Zuckerberg je u dvije godine Facebook doveo na rub propasti

REUTERS/Beck Diefenbach
Strah od slobode informacija obilježio je razvoj ovog društvenog diva u proteklih nekoliko godina
Vidi originalni članak

Prije dvije godine jedan je memorandum kojeg je Mark Zuckerberg poslao zaposlenicima Facebooka završio i na stolu Michaela Nuneza, novinara web portala Gizmodo. Tjedan dana nakon toga Benjamin Fearnow pomislio je kako bi novinaru mogla biti zanimljiva i neka od pitanja koje su zaposlenici poslali Zuckerbergu. Među njima najzanimljivije je bilo: "Kakvu odgovornost ima Facebook u sprječavanju predsjednika Trumpa u 2017.?"

Poslao je screenshot tog pitanja svom prijatelju novinaru. Fearnow je i sam obrazovani novinar, koji je radio u Facebooku na onome što su zvali 'trending topics', tj. na prikazu popularnih vijesti koje se možda i ne prikazuju u 'news feedu'.

Iako se Facebook ponosi ugodnom poslovnom atmosferom, čini se kako postoje zaposlenici koji se s tim ne bi složili. Među njima je i Fearnow koji je vijesti iz Facebooka odlučio pokazati cijelom svijetu. I zbog toga dobio otkaz. Uz njega otkaz je dobio i Ryan Villarreal, još jedan zaposlenik koji je, iako nije ništa slao novinarima, bio prijatelj na Facebooku s Nunezom. 

VELIKI INTERVJU Zuckerberg otkrio koji mu je bio najteži trenutak u povijesti Facebooka

Njihovi otkazi malo su uznemirili tim koji je radio na razvoju 'trending topica' i potaknuli niz novinarskih tema koje su otkrile kako je Facebook od društvene platforme postao 'medijski sajt' koji bira što i kako će se objaviti, koga će se podržavati ili sl. Najbolji primjer upravo selektivne prakse na ovoj platformi je i selekcija u prikazu informacija upravo u 'news feedu' i 'trending topics', donosi Wired u svom opširnom i dramatičnom izvještaju o Facebooku.

Traumatični razvoj društvenog diva

Protekle dvije godine razvoja Facebooka bile su, najblaže rečeno, traumatične za njegove zaposlenike i za samog Marka Zuckerberga. Legenda o slavnom Facebooku koji je iz jedne male sobe na Harvardu postao glavna lokacija na internetu za povezivanje ljudi diljem svijeta razvila se i u drugim sferama. Tako je danas Facebook platforma koja je povezana s gotovo svim i raznim drugim internetskim sajtovima. Korisničko ime i lozinka za ovu društvenu mrežu gotovo je sve što vam treba da bi ušli u različite mreže na internetu, a njihova chat aplikacija gotovo je zamijenila sms poruke i emailove. I tako je Facebook postao komunikacijski div koji gazi sve pred sobom, piše Wired.

No to njegovom osnivaču nije bilo dosta. 

Ljudi su društvena bića kojima je potrebna komunikacija s drugim ljudima i zbog te će potrebe vrlo lako usvajati sve ponuđene mogućnosti virtualne komunikacije. Ako nadvladaju svoj strah o objavi privatnih informacija, ako ih Facebook može zaštiti od mogućnosti da njihove privatne informacije postanu dostupne svima, neće biti nikakvih problema. Paralelno s razvojem mogućnosti zaštite ljudi i eksploatacije njihovih profila, rasla je i misao kako zadovoljiti apsolutno sve potrebe za informacijama iz svih dijelova svijeta. Na jednom mjestu i pod svojim uvjetima. 

Novi skandal Zuckerberg priznao: Rusi utjecali na američke izbore

Upravo taj segment počeo je posebno interesirati Zuckerberga. Informacije i upravljanje njima. 

Dominacija na polju društvenih mreža trebala se nadograditi i dominacijom na polju 'informativnih' mreža, kao što je Twitter. Strategija u ovom slučaju bila je vrlo jednostavna. Kopiraj i uništi. Tako je i bilo. Facebook je u svoj 'news feed' uključio i informacije, vijesti, bez obzira na to što je prvotna ideja feeda bila da se objavljuju vijesti onoga čiji je profil. Na ovaj način i jedne i druge vijesti su se jednostavno nadograđivale i omogućavale pojedincu i njegovim prijateljima da znaju sve što je novo, i u njihovim životima ali i u svjetskim događanjima. 

Ubrzo su otišli i korak dalje pa su tako 2015. godine objavili 'instant articles' i tako omogućili izdavačima da objavljuju svoje vijesti direktno na ovoj društvenoj platformi. Na ovaj način izdavačima je omogućena brža objava željenih informacija a nisu izgubili tako željenu kontrolu nad njima. 

Mnogi kritičari Facebooka reći će kako je na takav način ova društvena mreža postala 'vlasnikom' informacija. 

John Thune je republikanski senator iz Južne Dakote koji predsjeda trgovinskim odborom koji i nadgleda rad savezne trgovinske komisije SAD-a koja je posebno bila aktivna u istraživanju rada Facebooka. Upravo njegova pitanja oko pristranosti na Facebooku uzbunila su ovog društvenog diva. 

Dobrobit Fejsa Znanstvenici: Korisnici Facebooka žive dulje

Kritike su potaknule niz razmišljanja o 'trending topicsu' i 'news feedu' što je završilo objavom manifesta kojeg je pripremio Adam Mosseri pod nazivom "Gradeći bolji news feed za vas". Kako je stajalo u objavljenom cilj kompanije nije favorizirati određene politike ili političare, i to činiti preko vijesti ili u 'news feedu'. Upravo u tom trenutku Facebook je postao svjestan kontroverzi koje se povlače oko prezentacije vijesti.

Nezadovoljstvo radom Facebooka pokazao je i Rupert Murdoch kojeg je smetalo što je Facebook 'pokupio' veliki broj digitalnih oglasa i time jako zaprijetio opstanku novinarskih kuća. Sjetili su se odmah moći Murdocha i 2007. godine kada ih je 40 državnih odvjetnika kritiziralo jer su zakazali u pokušaju zaštite mlađih korisnika Facebooka od neprimjerenog sadržaja i seksualnih predatora koji ih vrebaju. Iako su kritike odvjetnicima stigle od roditelja, u Facebooku su smatrali da su pisma lažna i da iza toga stoje upravo odvjetnici koji rade za Murdocha, a koji je vlasnik njihovog velikog konkurenta MySpacea. 

Nastavak na sljedećoj stranici...

Zuckerberg seuplašio medijske moći, a i malo ga je uhvatila paranoja nakon što je ga je Murdoch počeo javno prozivati. Svojim je zaposlenicima nakon toga rekao kako još nisu potpuno u medijskom biznisu, ali moraju se potruditi da tog medijskom biznisa i dalje bude. Za poboljšanje komunikacije s medijima i pomoći izdavačima da zarade na njihovoj platformi trebao je ured s 60 novih zaposlenika koje je vodio Andrew Anker. No nije to baš bio lak posao. Izdavači su se žalili da više novaca mogu zaraditi ako sami objave vijest na svojim web stranicama nego na Facebooku. 

Trumpova kampanja na Facebooku

Do novog problema je došlo za vrijeme predsjedničke kampanje, kada je tim Donalda Trumpa iskroistio mogućnosti povezivanja profila na Facebooku. Iako je većina zaposlenika navijala za Hilary Clinton, morali su priznati kako Trumpov tim bolje koristi mogućnosti Facebooka. I kroz lažne vijesti. Neke od njih su bile i one koje su pokazivale kako bivša prva dama prodaje oružje ISIL-u ili da je FBI agent za kojeg se sumnja da je objavio njezine emailove pronađen mrtvim. 

Po završetku kampanje lažne vijesti imale su više pratitelja od pravih. I tako se Facebook opet našao na meti kritičara. S optužbama da su Trumpu u pobjedi pomogle lažne vijesti Facebook se borio dugo nakon izbora.

"Ideja da su lažne vijesti na Facebooku, za koje znate da ih je jako malo, utjecale na izbore, na bilo koji način, je poprilično luda ideja", rekao je Zukerbeg. Pomogao mu je savjetom i Barack Obama koji je saslušao njegove ideje, na kako sam kaže, putu da smanji utjecaj lažnih vijesti na svojoj društvenoj mreži. 

Ubrzo su predstavili mogućnost provjere činjenica, što neće raditi sam Facebook već pravi profesionalci. 

Izbori Rusi su preko Facebooka htjeli razbiti SAD

Posebno opasan trenutak, kada su zapravo i postali svjesni zloupotrebe informacija na Facebooku, se dogodio oko šest mjeseci nakon izbora. Za vrijeme izbora postali su svjesni kako se Facebook nalazi pod napadom ruskih hakera kao što je grupa APT28. Upadali su u Facebook, krali dokumente, kreirali lažne profile. Prilikom izrade izvješća o tome Alex Stamos, direktor osiguranja Facebooka, objasnio je kako strani stručnjaci mogu koristiti Facebook za manipulaciju ljudima, nudeći primjere, no nije direktno spominjao Ruse. 

Nakon mjesec dana, priča koja je objavljena u magazinu Times pokazala je kako je njegov tim propustio nešto u svom izvješću, tvrdeći kako su ruski operativci preko oglasa na Facebooku vršili svoju propagandu. I to je potaknulo nova ispitivanja. 

Blog koji se pod Stamosovim imenom pojavio i u kojem je pisalo da su Rusi platili Facebooku 100.000 dolara za 3.000 oglasa kojim su utjecali na tijek američkih izbora zbunio je javnost. 

Na saslušanju koje se bavilo problemom Rusa i njihovog korištenja Facebooka za upravljanje američkim izborima saslušan je Colin Stretch koji je na pitanje ima li Facebook posebnu politiku kojom zabranjuje utjecaj stranim vladama preko društvene mreže, odgovorio ne. I na pitanje senatora Jack Reeda jesu li se osjećali obaveznima da obavijeste korisnike koji su vidjeli ruske oglase da su prevareni također je rekao ne. No najstroža je bila senatorica Dianne Feinstein koja je rekla:" Vi ste kreirali ove platforme, i sada ih se iskorištava i vi ste ti koji trebaju nešto učiniti oko toga. Ili ćemo mi", rekla je senatorica. 

Nakon saslušanja kritika o Facebooku bilo je sve više. Među njima bio je i prvi predsjednik Facebooka, poduzetnik i milijarder Sean Parker koji je rekao:"Bog samo zna što radimo mozgovima naše djece".

Bilo je vrijeme za malo drugačij pristup. 

"Pokazao sam koliko sam uzrujan time što su Rusi pokušali preko našeg alata učiniti nešto takvo. Napravili smo ih da bi pomogli ljudima i zbližili ih. I oni su ih iskoristili kako bi potkopali naše vrijednosti. To što su učini je loše i mi to nećemo podržati", rekao je Zuckerberg.

Naglasio je kako im je važnije zaštiti zajednicu nego zaraditi velike količine novca i kak će se upravo time baviti u budućnosti. 

Dugotrajna bitka za informacijama

Razvoj Facebooka bio je potaknut  željom za uspjehom Marka Zuckerberga. Svaka ideja, pa čak i nečija druga, iskorištena je za povećanje razvoja. Facebook je ubrzo postao dominantan i na polju otkrivanja i konzumiranja informacija. Unatoč nekoj vrsti manipulacije sadržajem, kako bi zaštitili svoj imidž, ali i iz straha od regulacije, nikada nisu preferirali jednu vrstu sadržaja, barem to nisu javno pokazivali.

U news feedu se tako prikazuju sve vijesti bez obzira na njihovu važnost, bez obzira je li riječ o slikama korisnika profila ili istraživačkim vijestima raznih medija. Kažu to je ta prijeko potrebna demokracija u raspodjeli informacija. A informacija na Facebooku ima svakakvih. 

NOVITETI Zuckerberg zbog novih pravila na Fejsu izgubio 3.3 milijarde dolara

Novi zaposlenici Facebooka tijekom svog prvog dana u tvrtki  slušaju predavanje Chrisa Coxa, jednog od direktora, koji im objašnjava kako je Facebook u 21. stoljeću postao ono što je bio telefon u 20. stoljeću. Komunikacijski kanal. 

Otvorena i neutralna platforma, to je bio zaštitni znak Facebooka koji se tako našao na udaru mnogobrojnih kritičara koji su pomno pratili razvoj ovog diva društvenih mreža i njegov pokušaj dominacije na tom polju. Facebook je evoluirao od društvene mreže do 'mjesta' koje nudi raznovrsne informacije. I sasvim ravnopravno se može nositi i s većinom medijskih kuća. To im je čini se i velika želja. Danas, više nego ikad ranije, svjesni su odgovornosti koju imaju, prvenstveno na polju plasiranja točnih informacija i brige o zadovoljstvu svojih korisnika. I u tom smjeru nastavljaju dalje.

"Iza nas je teška godina, no ono što znam je da smo sretni što imamo veliku ulogu u životu milijarde ljudi. To je velika privilegija, ali i velika odgovornost", rekao je  Zuckerberg.

Posjeti Express