Tajni dokumenti otkrili: Vlasnik TDR-a obogatio se na ratovima
British American Tobacco (BAT), u Hrvatskoj poznat i po vlasništvu nad Tvornicom duhana Rovinj promovirao je prodaju cigareta u nekim od najkrhkijih, ratom razorenih i nestabilnih zemalja Afrike i Bliskog istoka, pokazuju dokumenti pokazani britanskom Guardianu..
Dok su civili ubijani i gradovi opustošeni nasiljem, BAT je nastavio s razvojem tržišta.
Dokumenti opisuju kako su cigarete podijeljene trgovcima u crnim vrećama u Somaliji, nakon što je Al-Shabaab zabranio prodaju i prijetio kaznama pod šerijatskim zakonom krajem 2008. i početkom 2009. godine.
Oni također pokazuju da je BAT planirao pokrenuti prodaju u Južnom Sudanu samo dva dana prije nego što je dobio neovisnost nakon godina građanskog rata i nakon šo ga je napustilo 4 milijuna raseljenih.
A oni govore o gradu u istočnom Kongu koji se ne nalazi na bilo kojoj karti a stvorio ga je BAT za proizvodnju i preradu listova duhana, gdje su, prema tvrdnjama jednog zviždača, milijuni dolara isporučeni kako bi platili poljoprivrednike i osoblje.
Dokumenti je Guardianu pokazao Paul Hopkins, koji je 13 godina bio zaposlen u BAT-u u Africi, sve dok nije odlučio objaviti ono što opisuje kao neetičko ponašanje. Kasnije su ga proglasili suvišnim i napustio je tu kompaniju u prosincu 2015. Hopkins je pokušao tužiti BAT za nepošteno otpuštanje, no sud za zapošljavanje u Londonu zaključio je da je njegov ugovor o radu reguliran kenijskim, a ne engleskim zakonom.
Pojedinosti o BAT-ovu poticanju konzumiranja cigareta u zemljama s problemima dolaze u trenutcima dok BAT radi na prikupljanju sredstva kako bi zaključio kupnju tvrtke Reynolds American, što bi je učinilo najvećom duhanskom tvrtkom na svijetu. Otkrića također slijede istragu Guardiana koja otkriva da su BAT i druge multinacionalne tvrtke koristile prijetnje nad najmanje osam afričkih zemalja, tražeći da zaustave primjene mjere kontrole duhana koje su spašavale milijune života na zapadu.
Hopkins kaže da su krhke države bile od interesa za BAT, unatoč velikim poteškoćama i opasnostima koje su uključene u kretanje cigareta i novca.
"Ako nemate vlasti, nitko vam ne smeta zbog zdravstvenih upozorenja i sadržaja nikotina", rekao je on Guardianu. "U osnovi plaćate svoj porez lokalnim milicijama na zračnoj luci gdje sletite."
Hopkins, bivši specijalac irske vojske, kaže kako je u nekoliko navrata prenosio milijun dolara u gotovini u Kongo. Kaže da je novac predodređen za grad Auzi na sjeveroistoku države i nije obilježen na kartama.
Auzi je izgradio BAT 1950.-ih godina, a grad je bio obogaćen crkvom i školom. Vodila ga je podružnica BAT Leaf. Obično je neka vanjska tvrtka za sigurnost preuzela gotovinu u DRC da bi platila duhan, koji je prebačen na sortiranje u Auziu, a zatim je prebačen kroz Ugandu u Keniju za proizvodnju. Ali, dok su uobičajeni kuriri bili odsutni, Hopkins kaže da mu je rečeno da to radi.
"Kad vrijeme nije loše, možete voziti", rekao je Hopkins. "To je oko sat vremena od Arue u Ugandi, preko drvenih mostova i blatnjavih puteva".
Hopkins ima fotografiju ogromnog stupa novčanica, u ukupnom iznosu od 2,5 milijuna dolara, koji kaže da je pokupio u Kampali i odnio na zrakoplovu Cessna koja je poletjela s privatne zračne luke izvan grada.
Kaže da je letio u Aruu, gdje mu je sigurnosno poduzeće BAT-a dalo pištolj. Jednom na drugoj strani kongolske granice, rekao je: "Nekoliko dana bih posudio AK47."
Ali, rekao je, "vaša najbolja zaštita bilo je 40.000 poljoprivrednika [u istočnom Kongu]. Oni nisu htjeli da vas pobunjenici uhvate jer ste nosili njihov novac."
Rekao je da bi skrivao dolare u vrećama promotivnih predmeta, kao što su BAT kape i olovke koje će predati pobunjenicima.
U Somaliji, dokumenti pokazuju da je BAT imao strategiju za nastavak prodaje cigareta unatoč upozorenjima fundamentalističke skupine Al-Shabaab da će kazniti one koji su ih prodali.
Slide s powerpoint prezentacije od 22. lipnja 2011. kaže:
"Tvrdnje o tržištu. Somalija. No-Smoking ultimatum koji je napravio Al-Shabaab sada je na snazi. Cigarete su sada roba na crnom tržištu. Distribucija se vrši u crnim papirnatim vrećama. To je rezultiralo smanjenjem zarade od oko 16% u svibnju, a 1. tjedan lipnja već je 23% niže u odnosu na planirano".
Drugi slide prikazuje slike kutija BAT marki Sportsman i Royals, pakirane u neidentificirane plastične vrećice i spremne za prodaju.
Hopkins kaže da je pazio na sigurnost tijekom posjete osoblja BAT-a u Mogadishu, gdje su oni provjerili istaknutost cigareta s markom BAT-a u ratom razorenom gradu. Ima fotografija i s lokalnom milicijom, tih dana plaćenih za osiguranje glavešina iz BAT-a.
Somalia je profitabilno tržište za BAT, kaže on, jer ljudi vole skuplje marke.
"Cijela strategija marketinškog odjela je da ljudi koji puše jeftine robne marke kao što je Sportsman s vremenom dođu do svjetskih brendova poput Dunhilla koji su profitabilniji. Idete na tržište s robnom markom koja pruža vrijednost za novac koju si siromašni ljudi mogu priuštiti ", rekao je.
To je bila strategija u osiromašenom Južnom Sudanu, novoj državi koja je nastala nakon godina ratovanja i milijunima raseljenih osoba i strašnog siromaštva. Dva dana prije objavljivanja neovisnosti 9. srpnja 2011., BAT se sastao kako bi planirao pokretanje najjeftinijih robnih marki u novoj državi.
"Naša strateška namjera za ovo tržište u početku je razvoj održivog volumena i vrijednost će stići kasnije. Namjera je ulazak na tržište s brendovima Sportsman i Safari koji su već široko priznati. Većina tržišta nalazi se u segmentima niske i vrlo niske potrošnje", piše u zapisniku sastanka projekta South Sudan Kick Off Meeting.
Dokument iz veljače 2012. iz BAT-ovog ureda za upravljanje portfeljem - Strategija i planiranje izjavio je da će prijelomna točka a biti prodaja 75 milijuna cigareta za prvu godinu.
"Glavni cilj ovog projekta bio je ući u tržište Južnog Sudana u četvrtom tromjesečju 2011. godine i uspostaviti održiv poslovni model s portfeljem potrošački relevantnih robnih marki koja stvara održivi organski rast volumena uz najmanju moguću investiciju", navodi se u izvješću.
"Za BAT je svaka osoba potencijalni pušač i svaka je zemlja potencijalno iskoristiva. Fragilne države su posebno zanimljive jer se normalna pravila ne primjenjuju, porezi se mogu izbjeći, a cigarete i dalje mogu biti profitabilno prodane. Drugim riječima - sve dok se novac može naplatiti, sve ide", rekla je Anna Gilmore, profesorica javnog zdravstva na Sveučilištu u Bathu iz Ujedinjenog Kraljevstva.
"Osim toga, u nekom trenutku će se mnoga krhka tržišta formalizirati. Cilj BAT-a je obično stići tamo rano, stvoriti pušače ovisne o njihovim proizvodima prije konkurenata i, gdje je to relevantno, dobiti najbolje ponude za lokalne proizvodne opcije. "