Pobuna žena u Srbiji: Rađaj, ne odgađaj!

Hrvoje Jelavic (PIXSELL)
Srbija se, kao niti Hrvatska, nije proslavila pametnom populacijskom politikom, a novi su slogani samo dokaz promašenih ideja
Vidi originalni članak

Završio je nagradni natječaj za slogan u Srbiji kojim tamošnje Ministarstvo kulture i Savjet za populacijsku politiku žele potaknuti rađanje i stati na kraj odumiranju nacije. Za osmišljanje slogana upitana je javnost i svi su na natječaj mogli prijaviti svoje ideje.

Prvo mjesto dijele slogani "Ljubav i beba - prvo što nam treba!" i "Rađaj, ne odgađaj!", na drugom mjestu su "Mama - neću sama, tata - hoću brata" i "Dosta riječi, nek zakmeči", a na trećem "Čuda se ne dešavaju. Čuda se rađaju" i "Nek se djeca rađaju i lijepe stvari događaju".

Podvala Evo kako industrija knjiga o bebama pljačka roditelje

Već na početku niti žiri nije bio pretjerano zadovoljan, a nakon što se javila razjarena javnost i novinari jasno je da se Srbi neće moći budućnost nacije i populacijsku politiku prepustiti isključivo u ruke 'maštovitih' građana za, relativno, male pare i još manje uloženig truda i stvarnog rada od strane države.

Naši susjedi podijelili su tri nagrade među više prijedloga  jer, kako je zaključio žiri sastavljen od ministara i državnih tajnika, "niti jedan od prijedloga ne zadovoljava uvjet da jedna poruka identificira složenost problema projektnog zadatka iz Javnog poziva, pa će kampanju ipak morati raditi profesionalci."

- Nevjerojatno je da su izabrali brdo slogana kojima je svima zajedničko to da šalju poruku da su za manjak novorođenih krive žene, a da baš nikakva krivnja ne leži na političarima i državi koju su izgradili - rekla je u svom članku novinarka Ljubica Krstić. 

Na natječaj je došlo 1002 prijedloga, pa je pitanje jesu li svi bili u ovom tonu ili su se oni koji su birali potrudili da izaberu 'najbolje'. 

Žiri čine ministrica za demografiju Slavica Đukić Dejanović, tajnik ministarstva kulture i informiranja Aleksandar Gajović, šef kabineta ministrice Đukić Dejanović Nikola Jovanović, direktorica IAA Serbia Jelena Ivanović i predsjednik komisije Vladimir Čeh. Navode kako zadržavaju pravo da slogane iskoriste u nekoj budućoj kampanji koju će sastavljati profesionalci.

- Konstatorali smo da su poruke, posebno ove izabrane, nadahnute, afirmativne i zasnovane na ideji obitelji, zajednice, ljubavi i djece. Sve su poučne i sentimentalne, rijetko su tvrde ili oštre - rekli su iz žirija. Srbija, a i regija, nisu se sa njima složili.

Stefanović tvrdi "Iza tučnjave huligana iz Splita krije se nešto veliko"

I Hrvatsku muči demografska politika i rapidno izumiranje populacije, pa je svojedobno HDZ obećavao naknadu za rođenje djeteta od 7.500 kuna, punu plaću tijekom porodiljnog dopusta, subvencioniranje stambenih kredita, te produženje rada vrtića i dnevnih boravaka za školsku djecu. 

Nagradni natječaj za slogan još uvijek nije raspisan, ali moglo bi ga se uskoro očekivati. 

HDZ-u demografski razvitak nakon gospodarskog čini osnovu izbornog programa, no tek treba vidjeti koliko su im namjere ozbiljne. Tvrde da će demografsku revitalizaciju postaviti u temelj gospodarskog, regionalnog, ruralnog razvitka zemlje. Obećavaju od svih stranaka najviše, poput pune plaće svih 12 mjeseci roditeljskog dopusta, naknadu za rođenje djeteta od 7500 kuna.

Don Ante Baković svojedobno je obitelji s manje od troje djece ljupko nazivao 'grobarskim' obiteljima, radi kojih Hrvatska stagnira, ne shvaćajući da su dva 'sloja' problema. Prvi su zaista uvjeti u državi, naime zaista je teško imati djecu s nestalnim plaćama, manjkom vrtića, lošim poslodavcima i zastarjelim zakonima. To su suštinski problemi koje neće riješiti niti tisuću eura po djetetu, niti kombi za malu nogometnu momčad pa niti smanjenje kamate na stambeni kredit.

Drugi je problem taj što su mnogi građani, neovisno čak o društvenoj situaciji, odlučili da djeca nisu nešto što oni u životu žele ili čemu teže. Problem je to i 'razvijenog' zapada i tranzicijskih zemalja podjednako. Sirovi slogani koje žene svode na ulogu pećnice ili samo rasplodnog bića poput "Rađaj, ne odgađaj" u mnogim će ženama (a i muškarcima) izazvati osjećaj revolta, a čini se kao i da su korak prije poreza na samce ili neke druge slične ideje kojima će sjesti na leđa onima koji djecu ne žele, ili ne mogu imati.

Prvo, poruka slogana su gotovo ponižavajuće, a drugo zaista je šamar razumu plaćati novac za slaganje ovakvih slogana, a nitko u državi (Srbiji i Hrvatskoj) nije spreman na suštinske i strukturalne promjene kakve je napravila, recimo, Francuska, uporno prozivana kao jedina zemlja zapadne Europe koja i dalje ima, iako blagi, pozitivni prirodni priraštaj. No, čak i tamo je broj djece po ženi od 2015. godine pao s 2.0 na 1.93. Razlozi su, navodi Independent, sve dulje trajanje studija, profesionalno usavršavanje te pronalaženje posla koji nije na određeno. Usprkos tome Francuskom i dalje ne hara bijela kuga, već se populacija svake godine povećava za 0.4 posto.

Politički kalkulus 1 Ima li političara kojima paše emigracija glasača?

Navedeni slogani, baš kao i većina domaćih recepata za rađanje malih Hrvata, floskule su koje od kojih svi oni koji su se ikada susreli sa stvarnim problemima dobiju instatnu glavobolju. Primitivne, napadačke i agresivne slogane naših susjeda treba usporediti s nazivom kampanje "Otvorimo Francusku djeci" ili pak humorističnim kampanjama Danaca koji, usprkos tome nisu postigli rezultat kao Francuska, ali su ipak povećali broj rođenih bez da su uvrijedili ili napali žene i one (muškarce i žene) koji djecu nemaju ili ne žele.

Srpski je Vice, kao i mnogi drugi mediji, detaljno analizirao slogane u pitanju.

"Ljubav i beba - prvo što nam treba!"  - čak 70 posto građana, navode, prima plaću manju od prosječne plaće, no nema veze jer sve što vam treba jest beba. Podsjeća na legendarne izjave pokojnog don Ante Bakovića poput "žene, ozdravit ćete od svih vaših bolesti upravo rađanjem djece! Rodite jedno dijete više i sve će vaše bolesti otići u nepovrat! Poslije porođaja preporodit ćete se, pomladit ćete se, nećete se ni sjećati vaših prijašnjih boljki."

"Rađaj, ne odgađaj!" svodi imanje djece na odlazak u banku, ili na pregled. Također imperativna forma, kako navodi i Vice, rijetko kome dobro 'sjedne'. Ne volimo da nam itko naređuje, a posebno ne država o našim maternicama iako je, čini se, to jedino što žene definira pa onda  - čemu uopće odgađati i praviti se da imamo neki izbor?

"Mama - neću sama, tata - hoću brata" šalje poruku da, osim što vam dijete može naređivati, dosta je jasno da je jako važno dobiti sina. Toliko je važno dobiti sina da je jedna Kina sada u ozbiljnim problemima jer jer je zbog politike jednog djeteta pobačeno ili odbačeno toliko ženske djece da se sada Kinezi nemaju s kime ženiti - niti imati djecu.

"Dosta riječi, nek zakmeči" podsjeća nas koliko je važno prihvatiti se posla koji, naravno, je opravdan ako je u pitanju razmnožavanje. Ako je "dosta riječi' i "vrijeme za posao" samo užitaka radi e onda ste, kažu crkve u Hrvata i Srba, loše osobe predane samo putenim užicima. Dakle baciti se s riječi na djela, ali isključivo s jednim ciljem na umu - a to je 'kmečanje'!

- Ovi slogani su sve samo ne motivirajući ili inspirativni. Oni degradiraju, ponižavaju i vrijeđaju svaku ženu i djevojku u ovoj zemlji. Idu direktno protiv osobnog prava na izbor o tome što svaki pojedinac želi raditi sa svojim tijelom i životom - kaže Vice.

Posjeti Express