Sestra slavne glumice otkriva sve o njenoj čudnoj smrti
Samo nekoliko dana prije no što je trebala snimiti posljednji kadar filma 'Brainstorm' pod misterioznim okolnostima poginula je glavna glumica Natalie Wood. Bilo je to davne 1983. godine. Danas, 36 godina kasnije, istražitelji su pokrenuli novu istragu i za njezinu smrt sumnjiče njezinog supruga, sad 89-godišnjeg Roberta Wagnera. O životu pokojne slavne glumice, progovorila je ovih dana za New York Times njezina mlađa sestra Lana Wood. Razgovor je započela pitanjem.
"Kako bi bilo da nema vragova?”. Prisjetila se svog izlaganja na Kaznenom sudu u lipnju ove godine.
Njena sestra Natalie Wood, mnogo prije no što je poginula, napustila je supruga Roberta Wagnera, ali kako kaže Lana, vratila mu se 1972. godine. Objasnila je to jednom rečenicom:"Ponekad je vrag kojeg poznaješ bolji od vraga kojeg ne poznaješ."
Devet godina kasnije, Natalie je poginula pod sumnjivim okolnostima. Njezino tijelo pronađeno je kako pluta pored broda na kojem su večer proveli ona i njezin suprug u društvu njezinog kolege s filmskog seta, glumca Christophera Walkena. Na brodu je bio i skiper Dennis Davern.
U to je vrijeme smrt gospođe Wood proglašena nesretnim slučajem i istraga je zaključena. No, 2011. godine šerif okruga Los Angeles obnovio je slučaj nakon što je skiper Davern rekao da je čuo kako se te večeri Natalie i Robert žestoko svađaju. Nakon što je ponovno proučio slučaj, mrtvozornik je preinačio uzrok njezine smrti u 'utapanje i ostale neodređene razloge'.
Od tada se javilo više svjedoka koji su naveli policiju na to da njezinu smrt klasificira kao 'sumnjivu', a Wagnera proglasi 'osumnjičenim'. Šerifov odjel u Los Angelesu nije otkrio detalje o identitetu svjedoka, kao ni njihove izjave.
Prema Ralphu Hernandezu, glavnom inspektoru za ubojstva, gospodin Wagner nije razgovarao s policijom od 1981. godine.
"Mislim da Wagner ima ključ koji može razjasniti slučaj. Samo on", rekao je Hernandez u telefonskom razgovoru s novinarima.
Nije jasno može li se Wagnera optužiti za zločin, no ubojstvo se tek mora dokazati. Na Kaznenom sudu u New Orleansu Lana wood je rekla da 'iako može djelo otići u zastaru, ne postoji zastarijevanje istine."
Detektiv Hernandez je rekao da revidirano mrtvozornikovo izvješće opisuje kako je Natalie mogla biti žrtva ozljeđivanja ili fizičkog napada, ali se ne može isključiti ni da je bila u nesvijesti i prije no što je pala u more.
"Robert Wagner tvrdi da je njezina smrt bila nesretni slučaj. Kako je onda i ozljeda nesretni slučaj?", pitala je Lana Wood gomilu ljudi okupljenu u sudnici.
Prije nekoliko mjeseci sjela je za stol i naručila salatu i steak. I počela svoju priču u restoranu u Los Angelesu, gdje živi s troje unučadi koje odgaja sa zetom jer joj je kći Evan umrla 2017. godine od zatajenja srca.
"Mislim da je istina o Natalieinom ubojstvu vrlo važna zbog drugih žena", kaže ona. Kao veteranka u Hollywoodu, gledala je s velikim zanimanjem što će se dogoditi s pokretom #'MeToo. Budući da se već 38 godina u medijima zalaže za rasvjetljavanje sestrine smrti, posebno je osjetljiva na zlostavljanja žena. U svojoj 73. godini života izgleda još uvijek odlično: "Morate shvatiti cijenu koja se plaća za život u Hollywoodu. Natalie je to skupo platila – svojim životom. Ništa se nije učinilo po tom pitanju."
Natalie se oduvijek odnosila zaštitnički prema osam godina mlađoj sestri Lani. Cijelu je garderobu ostavila Lani u svojoj oporuci. Sobe pune odjeće kojom se oboružala u desetljećima prije smrti. Znala je da je odjeća najbolje oružje u predatorskom Hollywoodu.
U memoarima iz 2008., „Komadi moga srca“, koji prikazuje Lanu u užasnom svjetlu, Natalien suprug Robert Wagner tematizirao je Laninu prodaju Nataliene odjeće. Lana je rekla da je u oporuci pisalo da može prodati sve što joj se ne bude svidjelo.
Od kasnih pedesetih, pa sve do Nataliene smrti 1981., sestre Wood mogle su se vidjeti zajedno po gradu, uvijek dobro raspoložene i lijepo odjevene. Dok je Natalie očaravala svojim tamnosmeđim očima, nadopunjujući odjeću tamnim naočalama, Lanin zaštitni znak bio je njezin glas. Postala je pjevačica i tako se izborila za svoje mjesto pod suncem.
"Natalie je uvijek pazila da doista izgleda kao filmska zvijezda. A mene je baš bilo briga. Nosila sam što mi se svidjelo."
Ali iza Natalie su ostale sumnjive okolnosti njezine smrti i sad su sestre zamijenile uloge. Lana je ta koja želi zaštititi Natalie. "Ako ja neću, tko će?", pita se.
"Što se tiče razlike između nas," rekla je Lana, "Natalie je bila vrlo oprezna u vezi s onim što bi govorila. Ja nikad o tome nisam vodila brigu. Nije da nisam imala filter, jesam ali ako stvari pođu po zlu odmah uzvratim."
Prema detektivu Hernandezu, Lana je bila neophodna u sudnici i vjerodostojna.
"Ona je jedini član obitelji koji je voljan surađivati u istrazi", rekao je. "Radimo za obitelj žrtve i smatramo da je to Lana Wood. Pokušavamo otkriti istinu o tome što se dogodilo njezinoj sestri. Slučaj će ostati otvoren dok ne otkrijemo istinu."
Wagnerov izdavač njegove biografije, Alan Nierob, odbio je novinarima kontakt sa svojim klijentom i pitanja o njegovom odnosu sa Lanom, kao i o cijelom slučaju.
Lana se udaljila i od svojih nećakinja Natashe Gregson Wagner i Courtney Wagner ali ju je u siječnju kontaktirao Lauren Bouzereau, redatelj HBO-ovog dokumentarca o Natalie Wood, kojem je Natasha Wagner pomogla u produkciji. Bouzereau je zamolio Lanu da sudjeluje ali je Lana odbila i napisala mu poruku za nećakinju.
"Recite Natashi da znam i kompletno ju razumijem da želi umanjiti svoju bol i bol cijele svoje obitelji na minimum."
Ali što se Lane tiče, pomisao da se Natalie slučajno utopila nakon što je u olujnoj noći sama sjela u gumenjak vezan uz brod, pala i tako se utopila, doista joj zvuči smiješno i nemoguće.
"Budimo iskreni o tome tko je i kakva je bila moja sestra. Ne donosim presude. Ne pretpostavljam. Ne radim ništa od toga. Jednostavno govorim činjenice. Natalie nije znala plivati. Njezin strah od dubine bio je silan i oduvijek duboko usađen."
Na sudu Lana je raspravljala o još jednom detalju. Natalie nikad ne bi sebi dopustila da izađe nedotjerana ili da ima na sebi nešto neprikladno. Sigurno ne bi takva ušla u gumenjak u spavaćici. Odjenula bi se, navukla nešto na sebe i popravila šminku ako ju je već Dennis Davern trebao odvesti na otočić Catalina u motel u kojem je prespavala i noć ranije.
Priča o Natalie i Lani Wood počinje u Los Angelesu nakon drugog svjetskog rata, gdje je sestru odgajala njihova odlučna ruska imigrantska majka Marija, na samom ulazu u Hollywood u kojem su se upravo počeli graditi filmski studiji. Natalie, do vrata Hollywooda koju je gotovo u potpunosti podigao tamošnji studijski sustav.
Natalie, prilagodljivo najstarije dijete, postala je zvijezda već s pet godina, dok je Lanin prvi nastup bio dok je bila novorođenče, zajedno s 8-godišnjom Natalie u filmu 'Driftwood'. Lana će provesti naredne godine na Natalieinim filmskim setovima uz Mariu i Natalie ili bi ostajala kod kuće s ocem Nickom Zakharenkom koji bi pio i čitao okružen portretima pobijene carske obitelji Romanov.
Nakon što je Natalie 1954. godine glumila u filmu "Buntovnik bez razloga", Lana je provela mnoge noći spavajući na setu s jastukom i pokrivačem koje je Marija spakirala za kasna noćna snimanja. Nakon tog filma Natalie je jedne noći pozvana na audiciju u hotel u Los Angelesu. Imala je 16 godina i s audicije se vratila potpuno psihički rastrojena. Uništena. Rekla je majci da ju je silovao glumac dvostruko stariji od nje.
Sa zadnjeg sjedala automobila na kojem je ležala pokrivena dekom, Lana je svjedočila kako majka tješi Lanu i govori joj neka sve ostane u tajnosti. Nisu podnijele prijavu.
Usprkos svemu majka je u isti biznis gurnula uskoro i Lanu. U roku od godine dana John Ford ju je angažirao zajedno sa starijom sestrom uz Johna Waynea u filmu 'Tragači'. Od tada i Lana je počela dobivati ulogu za ulogom, dok su se smjenjivali njezini očevi na setu – Jack Lemmon, Charlton Heston, Walter Matthau...
Maria je čekala u sporednim prostorijama, baš kao što je to činila i s Natalie, dok su ju podučavali tutori na setu, pripremali ju za ulogu, učili ju kako da se odjene i pripremi, a u školu bi išla samo ako nastava nije ulazila u termine snimanja.
No s 14 je Lana pobjegla od kuće. Nije željela da ju majka pošalje utabanim stopama starije sestre. Htjela je radije biti obična tinejdžerka. Za pomoć je zamolila stariju sestru. Natalie je bila odlučna pomoći joj. Rekla je majci da više neće s njom progovoriti ni riječ ukoliko će i dalje tjerati Lanu na glumu. I tako je Lana izašla iz Hollywooda.
Ali vrijeme koje je provela tamo naučilo ju je važnim lekcijama. Zajedno s Natalie Lana je osjetila čistu radost a joj je nekoliko lekcija. Zajedno s Natalie, Lana je uživala noseći lijepu odjeću, a to voli i danas.
"Obožavam dobre jakne. Prije dva tjedna sam prebrojila koliko ih imam – 79." Njezini omiljeni dizajneri su Stella McCartney i Alexander McQueen.
1962. Lana je imala 16 godina, sama je živjela u stanu u Westwoodu, a vikende je provodila kod Natalie koja je tada živjela s Warrenom Beattyjem. Ako bi Beatty prekoračio granice, Lana bi ga pozvala na red.
U poslijepodnevnim satima nakon škole, Lana se zaposlila kao manekenka i prodavačica u butiku odjeće 'Jax' koji je bio u vlasništvu bivše bejzbolske zvijezde Jacka Hansona. Napustio je baseball i posvetio se sportskoj odjeći za žene. Pomaknuo je patentni zatvarač s bokova na leđa, ne samo zbog udobnosti nego i radi lakšeg glačanja. Ovaj izum postao je pravi hit i odmah su ga prihvatile Audrey Hepburn, Marylin Monroe i Jackie Kennedy.
G. Hanson udružio se s avangardnim dizajnerom Rudijem Gernreichom, koji je uklonio kopče sa ženskih kupaćih kostima 1950-ih kako bi oslobodio tijelo, a to je objasnio u svom dizajnerskom manifestu:"Jedino poštovanje koje možete iskazati ženama je da od njih napravite ljudsko biće, potpuno emancipiranu ženu."
Gospodin Gernreich bio je namijenjen "izlječenju društva od svojih seksualnih ovisnosti" dizajnirajući odjeću za žene kako bi "oslobodili naš um od misli o tome kako izgledamo i usredotočili se na zaista važne stvari u svijetu."
Lana je bila oduševljena. Godinu dana modelirala je za Jax, dok je s poda sakupljala odjeću koju bi isprobavale klijentice poput Susan Hayward. Tada je jednog dana Steve McQueenova žena, Neile, pojurila u trgovinu i uvjerila Lanu da je vrijeme da se vrati glumi.
Ali Lana se bojala tereta slave. "Nisam glumila da bih postala išta drugo osim glumice", rekla je. "To je bilo to! Obožavam dobiti scenarij. Obožavam biti dio toga, ali kad na kraju dana kažu to je to, želim bezbrižno otići kud god poželim."
Još jedna stvar koju je Lana voljela raditi je otići kući i pisati. Izdavačka kuća Putnam je objavila njezine memoare 'Natalie' 1984. godine. U tim memoarima njezinog supruga Wagnera je nazvala 'smiješnim'.
S 18 godina Lana se odlučila za novi posao. Postala je čuvarica Judy Garland dok je zvijezda imala turneju po Australiji.
"Bila je to velika odgovornost", napisala je u 'Natalie'. Jedina sam žena u njezinoj šesteročlanoj pratnji. Često puta su me ostavljali samu da se nosim s njom. Kad bi izašla iz sobe, poslali bi me da provjerim ima li njezina odjeća bilo što oštro na što bi se mogla porezati ili bi ju moglo ozlijediti i to sam morala odmah ukloniti. Sve što sam čula o njoj, da je patološki nesigurna, nestabilna i da je jedna od najdražih osoba koje biste ikad željeli znati apsolutno je istinita. Iako nikad nisam vidjela njezin nastup, odmah me očarala."
Ta čarobna moć pjevanja, glazba koja diže duh, bilo je nešto što je Lanu oduvijek oduševljavalo.
"Cijeli život pjevam, uvijek i svuda. Kad sam bila u srednjoj školi, sjećam se da sam u učionici bez problema otpjevala cijelu pjesmu. Zvono je zazvonilo, nije me bilo briga. Ja sam ostala pjevati dok nisam dovršila pjesmu", prisjetila se.
Kad je 1965. stigla na scenu filma "Dugo toplo ljeto" redatelja Marka Rydella, "prisjetila se Lana," pogledao me i pitao: "Što mogu učiniti za vas?" Rekla sam – donesite tamburin. Idućeg jutra došao je s tamburinom. Uzela sam ga i više ga nisam ispuštala iz ruku. Išao je svuda sa mnom. Ponekad bih ga svirala i u autu.", kaže Lana.
Kad je Lana imala 19 godina, glumila je s Miom Farrow i Ryanom O'Nealom u seriji 'Gradić Payton'. Nakon toga snimio ju je fotograf Federica Fellinija kako leži u kupaćem kostimu pored bazena u društvu leoparda. A onda ju je Sergio Leone molio da se preseli u Rim i potpiše ugovor s njim. Jurio ju je i Alain Delon preko cijelog kontinenta, a Dennis Hopper ju je nagovarao da prihvati glavnu žensku ulogu u filmu 'Goli u sedlu'.
"Ali, nisam željela ništa od toga!
Ubrzo je stigao poziv iz Playboya koji ju je tražio da pozira. Na jednoj fotografiji je krilu imala mačku svog dečka , a na drugoj haljinu djeveruše s Natalieinog vjenčanja, uvjeravajući sestru da su fotografije vrlo ukusne. "Sigurna sam da su apsolutno ukusne", rekla je Natalie.
"Pitala sam se:"Zašto sam pristala biti polugola? Šaljem svijetu poruku – 'Pogledaj me, baš sam lijepa', a to nije ono što sam htjela poručiti. Stoga sam pronašla telefonski broj Hugha Hefnera i zamolila ga da povuče fotografije. Kad sam se konačno našla s njim, dugo smo razgovarali i ja sam mu tad rekla da pišem poeziju. Pitao me bi li bilo OK da moje pjesme objavi uz fotografije. Na to sam pristala."
Zatim je glumila i kao Bond djevojka. Glumila je lik Plenty O'Toole u kockarnici, uz Seana Conneryja u 'Dijamanti su zauvijek'.
"Željela sam da se moja Bond djevojka svidi ljudima", rekla je Lana. "Želim da me vole sa svim mojim manama jer mi je to jedino važno. Savršeni ste tko god da jeste."
Njezin kostimograf bio je Donfeld koji joj je dao "emocionalnu notu" u liku. U posljednjem prizoru Plenty leti kroz prozor i pada u bazen, na što je Lana pristala odigrati bez kaskadera, i s manje odjeće nego u Playboyu.
"Kad igrate neku ulogu, prvo što vas odredi je odjeća. Ona je vrlo moćna i vaša cijela osobnost se mijenja. To vas može pratiti čak i u privatnom životu" govori ona.
Radeći kao model za dizajnere popunjavala je rupe između uloga. Godine 1968. Bob Mackie je angažirao Lanu da prošeće između stolova za vrijeme ručka na kojem je, u hotelu Beverly Hilton, predstavio haljine koje je dizajnirao za Judy Garland.
"Bio je tu i poznati fotograf Guy Webster. Taj je volio smočiti moju kosu vodom da bi mi vratio prirodni izgled. Jednog dana nakon snimanja, a bilo je to kasnih 60-ih, odnekud se pojavila lijepa žena s dugom tamnom kosom.
"Ovo je vještica", rekao joj je gospodin Webster.
"Stvarno?"
"Da, je - samo ju pusti neka malo stoji pokraj tebe."
"Stala sam kraj nje i odjednom su niz njezino lice potekle suze. Odmaknula se od mene. Guy je otišao za njom i nakon kraćeg razgovora se vratio i rekao mi:'Vidi da si okružena smrtima.'
Tog jutra kad je Natalie pronađena na otoku Catalina kako pluta u moru, Lana je u sv kada je Natalijino tijelo pronađeno na otoku Catalina, Lana u svom memoaru piše:"Krenula sam uz stepenice i oprala kosu u umivaoniku. Nisam ga koristila u tu svrhu dugi niz godina, još otkad smo Natalie i ja bile djeca."
Kasnije je otvorila poruku sućuti od Donfelda: skicu haljine koju je dizajnirao za Natalie u njezinom posljednjem filmu "Brainstorm". Na poleđini je napisao:"Natalie je mislila da si objesila mjesec."
Nakon ručka, ispred restorana, uz laganu kišu koja je vlažila zrak, Lana se činila sitnom, čak i u svojim crnim čizmama na visoku petu. Njezin je unuk ju je pitao je li krenula kući i zašto je odabrala restoran Palma, koji je tako daleko od kuće.
"Bez obzira o čemu se radi. Stalno i mnogo razgovaram s unucima kad kažu da ne žele raditi ovo ili ono i da im to nije važno. Ja kažem: "Ne razumiješ da, iako se osjećaš kao sitni kamenčić, ostavljaš za sobom valove i ne znaš kamo će ti valovi otići. Moraš barem pokušati nešto učiniti", rekla je i dodala da je počela pisati nove memoare:
"Želim iza sebe ostaviti nešto što će nekome pomoći. Bez obzira koliko je to malo, sve dok radim nešto što bi jednog dana moglo nešto promijeniti. Ne želim da me se sjećaju tako da o meni kažu:'O, moj Bože, nije li bila prekrasna?' Ne, ne."