Gay svećenik: "Naš život u Crkvi je kao u kavezu"
Gregory Greiten, danas svećenik, imao je 17 godina kada je sudjelovao u bizarnoj igri. Bilo je to u kampu za dječake koji trebaju postati svećenici. Stariji su vođe dečke pitali što bi radije - imali opekotine preko 90 posto tijela, biti paraplegičari ili biti gay?
Svi su, kaže, odabrali paraplegiju ili opekotine. Poruka je bila odaslana. Sedam godina kasnije gotovo je skočio s prozora jer je shvatio da zaista jest homoseksualne orijentacije.
"Kad sam sam sebi priznao, to je bila kao smrtna kazna", kaže. Crkva pak opstaje na nevjerojatnim kontradikcijama. Proganjaju homoseksualce (i homoseksualizam) te to nazivaju "poremećajem", a opet, tisuće su u njihovim vlastitim redovima - gej.
Iako je u Americi "iz ormara" izašlo dvadesetak svećenika, neka je pretpostavka da sačinjavaju 30 do 40 posto samo američkih svećenika. Neki istraživači kažu da je broj bliži 75 posto.
"Za svakog pretpostavljam da je gay, osim ako nemam dokaze da nije", kaže jedan svećenik iz Wisconsina, dok drugi sa Floride kaže "trećina je gay, trećina su hetero, a trećina nema pojma što su", piše The New York Times.
Upravo je s tim medijem svoje priče, ponajviše anonimno, podijelilo oko dvadesetak svećenika. Boje se otkrivanja pravog imena te osvete Crkve, koja im kontrolira gdje stanuju, zdravstveno osiguranje i penziju. Ako je gay, čak i ako živi u celibatu, svećenik može izgubiti svo troje.
Situacija za "izlazak iz ormara" je, na jedan način, kompliciranija no ikad. "Pad" Theodore E. McCarricka, nekada moćnog kardinala koji je svrgnut prošli tjedan radi seksualnog zlostavljanja dječaka i mladića, dodatno ide u prilog onima koji kažu da je homoseksualizam kriv za epidemiju zlostavljanja.
Iako studije opetovano pronalaze da nema nikakve veze između homoseksualizma i zlostavljanja djece. No, biskupi tvrde kako su "gay svećenici jedini problem", a njima se priključuju desni mediji koji pišu o "homoseksualnoj subkulturi".
I papa Franjo je kritičniji proteklih mjeseci. Rekao je kako je homoseksualizam "moderan" i da takve ne bi trebalo primati u svećenike. Ovog će tjedna održati sastanak sa biskupima iz cijelog svijeta. Debata neće biti samo o skandalima zlostavljanja već i o samom homoseksualizmu.
"Nikada to nije bila moja sramota. To je sramota Crkve, to što su učinili meni i drugim LGBT osobama", rekao je Greiten. Drugi su progovorili samo bez imena, anonimno.
Kada je 2013. papa Franjo rekao svoju već legendarnu "tko sam ja da sudim" činilo se kao da su se otvorila vrata prema nekim novim horizontima. No sve su ugrozili silni slučajevi seksualnog zlostavljanja djece gdje su gay svećenici ponekad žrtvena janjad, idealna za to da se sva krivnja baci na "homoseksualnost", a ne čovjeka.
Jedan svećenik kaže kako je "život u ormaru gore nego biti žrtveno janje, jer to nije ormar, to je kavez".
Svećenici dobivaju upute da se ne kreću po svijetu u dvoje, jer to je sumnjivo, uvijek u troje. Svako prijateljstvo u dvoje može skliznuti u nekom neželjenom smjeru. Nije dobro biti niti prijatelj sa ženama, jer se možete zaljubiti, i opet prekinuti celibat.
Postavlja se pitanje s kime se onda svećenici mogu "povezati" da ostanu zdrave individue ako je sve opasno. Nekada se već mlade dječake pripremalo za svećenstvo, i svi su im nagoni u pubertetu grubo zatirani.
"Imao sam 50 godina kada sam "izašao". U sjemenište sam ušao sa 18. Mlad, entuzijastičan, bijeli djevac koji nije imao pojma ni o čemu, kamoli o tome jesam li gay. Bile su godine kada sam nosio tu tajnu, a bogu se nisam molio da me promijeni nego da umrem prije no što itko sazna", kaže svećenik Bob Bussen.
"Učili su vas kako da se ponašate da preživite. Sjećam se i danas jednog momka koji je iz svećenikove sobe izašao u pet ujutro, a ja sam, naivno, mislio kako je divno da su pričali cijelu noć", kaže Bussen.
Oni svećenici koji iz "ormara i izađu" čine to puno kasnije no li prosječan Amerikanac, u 15. godini života, već tek u tridesetima ili četrdesetima.
Greiten umjesto da je skočio s prozora odlučio se povjeriti prijatelju koji mu je zauzvrat također rekao da je gay, i da zna za još onih koji su gay, samo se o tome ne priča.
"Doći će doba u tvom životu kada ćeš se sjetiti ovoga i voljeti samoga sebe her su gay", rekao je Greitenu jedan od profesora kojem se povjerio.
"Mislio sam da je potpuno lud", kaže Greiten.
No ironija katoličkog ormara, koju je spoznao, jest da to uopće nije tajna, svi su toga svjesni, samo se o tome ne razgovara.
Jedan se svećenik, koji je htio ostati anoniman, prisjeća druženja kada su neki njegovi kolege govorili grozne stvari o biskupu koji je, navodno, bio gay.
"Prekršio sam kod i rekao im tada i tamo da sam i ja gay. Prekinuo sam urotu tišine i izgubio troje prijatelja", prisjeća se.
"Imao sam oko 40 godina kada sam rekao obitelji i nekim prijateljima van Crkve. Prije toga su znali samo neki ljudi unutar Crkve. Shvatio sam da to nije "ja" problem, nego da je ta mrzilačka homofobija pitanje ljudskih prava", kaže jedan svećenik.
Jedan je svećenik tako prvi puta s muškarcem spavao sa 62 godine. Biskup je saznao i zaprijetio mu. Jedan svećenik kaže da se nekoliko puta zaljubljivao, ali da ništa po tom pitanju nije radio jer je znao da nema smisla.
Ima i suštinski tragičnih priča. Sjemeništarac koji se ubio, a u sobi su mu pronađene šibice iz gay bara, svećenici koji su umrli od HIV-a. Zato oni koji čine krug ljudi koji znaju jedan drugome pomažu i daju si potporu. Potpisuju, recimo, peticije protiv terapija konverzije koje (i dalje) organizira Crkva, međusobno dijele literaturu. Ponekada, sa strane, čak blagoslove gay brak.
Greiten je javno izašao usred nedjeljne mise, tijekom adventa. Rekao je kako je gay, ali živi u celibatu. Njegova je kongregacija ustala i krenula pljeskati.
Priča je postala "viralna". Jedan 90-godišnji svećenik nazvao ga je i rekao kako je cijeli život proveo u ormaru te se nada da je budućnost drugačija. Jedna je žena zvala iz Mississippija i zamolila ga da dođe na jug i bude njima svećenik.
Za Crkvu to je bio još gori grijeh od homoseksualizma jer je Greiten otvorio vrata debati, što je kardinalni grijeh. Njegov je nadbiskup čak javno rekao kako mu je žao da je Greiten izašao u javnost.
I dalje prevladava mišljenje kako su homoseksualni svećenici krivi za seksualno zlostavljanje djece. Petlja je to koju je, iznutra i izvana, teško razmrsiti.
Niz studija pokazuje kako homoseksualnost nije "plodno tlo" za seksualno devijantno i zlostavljačko ponašanje. Dječaci su žrtve samo zato jer su zlostavljačima bliži i lakši za dohvatiti. No, ideja da određeni seksualni identitet vodi prema određenoj vrsti ponašanja demoralizira gay svećenike već desetljećima.
I danas ih se na seminarima, posebno nakon pada McCarricka, drila kako su masturbacija i pornografija najveća zla.
O tome kako se gay svećenike kolektivno krivi za seksualno zlostavljanje, koje je problem od SAD-a, Australije, preko Čilea do Europe, pričati će se i kod pape Franje u Vatikanu.
To brine gay svećenike koji su u jednoj fazi bili zabranjeni na seminarima i zaređenjima. Kada je kriza krenula prošle godine nadbiskup Carlo Maria Viganò za sve je optužio "homoseksualne lobije i mreže" američkih kardinala koje rade da štite zlostavljače.
Ovaj tjedan izlazi i senzacionalistička knjiga "Sodoma" u Europi koja tvrdi da će razotkriti veliku gay mrežu unutar Vatikana.
Grupa gay svećenika iz Nizozemske pisala je papi tražeći da dopusti zaređenje gay muškarcima koji žive u celibatu.
"Vraćamo se na to da nas proganjaju, da se vraćamo na bacanje krivnje", rekao je John Coe, đakon u Kentuckyju.
Otac Greiten bi rado porazgovarao sa papom Franjom.
"Rekao bih mu da me posluša u tome kako me Crkva istraumatizirala radi toga što sam gay muškarac. Nije samo stvar u krizi seksualnog zlostavljanja. Oni traumatiziraju i ranjavaju još jednu generaciju. Moramo ustati i reći 'dosta seksualnog nasilja', 'dosta seksualnog traumatiziranja i ranjavanja'. Moramo biti u pravu i na pravoj strani povijesti", kaže Greiten koji se priprema za svoj 15. po redu posjet Hondurasu sa liječnicima i humanitarnom pomoći.
"Što bi bilo kada bi svaki svećenik mogao živjeti život otvoreno, jasno i iskreno. To je moj san", zaključuje.