Ovo je rijedak trenutak da su se u središtu političke pažnje našle kompanije koje svim silama pokušavaju izbjeći javne i potencijalno nepredvidive sukobe. Čitav niz dužnosnika posljednjih tjedana izrazio je zabrinutost povodom ruske kampanje kupovine oglasa na internetu.
Navodno je Rusija plaćala oglase na društvenim mrežama kojima su širene tenzije o socijalnim pitanjima tijekom posljednjih izbora u SAD-u. Čak 126 milijuna korisnika Facebooka vidjelo je sadržaj tih oglasa. Twitter je otkrio da Rusi kontroliraju 2.752 računa te da je više od 36.000 ruskih botova objavljivalo 1,4 milijuna puta tijekom izbora u SAD-u. Google je objavio da su otkrili 1.108 snimki s ukupno 43 sata sadržaja povezanog s ruskom propagandom na YouTubeu. Također je otkriveno da je postavljanje oglasa koštalo 4.700 dolara.
Što mogu, a što ne mogu Facebook i Google
Senator Lindsay Graham, republikanac iz Južne Karoline, rekao je da je ovo nacionalni sigurnosni izazov 21. stoljeća. Senatori su tražili od tehnoloških kompanija da detaljnije objasne što njihove mreže mogu i što ne mogu te koju su im mogućnosti na raspolaganju da spriječe zloupotrebu.
Odvjetnik Facebooka Collin Stretch priznao je da oglašivači mogu sakriti svoje identitete. Stretch je dodao da Facebook ima sustave da spriječe narušavanje privatnosti.
"Izradili smo sustav da to izbjegnemo", rekao je on odgovarajući na pitanje senatora zna li Facebook koje filmove voli i koje kafiće posjećuje.
Ipak, Rusi su i u rubljima platili mnoge američke političke oglase što je Facebook propustio povezati, istaknuto je u Senatu.
Stretch je rekao da je zloupotreba njihove platforme uvreda demokraciji i u izravnoj suprotnosti s vrijednostima kompanije te krši sve za što se Facebook zalaže.
Nismo mi mediji
Na pitanje senatora Ala Frankena, demokrata iz Minnesote, da li bi u budućnosti Facebook odbio američki politički oglas plaćen u rubljima ili sjevernokorejskoj valuti, odvjetnik je najavio da kompanija traži način za zaustavljanje političkih manipulacija stranih igrača, ali da način plaćanja nije najvažniji faktor.
Na pitanje može li Facebook utvrditi da ruska kampanja nije imala utjecaja na rezultate predsjedničkih izbora, Stretch je rekao da ne može.
"Mi ne možemo suditi zašto je bilo tko glasao kako jest", odgovorio je Stretch.
Googleov odvjetnik Richard Salgado istaknuo je da oni nisu medij već platforma koja dijeli informacije. "Ovo je platforma gdje ljudi mogu pročitati vijesti iz mnogih izvora", kazao je Salgado.
Dodao je da je na Googleu bilo relativno malo manipulacija, ali da je to svakako ozbiljan problem.
Najvažnije pitanje nije dobilo odgovor: imaju li tehnološke kompanije dokaz koji bi mogu podržati optužbe da su Rusi surađivali s političkom kampanjom Donalda Trumpa.
(Tekst je objavljen u tiskanom izdanju Blica)