Rasipnik: Bivši direktor HŽ-a 9 papira platio 500.000 kuna

Žarko Bašić/ PIXSELL
Sindikat strojovođa optužuje da su privatni odvjetnici ovako naplatili nešto što stoji 2500 kuna
Vidi originalni članak

Sindikat tvrdi: "Nešto što se, prema odvjetničkoj tarifi, smije naplatiti 2500 kuna, HŽ je već platio pola milijuna kuna, i to odvjetničkom uredu koji ga zastupa u sporu pokrenutom zbog stanke na radu".

"Podnijet ćemo kaznenu prijavu protiv odgovornih osoba jer je HŽ Putnički prijevoz platio odvjetničkom društvu Mamić, Perić, Reberski, Rimac gotovo pola milijuna kuna samo za jedan radni spor, za koji je inače propisana odvjetnička tarifa od samo 2500 kuna! HŽ je doslovce oštećen za tih pola milijuna kuna", uvjeren je Dalibor Petrović, potpredsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske i član nadzornog odbora HŽ Putničkog prijevoza.

Atraktivne lokacije Otkrivamo koje sve nekretnine HŽ-a idu 'na bubanj'

Naime, 427 strojovođa podnijelo je zajedničku tužbu 29. srpnja 2015. jer im tvrtka nije propisala kad imaju pravo na stanku tijekom radnog vremena. Strojovođe su doslovce htjeli unaprijed znati kad mogu otići na pauzu, imati gablec, odmoriti se ili jednostavno zapaliti cigaretu. S obzirom na to da im poslodavac nikad nije propisao stanku, odlučili su kolektivnom tužbom potražiti svoje pravo koje su imali prema kolektivnom ugovoru.

Tadašnji direktor HŽ-a Dražen Ratković nešto ranije angažirao je za milijun kuna (bez PDV-a) odvjetnički ured Mamić, Perić, Reberski, Rimac da zastupa HŽ u svim sporovima. Odvjetnici su tako preuzeli i ovaj spor sa strojovođama te su 10. rujna 2015. podnijeli odgovor na tužbu na 22 stranice. Zanimljivo je kako na prvih 12 i pol stranica odgovora samo nižu imena, prezimena i druge osobne podatke strojovođa, a na ostalih devet i pol stranica daju odgovor na tužbu koju osporavaju.

Gotovo dva mjeseca nakon toga, odvjetničko društvo Marić, Perić, Reberski, Rimac sklapa s HŽ-om aneks ugovora kojim se, unatoč postojećem ugovoru na milijun kuna, ugovora da će HŽ platiti dodatnih milijun kuna (bez PDV-a) samo za ovaj spor. Ugovor je potpisao tadašnji predsjednik uprave Ratković, koji je bio na čelu tvrtke u vrijeme SDP-ove vlade. U aneksu, koji smo dobili na uvid, stoji i to da će HŽ 50 posto tog iznosa platiti avansno, a radi se o iznosu većem od pola milijuna kuna.

"Ispada da su odvjetnici naknadno naplatili pola milijuna kuna za podnošenje odgovora na našu tužbu koju su realno sastavili na devet stranica teksta, jer se ostatak odnosi na nizanje imena i osobnih podataka strojovođa. Zastupajući radnike, osobno nismo htjeli stvarati velike troškove HŽ-u te smo podnijeli jednu zajedničku tužbu a ne 427 posebnih. No ovo odvjetničko društvo posao je naplatilo prema odvjetničkoj tarifi od 2500 kuna, ali za svakog radnika pojedinačno, kao da se radi o 427 tužbi! I još su avansno naplatili pola tog iznosa", uvjerava Petrović.

U aneksu ugovora zaista stoji kako "Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika, odvjetniku pripada jednokratna naknada za svaki prvostupanjski postupak, bez obzira na broj radnji koje je poduzeo, u visini od 200 bodova". Iz izvora u HŽ-u doznajemo da jedan bod vrijedi oko deset kuna. Prema ovome ispada da bi naknada odvjetniku prema tarifi bila oko 2000 kuna.

Da paradoks bude veći, HŽ je početkom 13. siječnja ove godine prvostupanjskom presudom izgubio spor te je sutkinja Općinskog radnog suda u Zagrebu Petra Hertelendi Lovrić dosudila da se radnicima priznaje pravo (izuzev dvojici) da im se unaprijed propiše stanka tijekom rada. Odvjetnici HŽ-a podnijeli su žalbu na presudu te je sve vraćeno na ponovljeno suđenje.

Raspad kompozicije Kolaps HŽ-a: Otpustili 8.000 radnika, vlakove nema tko voziti

Usprkos napadima Sindikata strojovođa Hrvatske, koji prozivaju bivšu upravu na čelu s Ratkovićem za rasipništvo, iz odvjetničkog ureda Mamić, Perić, Reberski, Rimac ne vide ništa sporno, čak smatraju da su HŽ-u uštedjeli novac.

Njihov odvjetnik Nikola Kokot, koji zastupa HŽ u spomenutom sporu kaže: "Ovdje se radi o jeftinom populizmu strojovođa i tu nema nikakve vijesti. Postupak je još aktivan i ne možemo ga komentirati jer nema pravomoćne sudske presude. Ne mogu komentirati ni odvjetničke tarife, ali nije mi jasno zašto strojovođe sad to apostrofiraju kad je obračun o troškovima odvjetnika bio detaljno specificiran u samom odgovoru na tužbu još 2015. i danas nema nikakvog iznenađenja. Naime, ovdje se ne radi o obračunu od 2500 kuna za odgovor na tužbu samo jednog radnika nego se tu radi o predmetu s 427 radnika i naknadi koja se obračunava za cijeli postupak.

Nastavak na sljedećoj stranici...

Obračun smo napravili u skladu sa Zakonom o parničkom postupku, koji govori da se na svaki zahtjev radnika gleda posebno, pa se za svakog posebno definira je li pravodobno podnio zahtjev za zaštitu svojih prava u roku od 15 dana, je li pravodobno podnio tužbu te je li svakom pojedinačno povrijeđeno njegovo pravo. To da se radi o samo jednom postupku samo je njihovo tumačenje", odgovorio je Kokot.

Pojasnio je i kako je njihovo odvjetničko društvo posao s HŽ-om dobilo u postupku javne nabave te da su ovim aneksom od pola milijuna kuna, zapravo, uštedjeli novac državnoj tvrtki pojašnjavajući da se zbog 427 strojovođa koji su podigli tužbu potencijalno radilo o golemom trošku za HŽ u slučaju da tvrtka izgubi spor.

Diplomatski skandal Hajdaševo ministarstvo šokiralo diplomatske krugove zbog pruge

"Aneks je bio isključivo radi smanjenja obveze prema HŽ-u za podnošenje odgovora na tužbu. Proračun se radio tako da se broj radnika (427) pomnožio s 2000 kuna, kolika je jednokratna naknada odvjetnika. I sve to je umanjeno za 50 posto, odnosno maksimalno koliko se smanjio naš iznos", odgovara Kokot.

Ratković o svemu nije imao ništa reći, kratko je poručio kako je on sad "običan" zaposlenik HŽ-a, ne više predsjednik uprave, te da na sva pitanja mora odgovoriti sadašnja uprava.

No sadašnja uprava na čelu sa Željkom Ukićem odgovorila je kako provjeravaju načine na koje će HŽ ubuduće zastupati njihovi vlastiti odvjetnici, bez angažiranja odvjetničkih društava. Odgovorili su i da HŽ u svim sporovima u kojima ih zastupaju vanjska odvjetnička društva posao plaćaju prema važećim odvjetničkim tarifama.

Za ovaj slučaj kratko su rekli: "HŽ Putnički prijevoz je s odvjetničkim društvom Mamić, Perić, Reberski, Rimac u ovom postupku ugovorio pružanje odvjetničkih usluga koje se obračunavaju razmjerno uspjehu u sporu", neprecizno su odgovorili.

No njihov dosadašnji uspjeh bio je taj da su odvjetnici u prvostupanjskoj presudi izgubili od strojovođa. Iskusni odvjetnik, koji se godinama bavi građanskim pravom, komentirao je slučaj bez uvida u dokumente te je rekao kako prozvani odvjetnički ured nije sklopio nikakav nelegalni ugovor s HŽ-om. "Štoviše, uprava je imala pravo pristati na bilo koju cijenu, a isto tako je mogla i odbaciti te tražiti jeftinije odvjetnike", kratko je komentirao naš sugovornik.

No sindikalisti ustraju u tome da je HŽ oštećen i dalje inzistirajući da je HŽ platio pola milijuna kuna vanjskim odvjetnicima, dok su odvjetničke tarife za takav spor oko 2500 kuna. Upozoravaju i na još jednu stvar. Naime, u prvostupanjskoj presudi sutkinja je dosudila da HŽ mora platiti nešto manje od 4000 kuna sudskih troškova te da odbacuje zahtjev odvjetničkog ureda Mamić, Perić, Reberski, Rimac da se njima plati nevjerojatnih 8,006.235 kuna sudskih troškova.

Odvjetnik Kokot, upitan da pojasni otkud zahtjev za tolikom sudskim troškovima, nije bio siguran u taj iznos. "Taj iznos mi nije poznat.Ali taj zahtjev u skladu je s postupkom koji se vodi i taj obračun je sigurno detaljno preciziran kroz cijeli prvostupanjski postupak", pokušao je odgovoriti. Doznajemo kako su se strojovođe uspjeli dogovoriti sa sadašnjom upravom o propisivanju prava na stanku tijekom rada i da će vjerojatno povući svoju tužbu.

Propali pregovori Petrov je imao jedan zadatak, uprskao je i to nas košta dvije milijarde

Inače, bivši predsjednik uprave Putničkog prijevoza Ratković, kojeg strojovođe prozivaju za preplaćeni ugovor s odvjetnicima, do 30. studenog 2016. imao je menadžerski ugovor, nakon kojeg je potpisao ugovor o radu. Posljednji ugovor vrijedi mu do 31. siječnja 2018. i njime je ostvario pravo na otpremninu od 150.000 kuna. Doznajemo kako se novom sistematizacijom ukida njegovo radno mjesto te će iz HŽ-a otići uz lijepu otpremninu.

Ratković ni ovo nije htio komentirati, a sadašnja uprava odgovara da mu je novi ugovor, uz ovoliku otpremninu, omogućila prijašnja uprava. Kako bi izbjegli sudske sporove, odgovorili su kako namjeravaju ispoštovati taj ugovor.

Inače, u vrijeme Ratkovića subvencije države ovoj tvrtki popele su se na pola milijarde kuna godišnje, a istodobno je promet putnika pao s 49 milijuna kuna godišnje na nešto više od 21 milijun, odnosno čak 56 posto. Prihodi od karata u četiri godine njegova mandata pali su s 370 milijuna kuna na oko 270 milijuna, i to nakon što su karte bile poskupjele za 15 posto u 2013. godini.

Posjeti Express