Odredili su me prijatelji, alkohol i buka
Nina Violić, jedna od najboljih, a možda i najbuntovnjih hrvatskih kazališnih i filmskih glumica, dobitnica nekoliko nagrada, među kojima je i Zlatna arena za ulogu Jadranke u filmu “Blagajnica hoće ići na more”, ostvarila je maestralnu ulogu Eve u Buljanovu “Vučjaku” čime je pokazala da će njezin prelazak iz ZKM-a u HNK, gdje sada ima status dramske prvakinje, itekako oživjeti taj ansambl. Odmah nakon “Vučjaka” baca se u projekt Anice Tomić “Daleka zemlja” prema Arthuru Schnitzleru, čija će premijera biti u svibnju, a uskoro ćemo je gledati i u kinima u filmu “Naša svakodnevna priča” bosanske redateljice Ines Tanović s Uliksom Fehmijem u naslovnoj ulozi, gdje igra, kako kaže, malu ali sočnu ulogu. Za mjesec dana počinje se na televiziji prikazivati druga sezone serije “Počivali u miru” u kojoj glumi, kaže, lik karizmatične i lude političke novinarke Ines Polić, koja je previše znala pa je počela piti i drogirati se. A nakon kratkog filma “Odvajanje” priprema i svoj prvi dugometražni film.
Što znači prelazak iz ZKM-a u HNK za vašu karijeru s obzirom na značaj te najveće kazališne kuće i program, koji je najavila intendantica Dubravka Vrgoč?
Što vas je najviše zanimalo kod emancipirane Eve, kriminalke i povratnice iz Amerike, vaše prve uloge u HNK-u, koja u ‘Vučjaku’, uz Almu Pricu suvereno vlada scenom?
Kod Eve u ‘Vučjaku’ užasno me zanimala njezina subverzivnost i slobodoumnost, te što bi ona bila u današnjem društvu. Iako se vraća iz Amerike, Eva zapravo nije urbani lik nego mesnata seljoberica, koja taji svoje pljačke, ali ne srami se onoga što jest. Ona je za svoje vrijeme nevjerojatno slobodna žena, čak i za današnje vrijeme, pa me je zanimalo koja je to vrsta razbojništva u njoj i kako se danas možemo nositi s time. Igram Evu u HNK kao što bih je igrala na bilo kojoj drugoj sceni i da smo radili ‘Vučjak’ u ZKM-u isto bih je tako igrala. Lijepo sam surađivala s novim kolegama, a i veselilo me je ponovno raditi s Anom Begić, Milanom Pleštinom, Livijem Badurinom i Bojanom Navojcem s kojima sam prije radila i obožavam ih kao partnere.
U ZKM-u ste bili osam godina i u tom kazalištu ste dostigli glumačku zrelost. Možete li iz sadašnje perspektive istaknuti nekoliko važnih uloga, koje su vas odredile?
Tko vam je najviše pomogao u glumačkom sazrijevanju?
U mom pogledu na kazalište i glumački proces, osim Buljana, Frljića, Pascala Ramberta, važnu ulogu imaju Senka Bulić, Jernej Lorenci, Dino Mustafić, no najvažnija osoba u kazalištu bila je za mene Paolo Magelli, koji me je postavio i dao mi najveći vjetar u krila u trenutku kad sam se bila ozbiljno pogubila i posumnjala u svoj odabir da gluma bude moj poziv.
Zanimljivo je da ste i u filmovima i u kazalištu uglavnom igrali uloge jakih, neovisnih, snažnih i nekonvencionalnih, luckastih žena, kao što su Nastasja Filipovna i Eva Horvatek, koje odskaču od svoje sredine. Kako gradite te uloge?
Još od vašeg prvog samostalnog projekta ‘Rad Borosane na sebi’ bilo je očito da nećete stati na glumi nego da ćete ići dalje, što se potvrdilo s dokumentarcem ‘Marijine’. Jeste li se zasitili glume?
Ne, nisam se zasitila glume, ti samostalni projekti događaju se kad imam potrebu nešto reči. Vjerojatno ću uvijek imati potrebu otvoriti neku svoju temu da bi doznala nešto novo o sebi. Da bi postavila neko svoje intimno pitanje drugima jer osjećam da me razumiju. Nikada ne bih mogla biti profesionalna redateljica niti bih to znala. Svi moji autorski projekti uvijek idu iz osobnoga. Ja se ne bavim niti ću se ikad baviti društvenim pitanjima, politikom, velikim temama, iako volim raditi s redateljima koji se time bave.
Što vas je ponukalo da snimite dokumentarac ‘Marijine’ u kojem na vrlo intiman, ali i duhovit način, prikazujete priču o svojoj baki Mariji, te u njemu i glumite?
Nakon toga je uslijedio vaš prvi kratkometražni film ‘Odvajanje’, prikazan prošle godine u Puli, koji ste režirali, a potpisali ste i scenarij, kostimografiju i scenografiju, te u njemu i glumite. Zašto ste kao temu odabrali strah od gubitka djeteta?
Riječ je o psihološkoj dramu u kojoj sam se htjela baviti strahom da će mi netko uzeti dijete. Odabrala sam bazen kao javni prostor u kojem je moguće da dijete nestane, i povela svoju kćer Rozu i njezine prijateljice na snimanje u Istarske toplice. Međutim, nakon dubljeg kopanja po odnosu između majke i kćeri, shvatila sam da se iza tog straha zapravo krije mnogo veći strah - strah od odvajanja. Otkrila sam da je u meni strah da će ona jednog dana otići jer me više neće trebati, i da sam ja tu samo privremeno. Iako je riječ o kratkoj formi, mislim da sam uspjela dobiti tu emociju. A što se tiče procesa kroz koji sam prošla, mnogo sam toga naučila, ali najvažnije je da sam počela oko sebe okupljati ljude s kojima želim radit. Damir Čučić mi je montirao film, i on je za mene najzanimljiviji hrvatski autor, čovjek koji ima hrabrosti i ludila mijenjati stvari.
U kojoj je fazi vaš prvi dugometražni igrani film?
Poznati ste po radikalnim stavovima, potječete iz alternativnog, rokerskog miljea, slovite za buntovnicu hrvatskog kazališta. Što vas je najviše odredilo kao osobu?
Moji raniji stavovi bili su isključiviji, nisam podnosila niti prihvaćala ništa drugo osim svojih pogleda. Sada sam malo olabavila, ali stavovi su mi i dalje radikalni, dapače, još radikalniji nego ranije. Najviše me je odredio moj otac, koji je bio karizmatična, anarhična, divlja osoba, a potkraj osamdesetih godina prošlog stoljeća, prije odlaska u Zagreb na Akademiju, što smatram zadnjm slobodnim vremenom svog života, odredili su me prijatelji, alkohol i buka.
Možete li usporediti to vriijeme slobode, glazbe, alkohola i buke s kraja osamdesetih s ovim današnjim?
Razdoblje sedamdesetih, kad sam se rodila, bilo je na svjetskoj razini najslobodoumnije vrijeme, a u osamdesetima je još postojala nada da će svijet biti bolji. I ta je nada postojala još i za vrijeme i nakon rata. Generacija koju je rat prekinuo u njihovima snovima i stremljenima danas je razočarana. Mi danas više nemamo nikakvu iluziju da će svijet biti bolji i da će doći do neke evolucije u bilo kojem smislu nego se batrgamo, svatko sam za sebe, pokušavajući preživjeti. Najviše me rastužuje kad vidim u kakvom svijetu odrasta moja kćer. To je užasno sebičan svijet u kojem ne postoji nada. Njezina generacija sigurno će nam donijeti neku vrijednost, nešto važno što još ne poznajemo i što će nas iznenaditi. Ali također sam sigurna da to isključuje nadu i da mi to možda nećemo biti sposobni razumijeti. Ne znam, možda je to bolje, možda smo mi bili previše nesvjesni, i možda te generacije neće imati taj banalni, zaneseni, fatalistički pristup životu.
Bili ste na čelu prvog Zagreb Pridea. Koliko je današnje hrvatsko društvo tolerantno prema homoseksualcima i lezbijkama te općenito queer osobama, odnosno, drukčijima i različitima od prosjeka?
Što vas najviše iritira i što biste mijenjali na kulturnom i društvenom planu?
Tradicionalizam. Mislim da iz tradicionalizma, koji je duboko ukorijenjen u nekoj kulturi, potječe zatvorenost i neka vrst parafašizma. Kad se u umjetnosti počnemo pozivati na tradicionalizam trebamo se početi bojati jer je takvo razmišljanje temelj parafašizma. Mislim da smo kao zemlja u velikom problemu. Zapravo, pozivanje na tradicionalizam postaje za jedan dio populacije jak argument za njihovo djelovanje, šta nas definitivno baca natrag u srednji vijek, tako da počinjemo kaskati za vremenom, intelektualno, duhovno i kulturno te na društvenom planu. Mi se igramo politike, igramo se da postoji desna i lijeva strana, no ta igra nema veze sa stvarnošću. I opasna je. Nismo više slobodni ljudi. To je danas naš najveći problem. Zato danas trebamo razmišljati o tome kako se možemo boriti protiv takvih trendova i na koji način im se možemo oduprijeti.
U posljednje se vrijeme ponovno aktualizirala priča o zabrani abortusa, no ovaj puta preko liječničke inicijative i njihova pozivanja na priziv savjest. Mislite li da je to zaista odraz njihove savjesti ili je riječ o čistom oportunizmu?
Naravno da je u pitanju oportunizam. O takvim intimnim pitanjima žena nikako ne može odlučivati skupina liječnika pozivajući se na prigovor savjesti i tako proglasiti abortus gotovo ilegalnim. O tome je li abortus ilegalan odlučuju ministarstva, vlada i država, a ne princ Vatikan, i to se treba poštivati.
Vidite li sebe na političkoj sceni?
Ne, nikako! Ja bih na političkoj sceni ukrala sve pare. Kad su mi u osmom razredu osnovne škole dali titulu blagajnika, popalila sam svu lovu i kupila sladoled i cao-cao zajedno sa svoja dva prijatelja. Neka nikad nikome ne padne na pamet da me predloži za neku dužnost!
A kako vidite današnje političare?
Ne vidim ih, ljutita sam na sve.