Dućani budućnosti: Rade nedjeljom i nema zaposlenih
Zamislite svijet u kojem nikada ne morate čekati u redu, pa ni otvoriti svoj novčanik. Svijet u kojem trgovina toliko toga o vama zna da vam čak može i predložiti što da kupite ili vas odvesti direktno do tih proizvoda. I svijet u kojem je krađa gotovo nemoguća.
Budućnost maloprodaje je pred vratima i dolazi iz Amazona. Njihove trgovine Amazon Go pravi su primjer modernih i elegantnih trgovina, minimalističkog uređenja u kojima se uz zvukove ugodne glazbe kupovina čini poput odlaska u neki opuštajući wellness. Uz budno oko nadzornih kamera koje prate svaki vaš korak.
U takvim trgovinama iz budućnosti nema prodavača, blagajnika, ni bilo kakvih blagajni. Kupovina je jednostavna, uđete, uzmete što vam treba, i izađete van. Amazon će vam kupljeno naplatiti preko kartice, a putem aplikacije na pametnom telefonu dobit ćete račun, ali i detalje o vremenu kojeg ste proveli u kupovini.
Većini nas ovakve se trgovine čine kao nešto o čemu možemo samo sanjati. Za sada to i je tako s obzirom kako se takve trgovine mogu naći samo u Seattleu i Chicagu. Nove se uskoro planiraju otvoriti u New Yorku i San Franciscu, a dugoročni plan je otvoriti novih 3000 do 2021. godine.
Cilj ovih trgovina je popraviti iskustvo kupovine koje uvelike ovisi o sofisticiranom softveru i umjetnoj inteligenciji.
"Amazon Go zamjenjuje sve ono što se prije koristilo", rekao je Mark Cohen sa Columbia Business School.
Prije ove kupovine budućnosti potrebno je instalirati aplikaciju i logirati se preko računa Amazona. Prilikom ulaska u trgovinu potrebno je skenirati personalizirani barcode sa aplikacije. Stotine kamera prate svaki vaš korak i što stavljate u košaru. Nastaju trodimenzionalne slike uz kojih vas Amazon zapravo prepoznaje, i osigurava da slučajno ne dođe do zamjene, sa osobom pored ili nekim potencijalnim kradljivcem.
Amazon će reći kako takve podatke zadržava samo toliko dugo kako bi vam omogućio detaljnu potvrdu, no dio toga možda i trajno ostane pohranjeno u njihovoj bazi podataka za potrebe kreiranja budućih algoritama. Njihovi softveri sofisticirani su dovoljno kako bi u potpunosti razlikovali artikle koje kupujete, a pakirana hrana poput sendviča, salata i ostalog ima na pakiranju posebne kodove pomoću kojih softver prepoznaje što ste kupili. Na svakoj polici su senzori težine po kojima se točno može znati što ste uzeli s njih, ili što ste na njih vratili, ako ste se slučajno predomislili, piše CNN.
Ništa vam se neće naplatiti sve do trenutka izlaska iz trgovine, a ako nešto pogriješe vratit će vam novac.
Amazon ne želi puno više o toga reći o svojoj tehnologiji iz potrebe da ovaj revolucionarni način kupovanja i zaštite.
Na prvi pogled čini se kako je lako prevariti takav sistem, no nakon što je pokušao učiniti tako nešto novinar CNN-a zaključio je da to baš i nije lako. Šetao je po trgovini, pokušao 'zbuniti' umjetnu inteligenciju, pokrivao kodove, postavljao niz pitanja, okretao leđa kamerama, skrivao svoje korake. U trenutku kada je pomislio kako je pronašao slabu točku cijelog sustava, otišao je iz trgovine.
Prolazile su minute a njemu nije stizao račun. Tada se zapitao kako bi se mogao vratiti u trgovinu bez blagajni i platiti. Nekoliko trenutaka nakon toga stigao mu je račun putem njegove aplikacije na iznos od 11,68 dolara. Na računu je također pisalo kako je u trgovini proveo 53 minute i 33 sekunde.
Na ovakvim trgovinama Amazon je počeo raditi prije pet godina sa željom da eliminira sve ono što kupci prilikom odlaska u trgovine ne vole i žele izbjeći.
"Ono čemu smo se stalno vraćali je bilo to da ljudi ne vole čekati u redovima", rekao je Dilip Kumar, potpredsjednik Amazon Go.
To možda jest istina, no mnogobrojna istraživanja pokazuju kako će ljudi čekanje u tim redovima iskoristiti upravo kako bi kupili još nešto. A neki će reći kako dugački redovi zapravo šalju ljudima poruku "to je dobro mjesto, ako ima toliko ljudi koji tamo čekaju".
Prva takva trgovina otvorila se u siječnju. Amazon nije htio komentirati koliki je bio njezin promet, no naglašavaju kako su pogreške bile rijetke. Nemaju planove za predstavljanje te tehnologije u Whole Foods, i nisu htjeli reći hoće li ju prodati drugim trgovinama.
Želja za ovom tehnologijom velika je u sektoru maloprodaje, koji bi na taj način uštedio velike količine sredstva na troškovima radne snage, a istraživanja su pokazala kako je 7,5 milijuna poslova u ovoj industriji pod upitnikom, i to samo u sljedećem desetljeću zbog velikog rizika od automatizacije.
Pascal Finette sa Sveučilišta Singularity očekuje dan kada će trgovine poput Amazona Go i sličnih nuditi kupcima posebne preporuke poput osobne poruke napravljene po vašim preferencijama.
Možda će glasiti i ovako: "Hej ti, znamo da voliš roštilj i znamo da voliš odrezak. Imamo posebnu ponudu za tebe".
Umjetna inteligencija možda će preporučiti i priloge, salate ili pržene krumpiriće. Možda će ponuditi i upute do mesnog dijela, pa i do onog dijela sa umacima. Najmanje jedan startup trenutačno razvija te posebne upute unutar trgovine za trgovine poput Amazona Go. Startup Zippin iz Silicijske doline već razvija tehnologiju koja može odvesti kupca do bilo kojeg artikla.
Automatizirano određivanje cijena, koje se već koristi u sustavima poput zrakoplovnih karata, moglo bi stići i u svijet maloprodaje. Umjetna inteligencija u trgovini mogla bi vidjeti svog vjernog kupca koji stojii ispred jogurta ili isprobava zimski kaput i ponuditi mu 15 posto popusta. Ili možda naplatiti više jer zna da je u gužvi ili da si to može priuštiti, a cijene mogu varirati i zbog potražnje.
Amazon u kreiranju ovakve tehnologije nije sam. Spomenuti Zippin startup sličnu je tehnologiju predstavio u malenoj trgovini u njihovom gradu, iako nemaju nikakvu želju otvarati svoje trgovine prehrambene robe. Oni se nadaju kako će tehnologiju prodati drugima.
"Za 10 ili 15 godina ovo bi trebala postati potpuno uobičajeno. Svaka trgovina bit će bez naplate", rekla je predsjednik Zippina Krishna Motukuri.
No nezavisni stručnjaci kažu kako je teško potvrditi kada će ovakva tehnologija postati svakodnevna i uobičajena. Cohen ne očekuje da će se to dogoditi u bliskoj budućnosti. Predsjednik futurističkog Millennium Project Jerome Glenn, tu je tehnologiju usporedio sa internetskim protokolima koji su se pojavili tijekom 60-ih, no nisu postali uobičajeni sve do 90-ih.
Zippin vjeruje kako će mnogi trgovci prihvatiti ovu tehnologiju prvenstveno zato što ne zahtjeva nikakvo posebno opremanje, i lako se može koristiti. Opremanje velikog supermarketa može stajati stotine tisuća dolara. U konačnici ovi troškovi opremanja mogli bi se poništiti zbog ušteda sa radnom snagom no Zippin se ne žuri da svoju tehnologiju predstavi u velikim trgovinama.
Uz uštedu na troškovima rada, Motukuri kaže kako bi trgovci mogli povećati svoj profit. Automatizirani sustavi mogli bi naručivanje i opremanje skladišta učiniti dječjom igrom s obzirom kako kamere prate inventar u stvarnom vremenu. Uklanjanje blagajni omogućit će dodatno mjesto za artikle, ili omogućiti trgovcima da iznajmljuju i manje prostore. I svi ti podaci o kupcima, njihovim sklonostima i željama, mogli bi omogućiti i niz posebnih ponuda, akcija, i sl.
"Na pragu smo najveće transformacije u prodaji od početaka e- trgovine, a trgovci znaju da i oni moraju uskočiti u ovaj vlak, inače će ih vrijeme pregaziti", naglašava Motukuri.
Kupci će se morati naviknuti na činjenicu da će prodavači znati puno više o njima i samo odlučiti hoće li zamijeniti privatnost za praktičnost.
"Pitanja zaštite privatnost 'vise nad glavom' svim ovim novim tehnologijama. Mislim kako ljude neće biti briga ako sve bude u redu, ako se njihovi podaci ne zloupotrebljavaju", naglašava Cohen.
Glenn očekuje kako će trgovci prikupljati sve više i više podataka o kupcima, i na kraju će se okrenuti biometriji kako bi mogli identificirati ljude prilikom ulaska, pa teretiti njihove kreditne kartice prilikom izlaska. Ideja skeniranja telefona činit će se čudnom. Bit će potrebno samo klimnuti glavom prilikom ulaska kako bi moglo potvrditi da prihvaćate njihove uvjete i tada će se kreirati vaš račun u trgovini.
"Ljudi žele više uživati, a manje raditi. Ako im to trgovina može dati, onda će i biti uspješna", dodaje.
Prilikom ulaska tako bi mogli čuti ljubazan pozdrav i dobiti personalizirane prijedloge, a možda čak i one koji će voditi brigu o vašem zdravlju, ako se trgovci udruže sa osiguravajućim kompanijama. Ako imate nekih zdravstvenih problema trgovina će vam ponuditi kvalitetniju hranu i piće. Ako niste jedan od onih koji vole takve preporuke, uz pomoć posebnih leća mogli bi ih i vidjeti.
Oni koji neće moći slijediti takve trendove, teško će se nositi sa konkurencijom. Neki već pokušavaju uhvatiti korak. Amazonov veliki konkurent Walmart najavio je svoje partnerstvo sa Microsoftom u srpnju. Objavili su samo malo detalja iz kojih je jasno kako planiraju konkurirati usluzi Amazona Go.
I taj će primjer slijediti i drugi. Jer će im na kraju ostati samo jedan izbor. Ili će se prilagoditi budućnosti trgovine ili će riskirati da ih potpuno uništi.