Zabranjene aute šalju u istočnu Europu
Groblje stotine tisuća starih dizelovih automobila poznatih po visokim emisijama ispušnih plinova nalazi se u Istočnoj Europi, posebno u zemlji već poznatoj kao jednoj od europskih zemalja s najvećim zagađenjem zraka. Poljskoj.
Na taj način Poljska je postala otpadni centar automobila koje zbog visoke razine onečišćenje zraka moderna i osviještena zapadna Europa više ne želi na svojim cestama. No kako će reći iz neprofitne organizacije Transport & Environment (T&E) to nije rješenje problema, već je samo pokušaj njegovog usmjeravanja na Istok.
Analize su pokazale kako je prošle godine u Poljskoj završilo oko 350.000 takvih automobila koji će uskoro biti zabranjeni. Te iste prošle godine Poljska je uvezla oko 850.000 automobila iz Njemačke. Kako bi se ova praksa trebala zaustaviti zbog zaštite zdravlja 38 milijuna Poljaka upozorava i Jens Müller, koordinator iz organizacije T&E, piše The Independent.
"Svi građani EU imaju jednako pravo na čisti zrak. Ovi problemi uzrokovani masovnom manipulacijom proizvođača automobila kroz testiranje emisije moraju se riješiti, a ne gurati pod tepih", naglašava.
Poljska je tako glavna automobilska tržnica središnje i istočne Europe u koju se izvoze i odlažu ti stari automobili s prosječnom emisijom od 1000 mg dušikovog oksida po km, što je 12,5 puta više od trenutačnog limita u EU. Nedavno je otkriveno kako su mnogi proizvođači automobila manipulirali testiranjima emisije ispušnih plinova kako bi izbjegli kazne i zadovoljili zakonske kriterije.
Novčanom kaznom od jedne milijarde eura tako je kažnjen Volkswagen zbog dugogodišnje prevare s emisijom dizel automobila. To je i jedna od najvećih kazni ikada presuđenih nekoj njemačkoj kompaniji. Kaznu su dobili sredinom ove godine i gotovo tri godine nakon što je njemački proizvođač automobila priznao kako je lažirao podatke za gotovo 11 milijuna dizelskih vozila kako bi prošli na testiranju emisije ispušnih plinova. Afera Dieselgate je Volkswagen koštala desetke milijardi dolara.
Izvješće i upozorenje o Poljskoj kao groblju automobila koji zagađuj zrak, stiže netom prije samita o dizel automobilima koji će se u Bruxellesu održati 6. studenog. Na tom sastanku planira se usvojiti i neke procedure za rješavanje problema nastalih u ovom skandalu.
"U nedostatku europskog rješenja problema 43 milijuna prljavih dizel automobila koji se nalaze na cestama diljem Europe, države članice mogu i moraju poduzeti sve mjere kako bi ograničile upotrebu takvih automobila i zaštitile svoje građane od onečišćenje zraka", naglašava Muller.
Članice EU nakon skandala sa prevarama na testiranjima, obećale su kako će dizel automobile zabraniti do 2040. godine. No mnogi upozoravaju kako se ta granica treba pomaknuti na 2032. godinu, jer Europa nema vremena za čekanje na kvalitetniji i čišći zrak.
"Ovo je još jedan primjer kako vlada ne uspijeva zaštiti građane ove zemlje koji udišu zagađeni zrak", rekao je Simon Alcock iz britanske organizacije odvjetnika koji se bave zaštitom okoliša ClientEarth komentirajući kako je za Veliku Britaniju, koja je od 1990. godine do danas emisiju plinova smanjila samo za dva posto.
Norveška je obećala kako će takve automobile zabraniti do 2025. godine a Indija do 2030.