Postali smo najgore mjesto za investitore
Europa je na pragu da postane kolateralna žrtva trgovinskog rata SAD-a i Kine. Nervoza koja se osjeća već mjesecima prelila se i na burze a ne pomažu ni najave američkog predsjednika Donalda Trumpa o novim povećanim carinama. Konfliktan odnos trgovinskih politika dvije najveće ekonomske sile, čini se, neće se tako brzo smiriti.
Mnogi investitori već su počeli 'prodavati' Europu, zbrinuti kako bi se ova podjela mogla odraziti na krhki ekonomski oporavak regije koja je jako izložena međunarodnoj trgovini. Posljednjih tjedana investitori su povukli milijarde dolara iz europskih dioničkih i obvezničkih fondova. Poraz su doživjeli izvoznički sektori, a poseban pad za 11 posto zabilježile su dionice auto kompanija.
Investitori kažu kako je Europa izložena nizu direktnih i indirektnih troškova. SAD je već nametnuo povećane carine na europski čelik i aluminij a investitori strahuju kako bi se isto moglo dogoditi i automobilima, koji su glavni pokretač njemačkog izvoznog pogona. I čak ako bi Europa mogla izbjeći direktne tarife, proizvodni lanac o kojem ovise te kompanije, zbog različitih komponenti, mogao bi biti pogođen u napadima SAD i Kine na njihove proizvode, piše The Wall Street Journal.
Po podacima Europske središnje banke različita dobra i usluge čine 27 posto ukupne domaće proizvodnje, u usporedbi s 12 posto američkih i 21 posto kineskih. Ako se i stvarno ovaj rat nastavi, utjecaj kojeg će ostaviti na njihove ekonomije, osjetiti će se i u Europi, na njihovom najvećem izvoznom tržištu.
"Europa je jako osjetljiva na trgovinu i globalnu ekonomiju i uvijek uhvaćena u unakrsnoj vatri ", rekao je ekonomist Thomas Costerg.
Sukob koji je počeo kao problem SAD-a i Kine već se direktno 'prelilo' i na europski kontinent. Europa je odgovorila na američke carine istom mjerom a između ostalog pogodila i američke proizvode poput Harley-Davidsona i whiskeya.
Investitorima je posebno snažno odjeknulo prošlotjedno upozorenje Daimler AG-a, koji smatra kako će osvetničke carine na američka vozila imati jak utjecaj na prodaju i profit.
"Mislimo da je ovo upozorenje iz Daimlera samo početak", rekla je Barbara Reinhard iz Voya Investment Management. Početne trgovinske tenzije bile su fokusirane na uske dijelove američkog tržišta, no vjeruje se kako bi se jako mogle odraziti na širokom europskom automobilskom tržištu.
Dosada je vrijednost dionica talijansko američke kompanije Fiat Chrysler Automobile, koja 53 posto svojih prihoda ostvaruje u SAD-u, pala za 15 posto, a Volkswagen AG i Bayerische Motoren Werke AG izgubili su po 8,7 posto.
Bank of America Merrill Lynch procjenjuje kako bi carine od 25 posto na američke automobile mogle smanjiti BDP u eurozoni za najmanje 0,3 posto, isključujući bilo kakav drugi utjecaj na povjerenje ulagača, poslovnu potrošnju i promjene na ostalim izvoznim tržištima. No nisu samo europski automobili povezani sa SAD-om i Kinom. Te dvije zemlje čine oko 24 posto prihoda po indeksu dionica Stoxx Europe 600.
Menadžeri fondova povukli su oko 17 milijardi dolara iz europskih dioničkih fondova u svibnju i lipnju, a 8 milijardi dolara iz europskih obvezničkih fondova, prema podacima Instituta za međunarodne financije i EPFR Global. Američka imovina sada čini 58 posto fondovnih portfelja - najviša od prije predsjedničkih izbora 2016. godine, prema podacima IIF-a.
"Većina uspjeha europskog oporavka bazira se na snažnom izvozu, posebno iz Njemačke. U Europi se može očekivati jedna vrsta opravka ekonomske aktivnosti, ali se to možda neće prikazati ako su tvrtke zabrinute zbog posljedica i utjecaja kojeg imaju na investicije i planove zapošljavanja", rekao je Chris Iggo iz AXA Investment Managers.
Već sada postoje znakovi kako se nesigurnost uvukla u ekonomske podatke. I dok se očekivanja rasta i monetarne politike razilaze, veliki jaz između 10-godišnjih njemačkih i američkih vladinih obveznica bio je na svojoj najvećoj razini od ožujka 1989. godine, po podacima Tradeweb i Thomson Reuters.
No ako ovaj sukob ostane isključivo između SAD i nekog drugog, investitori to vide kao europsku mogućnost. Ako EU zauzme neutralni stav i bude oslobođena kaznenih tarifa sa američke i kineske strane, članice bi mogle profitirati time što bi mogle nadomjestiti njihova izvozna tržišta, kako smatra Alicia Garcia Herrero, iz Natixisa.
Posebno bi mogle uspjeh doživjeti kompanije koje izvoze automobile i kemijske proizvode. No mnogi se investitori brinu kako ovi trgovinski problemi dolaze u trenutku dok europske političke frakcije čine Europu ranjivom i ostavljaju je s manje mogućnosti za ujedinjenje u odgovoru na povećane trgovinske tenzije.
Simon Derrick iz BNY Mellon podsjeća na njemačku osjetljivu koalicijsku vladu, talijansku vladu, sukobe sa Bruxellesom i Brexit.