Književnost i kultura
420 prikaza

Intervju - Gorazd Čapovski: 'Mizar je tamna strana zrcala. Odrasli smo na Joy Divisionu'

Rijeka: Koncert makedonske grupe Mizar u Pogonu kulture
1/3
03.06.2022., Rijeka - Koncert makedonske grupe Mizar u Pogonu kulture. Photo: Goran Kovacic/PIXSELL Goran Kovacic/PIXSELL
Mizar će 22. listopada nastupiti u riječkom klubu Palach, a 23. listopada u zagrebačkom Vintage Industrial Baru

Legendarni makedonski etno darkwave sastav Mizar nakon tri godine ponovno nastupa u Hrvatskoj, gdje će 22. listopada nastupiti u riječkom klubu Palach, a 23. listopada u zagrebačkom Vintage Industrial Baru. Na čelu s Gorazdom Čapovskim, osnivačem, autorom pjesama i gitaristom, Mizar ovoga puta u Hrvatsku dolazi u novoj postavi s novim pjevačem Nikom Gjorgievskim, koji je inače tenor u Nacionalnoj operi i baletu u Skoplju, te dugogodišnjim basistom Ilijom Stojanovskim, koji se nakon pauze ponovno vratio u bend.

Osnovan 1982. godine u Skoplju, bend Mizar već je od samih svojih početaka postao simbol darkwave i gothic glazbe na Balkanu, a njihov istoimeni prvi album bio je prvi album popularne glazbe u bivšoj Jugoslaviji na makedonskom jeziku te je doživio velik uspjeh i ubraja se među deset najboljih rock albuma ikada izdanih u bivšim jugoslavenskim zemljama. Uoči koncerata u Hrvatskoj razgovarali smo s osnivačem Gorazdom Čapovskim o početcima benda, o različitim postavama u kojima su nastupali, o tome što ih je potaknulo da se okrenu tom alternativnom smjeru u glazbi te o tome što publika može očekivati od novog albuma koji je već neko vrijeme u pripremi.

“Tamni tonalitet, melanholična atmosfera, pjesme koje govore više od pukih riječi - to su okosnice koje su me oduvijek vukle ka alternativnom glazbenom smjeru. Odrastao sam na akordima Joy Division pa je mračna strana zrcala bila prirodna sredina u kojoj sam pronašao svoj glazbeni izraz”, rekao nam je Gorazd Čapovski.

Iako zvuk Mizara kombinira elemente različitih žanrova, od post-punka, darkwavea, gothic rocka do zvukova tradicionalnog makedonskog folklora te elemenata duhovne glazbe, Čapovski ističe kako je Mizar prije svega bio i ostao rock bend, unatoč činjenici da je bend istovremeno i fuzija više različitih elemenata. Postava koja će nastupiti na koncertima u Hrvatskoj zapravo je peta postava od osnutka benda, odnosno Peto Otkrivenje, a svako do sada bilo je obilježeno drugim pjevačem, odnosno različitom vokalnom fazom. Tijekom više od četiri desetljeća svoje karijere u Mizaru je pjevalo i sviralo mnoštvo glazbenika, od kojih su neki kasnije osnovali i vlastite rock grupe, a na pitanje zašto je bend tako često mijenjao članove, Čapovski ima vrlo jednostavan odgovor:

“Nekada su to bili objektivni, nekada subjektivni razlozi. Jednostavno rečeno, bendu se dešava život. Veoma sam zahvalan svim divnim ljudima koji su prošli kroz bend i ostavili djelić sebe u priči koja traje već pune 43 godine.”

Njihov avangardni glazbeni izričaj, naglašavanje kršćanskih motiva u pjesmama te isticanje podrške makedonskoj neovisnosti doveli su do toga da su tadašnje vlasti Mizar često promatrali s dozom opreza, no bend je unatoč tome uspješno osvajao medijski prostor i publiku te su nastupali u svim zemljama naše regije, a uz to su se pojavljivali i na brojnim nacionalnim televizijama te su stekli vjerne slušatelje na svim područjima bivše Jugoslavije, pa tako i u Hrvatskoj.

“Publika s ovih prostora ne voli foliranje i zna cijeniti iskrenu emociju koja je esencija svake prave umetnosti. Balkan je veoma dinamična regija i svašta se tu promijenilo, prije svega u sociološko-političkom kontekstu, ali ljudi su i dalje veoma sličnog senzibiliteta. Obožavam Hrvatsku i veoma se radujem ponovnom susretu s publikom koja može očekivati energičnu svirku i puno snažnih emocija”, rekao nam je Čapovski.

Elementi iz duhovne i bizantske glazbe svakako su nešto što je obilježilo zvuk Mizara, a spoj tih elemenata sa suvremenom gothic rock glazbom pridonio je tome da se bend posebno istakne ne samo na lokalnoj makedonskoj sceni nego i na čitavoj tadašnjoj jugoslavenskoj rock sceni. U vrijeme kada se Mizar tek pojavio na sceni, religijski i pravoslavni simboli bili su ekvivalent političkim stavovima te je sama pojava Mizara bila svojevrsni udarac nefunkcionalnom društvu, odnosno pokušaj da na suptilan način razbiju stereotipe i istaknu kritički stav prema općeprihvaćenom konformizmu u društvu.

“Nažalost, živimo u nenormalnim uvjetima gdje čovjek sve više postaje trivijalna replika samog sebe. Kako bismo zaštitili ono malo ljudskosti što je još uvijek ostalo, moramo se vratiti korenima u duhovnom segmentu našeg postojanja. U povijesnom smislu, crkva je bila od fundamentalnog značaja za opstanak kulturnog identiteta Makedonaca. Kako je Mizar makedonski bend, sasvim je prirodno da su segmenti duhovne glazbe postali imanentni dio našeg izraza”, rekao je Čapovski, objašnjavajući važnost duhovnih elemenata u glazbi Mizara.

U trenutnoj vokalnoj fazi, odnosno u Petom Otkrivenju, Mizar priprema novi album, a nedavno su objavili i dvije pjesme koje služe kao svojevrsna najava čitavog albuma – jedna od njih nosi naslov ‘Grozomora’, a druga je naslovljena ‘Psalm 135’. Mizar u ‘Grozomori’ ponovno spaja post-punk zvuk s tradicionalnim balkanskim motivima, no ovoga puta u puno brutalnijem i puno više angažiranom obliku jer ‘Grozomora’ ima dvojaku funkciju – to je istovremeno i pjesma, ali i svojevrsno zrcalo vremena u kojima živimo, vremena u kojima vlada pohlepa i u kojima je moral gotovo nepostojeći. Pjesma je to o bolesti suvremenog društva, o svijetu koji se nalazi blizu točke pucanja, o ljudima koji se vode isključivo željom za nadmoći i dominacijom i koji uništavaju sve

što je živo bez imalo oklijevanja. Sve navedeno dodatno je istaknuto aranžmanom i produkcijom same pjesme, a tu se bendu pridružio i Aleksandar Ristovski Princ, koji ujedno potpisuje i vizualnu dimenziju singla, gdje je još jednom posebno istaknuta mračna i distopijska atmosfera koja prožima ovu pjesmu od početka do kraja. Pjesma ‘Psalm 135’ pak donosi duboku refleksiju o stanju današnjeg društva koje se suočava s neizvjesnošću, strahom, gubitkom identiteta i iluzijom postignuća. Stihovi pjesme pisani su na starogrčkom i staroslavenskom jeziku te kombinirani s mračnom estetikom Mizara i njihovim prepoznatljivim glazbenim tonovima, što samo dodatno odražava izgubljenost pojedinca u svijetu konzumerizma i suvremenih izazova te svijetu u kojemu je postalo nemoguće odrediti postoji li i dalje istinska sloboda kao takva.

“Pjesma ‘Grozomora’ očajnički je krik za povratkom normalnosti. Jednostavno nam je dosta živjeti Huxleyjev ‘Vrli novi svijet’. ‘Psalm 135’ je pak juriš na razbijanje vladavine intelektualno inferiornih kvazi elita koje nas vuku duboko u ponor iz kojeg uskoro neće biti povratka”, rekao je Čapovski, opisujući osnovnu ideju novih pjesama.

U pripremi je, dakle, sedmi studijski album Mizara, no snažne dojmove ostavio je i njihov šesti studijski album naslovljen ‘Večna praznina’, koji su objavili 2022. godine, a inspiraciju za naslovnu skladbu dobili su upravo tijekom jednog nastupa u Hrvatskoj, odnosno u Rijeci. Teme stihova na albumu obiluju duhovnim, refleksivnim i filozofskim elementima, a u pisanju tekstova surađivali su i s makedonskim pjesnikom Tihomirom Jančovskim. Nije to bio jedini susret glazbe i poezije na tom albumu – naime, na albumu se može pronaći i uglazbljena verzija pjesme ‘1903.’, koju je prije više od pedeset godina napisao makedonski pjesnik Petar M. Andreevski i koja opisuje godinu kada su Makedonci započeli oružani ustanak protiv Turaka, izražavajući svoju pobunu protiv političkih i nacionalnih represija te protiv godina iskorištavanja, ali isto tako i svoju težnju za slobodom. Na pitanje kako gleda na vezu između glazbe i književnosti, odnosno glazbe i poezije, Čapovski je odgovorio kako je riječ o dvjema umjetnostima koje se međusobno nadopunjuju:

“Glazba i poezija veoma su komplementarne umjetničke kategorije, a kad spojite prave riječi s pravom glazbom – tada nastaje magija.”

Kao jedna od osnovnih ideja svake umjetnosti, pa tako i glazbe, ističe se katarza, no ponekad se čini kao da se čitav suvremeni svijet potpuno udaljio od umjetnosti kao takve. Način života znatno je ubrzan, prevladava stres zbog niza različitih stvari, ljudi postaju sebični i fokusirani samo na vlastiti napredak, a empatija i bilo kakva senzibilnost gotovo su potpuno iskorijenjeni. Razlika u načinu na koje društvo funkcionira danas u odnosu na to kako je funkcioniralo u 80-ima i 90-ima,

odnosno u vremenu kada se Mizar tek pojavio na sceni, i više je nego očita, isto kao i razlika u recepciji umjetnosti, ali snaga katarze u pojedinim tipovima glazbe nikako se ne smije zanemariti.

“U današnje vrijeme kada je stres sastavni dio svakodnevnog života, glazba koja ima božansku moć katarze prosto je imperativ u očuvanju mentalnog zdravlja čovječanstva”, rekao nam je Čapovski.

Kada govorimo o glazbi u suvremenom svijetu, jedno od njezinih nezaobilaznih obilježja svakako je činjenica da je ona danas dostupna svima, i to u gotovo neograničenim količinama. Sa svih strana okruženi smo različitim glazbenim žanrovima i vrstama, no u tom obilju izbora kvaliteta postaje upitna te se ponekad čini kao da umjetnički aspekt glazbe ostaje zanemaren u korist konzumerizma i mainstreama. Na pitanje kako gleda na suvremenu glazbenu industriju, Čapovski odgovara:

“Razvoj tehnologije omogućava masovnu, jeftinu produkciju kojom, nažalost, dominira kič. Ipak, ima i kvalitetnih sadržaja koji prkose sveopćem instant konzumerizmu. Osobno slušam veoma različite žanrove, a u zadnje vrijeme volim poslušati skandinavsku alter scenu.”

Glazbeni izričaj Mizara te njihova težnja za katarzom i naglašavanjem umjetničkog aspekta u glazbi u skladu je sa samim imenom benda. Naime, riječ “mizar” dolazi iz arapskog jezika te u astronomiji označava zvijezdu u repu Velikog medvjeda, ali također ima i astrološko značenje i označava zvijezdu vodilju, što se na vrlo poetičan način uklapa u povijest samog benda koji je od svojih početaka prkosio okvirima mainstreama i stvarao alternativni glazbeni izričaj kombinirajući gotičke, duhovne i etno elemente. Na pitanje što je njegov “mizar”, odnosno njegova zvijezda vodilja, Gorazd Čapovski odgovorio nam je sljedeće:

“Očuvati dostojanstvo te ići kroz život otvorenih očiju i uzdignute glave jedini su principi koji su za mene vrijedni postojanja. Trenutno veoma intenzivno radimo na novom albumu u kojem će i Mizar sasvim sigurno pratiti svoju zvijezdu vodilju te ostati vjeran svojem glazbenom izrazu.”

Principi su to koji prate Mizar tijekom čitave karijere i tijekom svakog njihovog “Otkrivenja” - unatoč brojnim promjenama u sastavu benda, Mizar je već više od četrdeset godina ostao vjeran svojoj publici i svojem jedinstvenom stilu u glazbi koji ih je odmah na početku učinio pionirima darkwave i gothic rock glazbe na ovim prostorima, a njihovo vješto ispreplitanje takvih zvukova s tradicionalnom makedonskom glazbom te elementima duhovne i bizantske glazbe učinili su ih istinskim primjerom originalnosti u glazbenom svijetu te pokazali kako je zaista riječ o bendu koji

slijedi svoju zvijezdu vodilju i nastoji publici pružiti istinsku emociju, istinsku umjetnost i glazbu koja zaista u sebi sadrži moć katarze. Njihovi nedavno objavljeni singlovi koji najavljuju novo poglavlje u njihovom radu samo su još jedan svjedok bezvremenskog umijeća ovog benda, a koncerti koje pripremaju za publiku će sigurno biti jedno nezaboravno iskustvo te pokazatelj kako je riječ o bendu koji je uvijek sposoban snažno se vratiti na scenu.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.