides (22) preletjela je oko 25 metara  i poginula, dok je njezin dečko, Dillon Angulo, slomio kosti i zadobio traumatsku ozljedu mozga.

"Autopilot me iznevjerio"

McGee, koji nije pretrpio nikakve teže ozljede, rekao je na sudu da se potencijalno "previše navikao" na Autopilot sustav, koji je bio namijenjen samo automatizaciji elemenata vožnje autocestom. "Moja je koncepcija bila da će mi pomoći ako dođe do kvara", rekao je. "I u tom slučaju, osjećam se kao da me iznevjerio." Rekao je da automobil nije ni kočio ni upozorio na neizbježan sudar, unatoč bljeskajućim svjetlima upozorenja i znaku stop ispred raskrižja. „Današnja presuda je pogrešna i samo unazađuje sigurnost u automobilskoj industriji te ugrožava napore Tesle i cijele industrije da razviju i implementiraju tehnologiju koja spašava živote“, rekao je predstavnik tvrtke u izjavi podijeljenoj za Rolling Stone.  „Planiramo se žaliti s obzirom na značajne pravne pogreške i nepravilnosti na suđenju.“ Tesla tvrdi da je McGee isključivo kriv za nesreću i da je držao nogu na papučici gasa, poništavajući autopilot.

Iznenađenje Raskrinkali milijunsku zaradu Tesle na CO2

Već više od desetljeća, izvršni direktor Elon Musk obećava da će sigurni, autonomno vozeći Teslini automobili uskoro revolucionirati putovanja. Tvrtka je dočekana s kritikama i regulatornom kontrolom zbog marketinga svojih postojećih značajki pomoći vozaču s potencijalno obmanjujućim nazivima poput "Autopilot" i "Potpuno autonomna vožnja". Nedavno je Tesla u Austinu i San Franciscu uvela "Robotaxi" bez vozača, što je izazvalo zabrinutost zagovornika sigurnosti. Međutim, odluka porote na Floridi mogla bi postaviti presedan koji ugrožava Tesline izglede za autonomnu vožnju. Slični slučajevi u prošlosti su uvijek odbijani ili rješavani izvansudskom nagodbom; sada bi se proizvođač automobila mogao suočiti s daljnjim pravnim postupcima zbog drugih ozljeda i smrtnih slučajeva u sudarima u kojima je sudjelovala Tesla s uključenim značajkama pomoći vozaču. Odvjetnici tužitelja također su tvrdili da je Tesla prikrila važne podatke iz sudara koje je kasnije pronašao njihov forenzički stručnjak.

„Tesla je dizajnirala Autopilot samo za autoceste s kontroliranim pristupom, ali je namjerno odlučila ne ograničavati vozače u njegovom korištenju drugdje, uz Elona Muska koji je svijetu govorio da Autopilot vozi bolje od ljudi“, rekao je Brett Schreiber, glavni odvjetnik tužitelja, u izjavi podijeljenoj za Rolling Stone. Tesla Takedown, aktivistički pokret koji poziva na bojkot i prosvjede protiv Tesle zbog Muskovog oligarhijskog utjecaja, krajnje desničarske politike i uništavanja saveznih agencija kao bivšeg šefa takozvanog Odjela za učinkovitost vlade, također je izdao izjavu o slučaju. „Elon Musk i dalje grubo postupa prema sigurnosti američkog naroda“, rekla je organizacija. „Godinama je Tesla izbjegavala odgovornost okrivljavajući kupce za zlouporabu kada je krivnja bila u njihovoj vlastitoj tehnologiji. Danas označava prekretnicu: Tesla se konačno smatra odgovornom za svoja opasna vozila.“ Presuda, dodala je grupa, „otvara Teslu potencijalno milijardama dolara odgovornosti, što je dodatni teret za korporaciju koja već propada u više domena.“

Prodaja Tesle i dalje pada

Tesla je ovog mjeseca izvijestila o padu kvartalne dobiti - trećem zaredom. Prodaja je pala u SAD-u i Europi posljednjih mjeseci, što odražava ne samo negativne reakcije na Muska kao javnu osobu, već i uspon konkurencije u električnim vozilima poput kineskog BYD-a, koji je proizveo nove, jeftine modele dok Musk hvali humanoidne robote, neuspjeli Cybertruck i holivudski restoran.

FELJTON: ELON MUSK (2) Badnjak je, a ni Musk ni Tesla nemaju za plaće. Onda je sve robote pobacao na parking!

Tesla se suočava s dramatičnim padom prodaje doslovno širom svijeta (primjerice modeli S i X se više uopće ne prodaju u Europi),  a tvrtka je prije neki dan bila prisiljena "razmontirati" tzv. Dojo odjel u kojem je bio koncentrirana većina AI razvoja - odjel koji je po procjenama Morgan Stanleya nosio i do 500 mlrd dolara vrijednosti kompanije. 

Posjeti Express