Život kralja limuzina: Švercao skupe aute za hrvatski jet set
Istraživačko vozilo Spirit na Marsu, s kojim je NASA izgubila kontakt, ovih je dana pronađeno u Bosni i Hercegovini, s prekucanim brojevima i prelakirano. Strahovanje znanstveno-istraživačkih krugova da je vozilo sagorjelo u atmosferi ili da je prodano za dijelove nije se pokazalo točnim. Međutim, ovih dana NASA je poslala informaciju bosanskohercegovačkoj policiji, koju je ona primila iz anonimnih izvora, koja kaže da je vozilo ponuđeno u zamjenu za 2000 konvertibilnih maraka.
Ovaj početak skeča popularnog “Nadreality showa” pokušao je prikazati svu moć crnog tržišta jugoistočne Europe za koju su granice samo slovo na papiru i rampa koju treba podići. Dugo se u kuloarima pričalo tko vam može, za više nego pristojnu cijenu, nabaviti luksuzni Mercedes, BMW ili Land Rover.
No oni profinjeniji i dubljeg džepa mogli su kupiti novi Ferrari, Lamborghini ili pak Bentley za nekoliko milijuna kuna. Svi putevi, pogotovo ako ste imali gotovine, vodili su na zagrebačku Knežiju i tvrtku Click Motors Posušaka Ivana Inje Bašića (48).
Taj bravar, kojemu srednja stručna sprema nije bila prepreka da razvije svoj privatni biznis, više je od 20 godina, naizgled legalno, uvozio skupocjene jurilice iz inozemstva. Za posao mu nije trebala klasična reklama, nego su to umjesto njega “pasivno” radile njegove mušterije.
Tako je od njega izbornik nogometne reprezentacije Zlatko Dalić za sina kupio BMW 420d za 38.700 eura. BMW, i to model 520d xDrive, nabavio i Dinamov trener Nenad Bjelica. Među kupcima Mercedesa za žene našli su se nogometni menadžer Nikky Arthur Vuksan i Ivan Bulat, sportski direktor NK Šibenik.
Nogometni menadžer Marko Naletilić počastio se Range Roverom Velarom, a Kristijan Floričić, jedan od osnivača fonda Aureus Invest, za suprugu je kupio Porsche Cayenne za oko 90.000 eura. Poznati zagrebački zlatar Zlatko Dodić je na tvrtku Verax Epulo nabavio Audi A5 sport back.
Zbog opsežnosti i složenosti kriminalističkog istraživanja ustrojen je policijski stožer koji je iz Zagreba koordinirao rad više od 80 policajaca.
U istrazi, koju su vodili ljudi Policijskog nacionalnog ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta iz Osijeka, sudjelovali su i njihovi kolege iz Zagreba, Rijeke i Splita, Kriminalističko-obavještajnog sektora Uprave kriminalističke policije i Policijske uprave zagrebačke. Istodobno su pretresane tvrtke iz Njemačke i Češke preko kojih su auti bili preprodavani.
Kriminalističkom istragom zasad je obuhvaćeno 35 luksuznih automobila vrijednih 1,6 milijuna eura. Šteta nastala Hrvatskoj iznosi najmanje tri milijuna kuna, koju su ortaci razdijelili.
Kupci, koji najvjerojatnije nisu znali na koji su način došli do auta, zasad mogu biti mirni te im ih neće oduzimati. Jedan od planova je, nakon što završi sudski postupak, naplatiti se direktno od Bašića, pomagača i tvrtki.
U teoriji, zaplijenjeni automobili pripast će državi, a ona će odlučiti što će s njima.
Terenski automobili mogli bi, primjerice, pomoći policiji u nadzoru granice. Pretpostavka je da policajci ipak neće, kao njihovi kolege u Dubaiju, voziti Ferrarije te će te modele na kraju prodati najboljem ponuditelju.
No, prema izvorima Expressa, to je samo vrh piramide od početka 2018. koju su istražitelji tek počeli otkopavati. Koliko su ih Inja i suradnici prije prodali, koliko su dokumenata sredili i automobila počeli prodavati, a koliko ih je sad zapelo u transferu, tek treba otkriti.
Pri tome bi im trebala pomoći i gomila zaplijenjene dokumentacije, ali i iskazi drugih osumnjičenika koji su u sklopu zločinačkog udruženja navodno pomogli prati novac, utajivali porez i carinu, krivotvorili dokumente i transportirali vozila.
Među njima su Senka Bašić, Injina supruga, Bernard Budin, Robert Čarapina, Damir Mitar, Ivan Gavran, Dinko Škiljan, Stjepko Čović, Dinko Plejić, Ivica Zmiša i Krešimir Vidović.
Okružili su mu kuću, da bi na kraju, uz njegovo negodovanje, u dom mu ušli kroz balkonska vrata. Završio je na tlu u lisicama. Nakon ispitivanja kod tužitelja, istražni zatvor je Bašićima i Mitru određen zbog opasnosti od bijega, utjecaja na svjedoke i ponavljanja djela, a Budinu, Čarapini, Gavranu, Škiljanu i Plejiću zbog opasnosti da ne ponove djelo i utječu na svjedoke.
Kako je pisao Jutarnji list, tri okrivljenika priznala su optužbe Uskoka, a među njima Čović, što je potvrdio i njegov branitelj, odvjetnik Velimir Došen.
- Njega terete samo za jednu točku i on je priznao da je dužan oko milijun kuna PDV-a. On je inače mesar, došao je u poslovne probleme i počeo prodavati vozila s jednom osobom iz BiH povezanom s ovim slučajem. Dio PDV-a je platio, a dio nije - rekao je Došen za Jutarnji.
Neki od ljudi obuhvaćenih istragom nisu mogli zatomiti vlastiti ego pa su se rado fotografirali u Ferrarijima. Drugi su pak fotografirali luksuzne jurilice na kamionu vučne službe i to objavljivali na društvenim mrežama, čime su istražiteljima doslovno predali dokaze da su bili umiješani u poslovanje.
Naime, istraga se nastavlja, a među prvima na meti su vozila s internetske stranice Click Motorsa. Ondje je navedeno 79 neprodanih automobila, među kojima su Tesla model S, Rolls Royceovi, Porschei, Lamborghiniji, Mercedesi, Ferrariji i drugi skupocjeni auti. Gotovo svima je zajedničko da su novi, tj. nisu prešli nijedan kilometar.
Među njima najviše pozornosti plijeni Ford Thunderbird iz 1962. s tablicama povijesnog vozila. Prema fotografijama izgleda kao da je upravo izašao iz tvornice. Cijena? Samo na upit, no sad vam se vjerojatno nitko neće javiti.
Na stranici je ponuđeno i jedno plovilo, jahta Baja 33 Outlaw, idealna za glisiranje i pokazivanje mišića na moru.
Koliko je god Inja bio okružen luksuzom, toliko mu se brzo srušilo carstvo koje je godinama gradio. Prema našim izvorima, bio je toliko siguran u svoje modele poslovanja da sve dokumente, novac, aute i moć uopće nije skrivao.
Njoj je u dom u Donjoj Bistri, na zaprepaštenje obitelji i susjeda, u ranu zoru upala interventna policija. Prema istrazi, ona nije među uhićenima. Dio luksuznog života Bašićevih istražitelji su zaplijenili u njihovu domu u zagrebačkoj ulici Višnjevac. Probudili su ih i zatekli potpuno nespremne.
Među zaplijenjenim dokazima nalaze se i vrijedni Rolexi koje su ponosno isticali. No pravo blago oduzeli su u prostorijama Bašićeve tvrtke u Ulici fra Luje Maruna. Kriminalisti su našli posložen novac u raznim valutama u protuvrijednosti oko 1,8 milijuna kuna. Auti su bili parkirani u dvorištu dvokatnice, a oni skuplji bili su poredani u garaži, gdje su ih fotografirali.
Podsjetimo, Bašić je prvi put dospio u medije krajem 90-ih, kad mu se sudilo za krijumčarenje automobila. Bio je u skupini umirovljenog pukovnika i ratnog zapovjednika 73. bojne Vojne policije Željka Maglova.
U tom je postupku bio oslobođen, a kasnije je posao s automobilima legalizirao i nastavio mirno živjeti. U novinama se pojavio tek u svibnju 2005. nakon što je sudjelovao u prometnoj nesreći na autocesti.
Vozio je i uništio Ferrari 360 Spider koji je bio registriran u državici Vanuatu, koja je bila porezni raj za vlasnike vozila, pisao je Jutarnji list. Medijima je tad ispričao da je vozač koji ga je pretjecao više gledao u njegov auto nego na cestu.
- Uostalom, i sam je u policijski zapisnik izjavio da mu je bilo fora pretjecati Ferrari pa se dogodila nesreća - ispričao je tad Bašić.
U urbanu legendu ušla je i priča da je prije 15-ak godina za Kuvajt poslao čak 3000 automobila sumnjiva podrijetla i da je crnogorska policija godinama vozila aute koje im je on nabavio.
Tijekom 2009. Inja je postao prijatelj i poslovni partner sad pokojnog Kreše Milanovića, tadašnjeg predsjednika SDP-ova budućeg premijera Zorana Milanovića. Tvrtka Modestus, koju su vodili Milanović i partner, u Dubrovniku je kupila zemlju za gradnju stambeno-poslovnog kompleksa te su 2007. u Švicarskoj tražili kredit od 32,7 milijuna kuna.
U svojim poslovima se izgleda uspio nekima i zamjeriti pa su mu u dvorište tvrtke na Knežiji u lipnju 2012. bacili bombu. Geleri su oštetili parkirani Aston Martin i terenac BMW X6. Oštećeni su i dijelovi njegove dvokatnice, a novinarima nije želio davati izjave.
Nagađalo se da je i sam pokrenuo istragu, da se zamjerio drugim preprodavačima, no ta teorija nije dokazana, kao ni tko je bacio bombu pred središte njegove tvrtke za uvoz luksuznih automobila.
Zato su sve s posebnom pozornošću gledali i nadzirali policajci iz Europola, koji su samo zbog ove akcije u Zagreb poslali svoj mobilni ured.
Bili su i dio stožera, koordinirali su brzom provjerom podataka. Taj neobičan interes europskih policajaca, kažu nam naši izvori, samo je pokazao koliko je istraga šverca automobila i varanja s porezom i carinom zapravo bila velika.
- Bašić se našao kao vrlo visoka međunarodna meta. To nije zbog broja svojih prevara, nego je bio toliko jako umrežen da je to podignuo na jedan sasvim novi nivo - kaže nam čovjek upućen u slučaj.
Sve je bilo dogovarano upravo u zgradi Click Motorsa na Knežiji. Bašić je, sumnjaju istražitelji, razvio čak četiri slična modela gdje su krivotvorili poslovnu dokumentaciju uz korištenje većeg broja trgovačkih društava, takozvanih “nestajućih” trgovaca u državama članicama Europske unije i šire.
Inja je, zapazili su kriminalisti, preko suradnika prvo vrbovao ljude koji bi za izdašan honorar pristali biti direktori tvrtki koje je osnovao u Hrvatskoj i inozemstvu. Bile su nužne za legalne uplate i isplate novca te preprodaje automobila. U tome svemu bilo je bitno zvati se Marko.
Tako su se predstavljali svi Bašićevi suradnici koji bi uglavnom u Njemačkoj tražili idealne automobile za kupnju. Kad bi dogovorili uvjete i cijenu, prodavačima u autokućama novac bi uplatila jedna od za to registriranih Bašićevih tvrtki, a zaposleni trgovac bi “nestao”.
Ovisno o dogovoru, luksuzne jurilice plaćali bi u neto ili bruto iznosu. Ako se radilo o ovom drugom. lažirali bi kasnije obrazac za povrat PDV-a. Kad bi im taj iznos legao na račun, dizali bi ga i kasnije koristili za kupnju drugih vozila.
To bi im odrađivali vozači ili tvrtke koje bi unajmili za posao. Takav posao bila je osnova za tri modela prevare. Razlika je ostala u načinima do kojeg bi kupljeni auto završio na Knežiji.
Prema prvome modelu, po dolasku automobila u RH krivotvorili bi brojne fakture kako bi prikazali da je automobil preprodan u nekoliko zemalja EU. Tu su naglašavali stavke da je porez plaćen u nekoj od zemalja Unije. Tako “opran” auto bio je spreman za prodaju Click Motorsa, i to uglavnom za gotovinu.
U drugome modelu prevare auti bi dolazili direktno u Lijepu Našu i registrirali bi se na tvrtku “nestajućeg” kupca. Gotovo isti dan od prelaska granice vozilo bi preprodali nekoliko puta, pri čemu bi naznačili da je na vozilo plaćen veliki iznos, u visini PDV-a, kako bi ga neutralizirali. Uz plaćanje ostalih davanja, auto bi bio spreman za stvarnog kupca.
Prema trećemu modelu, auto bi transportirali u Hrvatsku uz popratne krivotvorene međunarodne tovarne listove koji bi prikazivali da je on stigao iz Bugarske sa svim plaćenim davanjima.
No tek je četvrti model pokazao kolika je bila stvarna domišljatost Bašića i kompanjona iz Posušja. Na meti su im bili luksuzni skupi automobili marke Infiniti Q50, koje su preko dvije bosanskohercegovačke tvrtke kupovali od nizozemske tvrtke za uvoz i izvoz Story Auto.
Nisu ih mogli legalno uvesti u Hrvatsku zbog nedavne odluke kompanije Nissan, koja ih proizvodi, da zabrani izvoz i prodaju u većinu zemalja Europe, među kojima je i naša. Potpisao ju je osobno direktor Nissana i to je bilo naznačeno na svim papirima koje je izdala i nizozemska tvrtka. Tako je odlučeno zbog loših poslovnih rezultata u Europi, koja im je činila svega tri posto tržišta.
S obzirom na izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije, koja je bila većinski kupac luksuznih Infinitija, odluka im se činila logičnom. Da će se zbog plana restrukturiranja povući iz Hrvatske, objavili su i u prodajnom salonu Grand Automotive parka na zagrebačkom Jankomiru.
Ipak, nastavit će servisirati sve do sada kupljene modele. No plan restrukturiranja očito je zaobišao BiH, u koju su izvezli na desetke Q50. Uspjeli su si riješiti Potvrde o sukladnosti, no prvo bez potrebnih odobrenja za RH. Skladištili bi ih kratko u BiH, najvjerojatnije na području Posušja i okolice, te bi na njih stavljali bosanske tablice.
Inače, Bašića u rodnom kraju brane da nije kriminalac, nego humanitarac koji je rado sudjelovao u humanitarnim akcijama i pomagao djeci bez roditelja. Bio je rado viđen među političarima te je svojedobno donirao novac za političku kampanju zemljaka i zagrebačkoga gradonačelnika Milana Bandića.
Povezao se i sa sad bivšim gazdom Dinama koji je od njega, na vrhuncu moći, 2010., kupio luksuzni kabriolet Bentley Continental GTC vrijedan 2,1 milijun kuna.
Mamić je kasnije, iznerviran brojnim upitima novinara, priznao da je kupio skupi auto. Kasnije ga je navodno dao ženi. Prijateljstvo Bašića i Mamića se nastavilo, pa je tako Inja kasnije dao i dio od 11 milijuna kuna za jamčevinu koju su Zdravko i Zoran Mamić predali kako bi izašli iz istražnog zatvora.
Bašićevo ime je i na popisu osnivača tvrtke Mamić Nautika. Uz Mamićeva sina, Marija Mamića, i Bašića, jedno vrijeme direktor te tvrtke bio je i Mislav Mamić, nećak Zdravka Mamića.
Uspješan poduzetnik i jedan od najmenadžera BiH je i Injin stariji brat Milenko Bašić. Vlasnik je poznate grupacije Lager koja preko svoje tvrtke C.E.M.P. trenutačno radi na drugom najskupljem projektu u Hrvatskoj nakon Pelješkog mosta, vjetroelektrani Krš - Pađene kraj Knina, koja vrijedi oko 1,8 milijardi kuna.
Kako je Express pisao još 2012., poskupljenje električne energije izazvano je povećanjem nameta za obnovljive izvore. Najveći dio treba ići upravo investitorima u vjetroelektrane. Podsjetimo, u zadnji tren, na Staru godinu 2013., ministarstvo im je odobrilo dodatnu kvotu od čak 42 megavata.
Prema izračunima, time će, kad vjetroelektrane sagrade, dobiti 300 milijuna kuna više od naknade koju plaćaju svi građani i gospodarstvo. No sad C.E.M.P. mijenja projekt i osigurava drugačiji tip vjetroagregata. Trebali bi biti veći i jači te drugačije raspoređeni.
Ministarstvo zaštite okoliša, koje je vodio mostovac Slaven Dobrović, naredilo im je da moraju napraviti postupak procjene utjecaja na ekološku mrežu. Ali krajem srpnja isto ministarstvo, koje je preuzeo HDZ-ovac Tomislav Ćorić, poništava svoje rješenje.
-
FOTOGALERIJABura u Dalmaciji vjetrenjače od 65 tona kida kao igračke, cijena jednoj je milijun i pol €
-
U UKRAJINSKOJ VINICIDok se elitni odredi ustaša bore u Staljingradu, Pavelić leti na sastanak s Hitlerom
-
ZASTRAŠUJUĆE ORUŽJEPutinov projekt zvan Orešnik: 'Lješnjak' stoji 10 milijuna € i leti deset puta brže od zvuka
-
BARBARA MARKOVIĆRaskol malih iznajmljivača: Infiltrirala im se HDZ-ovka i buši im prosvjed u subotu
-
MOĆNO ORUŽJEStorm Shadow ima predigru, probija 5 metara armiranog betona, raketa košta milijun €