GDPR, nova regulativa o zaštiti privatnosti, čini se donosi više pažnje Googleu i oglašavanju na njegovim uslugama, a udaljava manje konkurente koji se trude pokazati kako se i oni pridržavaju propisa.
Podaci tako pokazuju kako Alphabet puno brže prikuplja pristanak pojedinaca za ciljanim oglašavanjem od konkurencije. To znači, kako piše The Wall Street Journal, da nova regulacija, barem u početku, pojačava snagu najvećih online oglašivača, na čelu kojih su Google i Facebook.
Stotine kompanija, od onih koje objavljuju oglase do onih koje su namijenjene kupcima oglasnog prostora, bore se kako bi nastavile svoj rad pridržavajući se stroge regulative. Istovremeno pokušavaju nastaviti sa onim zbog čega su i osnovane - obasipanje ljudi raznim oglasima na temelju njihovih osobnih podataka, kao što su povijest pretraživanja, kupnje preko interneta ili određenih demografskih pojedinosti.
Strah od oštrih kazni
Regulativa je na snagu stupila 25. svibnja a od tada je Googleov DBM (DoubleClick Bid Manager), glavni alat kojeg koriste oni koji žele kupiti online oglase, usmjerio novac oglašivača zapravo na tržište Googlea gdje se oglasni prostor može kupiti i prodati. Tako ga je zapravo udaljio od manjih oglašivača. Takva promjena pogodila je upravo manje kompanije, za koje će Google reći kako zapravo ne može provjeriti da li su oni koji su oglase vidjeli njima i dali svoju suglasnost.
Google relativno strogo tumači dio nove regulative kojim se određuje kako i gdje se zahtjeva pristanak, i to čini na svojim platformama ali i na platformama drugih kompanija. Stroga interpretacija pomaže im da izbjegne oštre kazne koje se kreću i do 20 milijuna dolara, ali i potiče kompaniju da više oglasnog prostora kupuje zapravo iz svoje vlastite razmjene. A za koju mogu biti sigurni da imaju pravovaljane suglasnosti korisnika za ciljano oglašavanje.
Havas SA, jedan od najvećih svjetskih kupaca oglasa, kaže kako su promatrali nizak dvoznamenkasti postotak povećanja potrošnje oglašivača preko DBM-a na Googleovoj oglasnoj burzi prvog dana stupanja na snagu nove regulative, rekao je voditelj programskih rješenja Havas SA Hossein Houssaini.
Na prodajnoj strani tvrtke koje pomažu izdavačima u prodaji oglasnog prostora, primijetile su smanjenje ponuda njihovih platformi koje dolaze preko Googlea. Pad od oko 50 posto zabilježila je kompanija Smart. Kompanija Improve Digital zabilježila je sličan pad oglašavanja koje se oslanja na dobavljače sa treće strane.
"Iako je još rano govoriti o tome, vidjeli smo porast volumena na Googleovim platformama i smanjenje, tj.pad na ukupnim platformama", rekao je Luc Vignon iz Regie 366, koja prodaje oglasni prosto za 12 skupina francuskih regionalnih novina i web stranica.
Glasnogovornik Googlea naglašava kako se radi na privremenim rješenjima za "minimalizaciju poremećaja". Google kaže kako prikazuju ne personalizirane oglase na stranicama koje ne mogu dokazati imaju li puni pristanak korisnika a da će implementirati i ostala rješenja dok se u potpunosti ne priključe sistemima stranica za prijenosa pristanaka, kojeg vodi IAB Europe, grupacija za online oglašavanje.
Tijekom vikenda neke veće tvrtke naglasile su kako su postigle privremene dogovore i uvjerile Google kako imaju pristanke korisnika da bi kupci mogli koristiti DBM prilikom kupnje oglasa. Kompanije AppNexus Inc. i Teads izjavile su kako se potražnja gotovo vratila na prijašnje stanje.
Ovakav čvrst pristup zaštiti privatnosti pozdravio je i izvršni direktor AppNexusa.
"Kada ste tako veliki ne možete preuzeti rizik oko zaštite privatnosti. Ja sam prestrašen i zbog mogućih velikih kazni, zato i neću riskirati oko privatnosti", rekao je Brian O'Kelley.
Google za licitiranje putem vlastite razmjene nudi oko 15 posto manje oglasa ali svi ti oglasi dolaze s pristankom krajnjih korisnika.
"Google će biti u velikoj prednosti ako uspiju održati visoku stopu pristanka a ostali se ne poboljšaju", rekao je Bill Simmons, suosnivač i glavni tehnološki direktor Dataxa, tvrtke koja oglašavačima pomaže u ponudi oglasa.
Da bi moglo doći do povećanja cijene usluga smatra Arndt Groth, predsjednik Smaato, platforme za za mobilno oglašavanje.
Facebook i dalje siguran i uspješan
Facebook za razliku od Googlea uglavnom oglase prodaje izravno i plasira ih putem svoje vlastite mreže. Mark Zuckerberg napomenuo je kako je Facebook uspješan u prikupljanju pristanaka korisnika.
"Velika većina ljudi odlučila se uključiti kako bi mogli vidjeti ciljane oglase na Facebooku utemeljene na njihovoj upotrebi drugih stranica i aplikacija", rekao je Zuckerberg tijekom konferencije u Parizu.
Google i Facebook izloženi su velikom riziku od kada je GDPR stupio na snagu. Stiglo je i nekoliko tužbi oko pitanja koliko je pristanak korisnika zapravo slobodan.
Neke kompanije će primijetiti da je novac od oglašavanja, koji bi trebao ići Googleu, usmjeren na neke manje kompanije koje nemaju tako oštra pravila korisničkog pristanka. Oni se pak oslanjanju na opravdanje nazvano "legitiman interes" koji im omogućuje korištenje osobnih podataka bez traženja pristanka, pod uvjetom da poduzimaju druge stroge mjere zaštite privatnosti.
No Google ovu praksu izbjegava jer zapravo nije potpuno sigurno koliko je ona pravno nepobitna.