Robotaxi je već preuzeo 20 posto vožnji u San Franciscu i 20 posto je skuplji od Ubera
Autonomni taksiji preuzimaju San Francisco. Waymo, koji je pokrenut tek 2023., sada bi mogao imati više od 20 posto, petine gradskog tržišta prijevoza, piše The Economist u ekonomskoj analizi robotaxija. Gdje god pogledate, jedan od bijelih Jaguara tvrtke projuri. Teslini robototaksiji su im se pridružili, iako s nadzornikom na vozačkom mjestu. Uskoro će Zoox, tvrtka u vlasništvu Amazona, besplatno pustiti svoje taksije u grad.
Bum robotaksija postavlja pitanje: kada tehnologija automatizira profesiju, što se događa s ljudskim radnicima? Možda mislite da su vozači osuđeni na propast. Zapravo, porast autonomije odvijao se na dva različita načina. Prvo, povećao je ukupnu potražnju za taksijima u San Franciscu, ograničavajući gubitak radnih mjesta. Drugo, zadovoljio je unosan dio tržišta.
Prvo uzmimo veličinu tržišta. Prema službenim podacima, u 2024. godini broj ljudi u San Franciscu koji rade za tvrtke za „taksi i limuzinske usluge“ porastao je za 7% u odnosu na prethodnu godinu. Ukupne plaće u industriji porasle su za 14%. Podaci iz grada pokazuju da je broj redovitih vožnji taksijem otprilike isti kao i prošle godine. Još uvijek može biti teško pronaći žuti taksi u vrijeme najveće gužve. "Kako automobili bez vozača ulaze na tržište, oni će zapravo proširiti tržište“, predvidio je David Risher, glavni izvršni direktor Lyfta, tvrtke za prijevoz na ljudski pogon.
Dodatni putnici dolaze iz različitih mjesta. Waymo tvrdi da ljudi posjećuju San Francisco kako bi se vozili njihovim taksijima, što bi predstavljalo čistu dodatnu potražnju. Vjerojatnije je da stanovnici manje koriste privatne automobile. Kada je alternativa bila Lyft ili Uber, ljudi su možda radije sami vozili, jer je rizik od neugodan razgovor bio prevelik. U taksiju bez vozača možete sjediti u tišini. Sada se čini da ukupna potrošnja na taksije raste posebno brzo u usporedbi s drugim gradovima. A od pokretanja Wayma, broj privatnih automobila, prilagođen broju stanovnika, pao je.
Autonomni taksiji su ipak daleko od toga da budu proizvod za masovno tržište. Waymoi su udobni i općenito čisti. Ali su možda 20-40% skuplji od Lyfta ili Ubera. Također su spori. Za razliku od taksija kojima upravljaju ljudi, autonomni rijetko krše prometna pravila; ne možete robotu reći da "nagazi na njega!" Vozači u San Franciscu sada znaju da će, ako zastraše robotaksija, on popustiti, što znači da se Waymoi često sporo kreću.
S vremenom, tvrtke koje se bave robotskim taksijima mogu ispraviti neke od ovih nedostataka, na primjer, snižavanjem cijena. Ali nemojte očekivati da će autonomni taksiji uskoro dominirati tržištem, u San Franciscu ili bilo gdje drugdje. Ako imate vremena, svakako sjednite u robotski taksi. Ako trebate negdje brzo stići, nema ništa bolje od žutog taksija.
Kod hrvatskog taksista na radu u Americi, Šibenčanina Dinka Bujasa Murgaša u San Francisco po savjete bi mogao i naš Mate Rimac jer u Golden State budućnost je već stigla. I ko za vraga, tiče se baš Murgaša - San Francisco je praktički prvi grad na svijetu gdje svoje robotaxije u praksi testiraju dvije tvrtke koje su godinama u tajnosti razvijale projekte automobila bez vozača, pisala su 24sata. Murgašev snimak s ulica San Francisca ranije postao je viralan.
- Evo ga, za one koji nisu virovali. Jel ima koga u autu? Nema nikoga. Vidiš. Nobody. Evo ga. Gledaj ti kako vozi, nema vozača, pogledajte. Sad ćemo stati tu blizu, ako uspijemo. Evo vi'š, nema nikoga u autu. Pa jel ovo moguće? Gledaj, prijo, nema nikoga. I sad će opet krenuti. Jel moguće ovo, majko mila?! Auto samo ide. Ide, prijo! Otić čemo mi vozači, neće nas biti više. Vidi kako timun vrti! Sam vrti timun, šta je ovo?! I brži je od mene! City Hall je ovdje. Oće me prić'? Neće. Evo, ljudi, to je tehnologija ta. Nema nikoga unutra, on ide sve normalno. Neće faliti... Ja odoh voziti taksi, a on vozi sam! - pričao je Šibenčanin snimajući vožnju.
- Znam da je u Hrvatskoj kompanija Mate Rimca dobila velik novac iz europskih fondova i da ih razvija. Hoće li robotaksiji zamijeniti nas taksiste? Ne vjerujem da će ići tako brzo. Koliko vidim - to ide polako. Možda zaživi jedan dio, ali opet će biti taksija... To je tako, to su te nove generacije i tehnologije koje isprobavaju. Ma briga njih jel netko izgubio zbog toga posao, jel to dobro... Sve to ide u tom pravcu, sve manje će biti "normalnih" auta - rekao je tad za 24sata.
-
FELJTON: SRĐAN MLAĐANHrvatski monstrum broj 1: Ubio troje do 21. godine, a u zatvoru imao listu za odstrel
-
NISKraj za Srbiju! Susjedi doživjeli energetski kolaps
-
SVJEDOK IZRUČENJASlobin posljednji let: 'Tražio me cigaretu, rekao sam mu da nije više glavni'
-
DOLAZI U HRVATSKUHtjeli su mu zabraniti nastup u pulskoj Areni, a nije Thompson. Sjećate li se što je bilo?
-
JEZIVA PRIČAČasne bi majci rekle da je dijete umrlo, a onda bi ga prodale. Krađe su trajale desetljećima