Tajni izvještaj: Kako su kompanije kupovale političare

DPA/PIXSELL
Tehnološki divovi troše milijune kako bi osigurali funkcioniranje svojih usluga na tržištu, a lobiranje je glavni alat
Vidi originalni članak

Apple, Amazon, Facebook, Google i Microsoft potrošili su zajedno oko 64 milijuna dolara kako bi utjecali na i oblikovali niz američkih regulacija te spriječili dodatne vladine inspekcije i nadzore u 2018. godini. Među njima rekorder je Google koji tako posebno štiti svoj YouTube, a čini se da takvim ulaganjima nema kraja ni u ovoj godini.  

Najviše je potrošio Google u svojim lobiranjima u Kongresu, Bijeloj kući i kod ključnih federalnih agencija po pitanjima piratstva, stoji izvješćima. To je i njihov novi rekord, kako piše The Washington Post, budući da su prošle godine na takvo lobiranje potrošili oko 18 milijuna dolara, što je i dalje više od bilo koje druge kompanije u ovom tehnološkom sektoru.

Google je dobio niz kritika i zbog toga što su potrošili oko 5,5 milijuna eura na lobiranja u području zaštite autorskih prava i glazbe na njihovom YouTubeu. Posebno kako bi utjecali na politiku koju je nametnula EU. Stručnjaci kažu kako je 14 njihovih zaposlenika surađivalo sa tri zaposlenika koji imaju pristup Europskom parlamentu. 

Najbolja prilagodba Novi zakon o zaštiti podataka Googleu donio još više novca

Taj je iznos još i veći ako se pobroje sve organizacije u kojima su pokušali širiti svoj utjecaj. Kažu tako kako je kombinirana vrijednost njihovog indirektnog lobiranja oko 25.5 milijuna eura. Spotify i Apple Music plaćaju oko 4,3 milijardi funti godišnje za muziku koju koriste, ili oko 15 funti po korisniku, kako piše UK Music što je više od YouTubea. Najveći je to izvor glazbe na svijetu, kojeg posjećuje oko 85 posto gledatelja svakog mjeseca. 

Po podacima UK Music, Google i njegovi suradnici stoje iza 31 milijuna funti vrijednih lobističkih operacija na području europskog digitalnog tržišta, autorskih prava i licenciranja. Njihovo lobiranje moramo promatrati i u svjetlu posljednjih skandala koji su započeli Facebookovim korištenjem privatnih podataka korisnika u neke druge svrhe. Sjećamo se i svjedočenja šefa Facebooka Marka Zuckerberga, šefa Googlea Sundar Pichaija i Twittera Jacka Dorseyja.

Takav snažan napad i potreba za nadzor neće nestati u 2019. godine, naglašavaju stručnjaci. Kongres je već predstavio nove prijedloge za restrikciju načina na koji tehnološke kompanije prikupljaju i koriste podatke svojih korisnika. Rezultat će možda vratiti ove kompanije u centar pažnje javnosti. 

Moćni korisnici Čak ni Zuckerberg ne zna kako će Facebook izgledati 2020.

"Kada u ovoj tehnologiji omogućite određene stvari sigurno je kako ćete biti pod nadzorom zbog posljedica istih", rekla je Linda Moore, predsjednica TechNeta.

Izvješća su također pokazala kako je Facebook potrošio više od 12,6 milijuna dolara na lobiranje tijekom 2018. godine, a rekord je srušio i Twitter koji je po prvi puta za potrebe lobiranja potrošio oko milijun dolara. Osim problema s korištenjem privatnih podataka, dodatno ispitivanje i nadzor ovi su divovi doživjeli i zbog širenja govora mržnje i dezinformacija koji se mogu naći na stranicama ovih društvenih mreža. 

Demokrati koji sada imaju kontrolu obećali su kako će se tim pitanjima posvetiti i ove godine. Mnogi u ovoj industriji pitaju se "je li ovo početak nove ere u kojoj će svake godine netko od njih morati odgovarati na niz ovakvih pitanja ili je to samo dio pritiska koji je završen pa ćemo dalje nastaviti po uobičajenom", pita se i Daniel Castro, potpredsjednik Information Technology and Innovation Foundation. 

Lažna stvarnost Brojke otkrivaju sve laži Facebooka i Googlea

Amazon je prošle godine na lobiranje po pitanju privatnosti potrošio 14 milijuna dolara. Problemi s kojima se oni najčešće bave su pitanja koliko su utjecali na svoju konkurenciju i koliko su sigurnosnim mjerama zaštitili alate za prepoznavanje lica koje prodaju.

Za razliku od ranije spomenutih Microsoft je uspio izbjeći pažnju Washingtona prošle godine u kojoj su za potrebe lobiranja potrošili više od 9,5 milijuna dolara.

U tom je uspješan bio i Apple koji je potrošio oko šest milijuna dolara. Oni su se bavili puno ozbiljnijim problemima - kako zaštiti Apple od razornog utjecaja Trumpovog trgovinskog rata s Kinom. Iako je njihova kampanja bila jako uspješna u tome, šef Tim Cook rekao je investitorima kako će se i u posljednjem kvartalu osjetiti utjecaj ovog međunarodnog trgovinskog sukoba.

Posjeti Express