Natalia Makarova: baletna zvijezda koja je pobjegla na Zapad u potrazi za slobodom
Natalia Makarova, jedna od najvećih baletnih zvijezda u povijesti baleta, rođena je na 21. listopada 1940. godine u Lenjingradu, kolijevci klasičnog baleta. Iako je od ranog djetinjstva pokazivala veliki interes za balet, audiciji za legendarnu Akademiju Vaganova pristupila je tek s 12 godina te su je odmah primili, unatoč tome što se smatralo da je idealna dob za početak baletnog školovanja bila 9 godina.
Već 1956. godine postala je stalna članica baletnog ansambla u Teatru Kirov u Lenjingradu, a tijekom 60-ih godina dobila je i status baletne prvakinje. Bila je jedno od najpoznatijih imena u sovjetskom baletu, no 1970. godine dogodio se neočekivani preokret.
Naime, tijekom jedne inozemne turneje Makarova se, zajedno s ostatkom baletnog ansambla Teatra Kirov, zatekla u Londonu, gdje je 4. rujna 1970. godine donijela odluku koja će joj potpuno promijeniti ostatak života: odlučila je zatražiti azil od britanskih vlasti i prebjeći na Zapad. Naravno, nije bila prva koja se odlučila na takav korak. Samo devet godina ranije na Zapad je prebjegao i legendarni baletan Rudolf Nurejev, koji je zatražio azil na pariškom aerodromu Le Bourget, no Makarova je svojim postupkom ipak izazvala burne reakcije javnosti, a ubrzo su se o njezinu prebjegu pojavile brojne glasine. Kako piše New York Times, govorkalo se da je prebjegla zato što joj se raspao drugi brak s mladim sovjetskim redateljem, zato što je bila ludo zaljubljena u jednog voditelja s BBC-ja, zato što joj u Teatru Kirov nisu dopuštali da pleše one uloge koje je htjela i zato što je žudila za slavom, novcem i svjetskim priznanjem.
Odmah nakon prebjega Makarova se na neko vrijeme povukla iz javnosti te pustila da se glasine stišaju same od sebe, nakon čega je u novinama London Sunday Telegraph objavila tekst u tri dijela o svojem prebjegu na Zapad, a u prvome od njih, naslovljenom 'My Steps to Freedom', čije je dijelove kasnije objavio i New York Times, vrlo je jednostavno izložila svoje razloge napuštanja Sovjetskog Saveza:
"Moja odluka da napustim SSSR zasigurno je bila jedna od najtežih odluka koje sam napravila u svojem kratkom životu. Zašto sam se odlučila na ovaj bijeg na Zapad, u nepoznato, u ovu veliku nesigurnost? Jednostavan odgovor glasi: Zato što sam željela biti slobodna. Slobodna da plešem kako sam htjela, da razvijam svoju umjetnost, da radim s ljudima s kojima želim raditi, da napravim najviše što mogu sa svim talentima koje mi je priroda pružila. U Sovjetskom Savezu nema eksperimentiranja s novim stilovima, novim tehnikama i novim koreografijama, kao što ih ima na Zapadu. Znala sam da ću, ako želim ići dalje kako bih razvijala svoju umjetnost i dosegla nove razine, naravno, budem li sposobna za to, morati napustiti svoju zemlju. Ostajanje tamo značilo bi stajanje pred zidom. Do kraja karijere plesala bih stare, klasične uloge i to bi bilo sve. Neke balerine spremne su prihvatiti takvu sudbinu. Za mene je to označavalo umjetničku smrt."
Te iste 1970. godine Makarova se pridružila Američkom baletnom teatru te nastupila kao Giselle, a upravo je tim svojim nastupom postavila nove standarde za svoju generaciju. Tijekom karijere nastupala je i u brojnim drugim kazalištima, među kojima su i Royal Ballet, Paris Opera Ballet, Roland Petit's Ballets de Marseille te kazalište La Scala. Surađivala je s brojnim poznatim imenima, a najviše se ističu njezine suradnje s Antonyjem Tudorom, Georgeom Balanchineom, Mihailom Barišnjikovim (kojega je kasnije opisala kao izvor "emocionalnog ludila") te naposljetku i samim Rudolfom Nurejevim. Osvojila je nagradu Tony, nagradu Olivier te niz drugih nagrada iz baletnog svijeta, a za ulogu u baletu Onjegin 1985. godine u Londonu posebnu joj je nagradu uručila i princeza Diana.
Bila je prva odbjegla umjetnica kojoj je, prije raspada Sovjetskog Saveza, bilo dopušteno vratiti se u rodni grad te je 1989. godine ponovno nastupila na pozornici Teatra Kirov, gdje je godinama ranije i započela svoju karijeru. Njezina predanost, vještina i odlučnost u tome da revitalizira tradiciju klasičnog baleta učinili su je jednom od najvećih imena u baletnom svijetu, a njezina priča o bijegu u slobodu samo je još jedan dokaz potpune posvećenosti umjetnosti koja ju je pratila sve do mirovine i zbog koje se i danas na Zapadu izdvaja kao jedna od najvećih balerina svoje generacije.
-
'VRATA EUROPE'Kako je nastala Ukrajina: Teško je tu povući ravnu crtu, ako je uopće moguće
-
BESTBOOKTroje ljudi zapošljava se u tvornici protiv svoje volje. Ona ih uvlači u svoj svijet
-
INTERVJU: VLADO SIMCICH VAVA'Monogamija kao moralni koncept je u suštini solidna ideja, ali vrlo često neodrživa'
-
BESTBOOKDrame u životima Gryttenovih likova događaju se tiho, unutar njih samih
-
BESTBOOK'U Albaniji su upravo pisci dežurni krivci. A svi su Albanci pisci'