Prema jednoj, doduše nikad do kraja dokazanoj priči, William Shakespeare se nakon kazališne, odnosno književne karijere vratio u rodni Stratford i bavio - kamatarenjem. Dakle, jednim od osnovnih gangsterskih zanimanja. Priča donekle drži vodu. Iz dva razloga - prvo, Bard je od "bezbroj" remek-djela ipak nešto zaradio, i drugo, Bard je bio čovjek mnogih interesa (uostalom, zato su u njegovim komadima pokriveni gotovo svi motivi i karakteri kao, možda, ni kod jednog drugog pisca), pa ne bi bilo čudo da se okušao i u tom poslu. U svakom slučaju, da je danas živ, vjerojatno bi pisao o gangsterima. I vjerojatno bi pisao za film i televiziju, a usput i za kazalište.
Tko zna, možda bi usput i kamatario. Uvjeren sam i u to da bi, da se kojim slučajem utjelovi u ovom trenutku, u gotovo svim britanskim gangsterskim serijama (a bogme i svim ostalima), prepoznao motive i karaktere iz svojih tragedija i komedija. Doduše, Shakespeare je pokrio sve ili gotovo sve, pa ga je teško, ako ne i nemoguće, izbjeći. A i ne treba se truditi, dapače. Doduše, ne treba ni natezati pa u "Successionu" tražiti "Kralja Leara", iako je "Kralj Lear" definitivno jedan od uzora toj seriji, ali s druge strane, kako uopće pisati o borbi za nasljedstvo, a izbjeći "Kralja Leara"?
Britanska serija "Mobland" (SkyShowtime, ocjena 8,5) jedna je od boljih u nizu britanskih serija o gangsterima, osobito kroz lik Maeve Harrigan, koju glumi karizmatična Hellen Mirren. Ali štos je u tome što tragove Barda u bilo kojoj dobroj seriji, osobito britanskoj, nije teško pronaći. To je ustvari tim serijama kompliment. Ono što je u seriji "Mobland" jako dobro je što je okupila gotovo pa glumački dream team - začuđujuće dobrog Toma Hardyja, uvijek odličnu Hellen Mirren i Piercea Brosnana u ulozi "capo de tutti capi". Iako je dio kritičara pljuvao po Brosnanovu "irskom" naglasku, pa čak i zbog toga dovodio u pitanje samu seriju, odnosno potencijalnu drugu sezonu, moram reći da je Pierceu Brosnanu ovo jedna od najboljih uloga ikad. A čovjek je bio James Bond. Tom Hardy često je glumio opasne tipove, gotovo pa psihopate, i u tome gotovo da i nema premca, kako samom fizičkom pojavom, tako i glumom, ali u ovoj seriji (u kojoj je Tom Hardy doduše povukao ručnu pa izgleda još više strašno) Pierce Brosnan je jednostavno strašniji od njega. Doslovno ledi krv u žilama. Definitivno jedna od boljih serija ove godine.
Gotovo istovremeno kad i "Mobland" lansirana je i druga britanska gangsterska serija "This City Is Ours" (Max, ocjena 8), koja je za nijansu slabija, ali i dalje vrhunska. I "Mobland" i "This City Is Ours" bave se klasičnim gangsterskim motivima, borbom za teritorij i borbom za prijestolje kriminalnog carstva, a između toga je bezbroj drugih motiva i priča.
Općenito, britanske serije o gangsterima u posljednjih desetak godina su vrhunske, počevši od gotovo pa nenadmašnih, ali koju sezonu razvučenih, "Peaky Blindersa". Autor serije "Mobland" Ronan Bennet ujedno je napisao i odličnu, također gangstersku, seriju "Top Boy" (Netflix, ocjena 8), a kad smo kod britanskih gangstera svakako treba spomenuti i Ritchiejevu seriju "Gentlemen", koja doduše s pravim gangsterima i nema neke veze, a na trenutke je i prilično von Oben engleski iritantno arogantna (da ne kažem rasistička), ali je zato nevjerojatno duhovita (Netflix, ocjena 7,5). Na popis svakako treba dodati i seriju "Gangs of London" (ocjena 7,5) koja, nažalost, nakon vrhunskog početka tone sve niže i niže u klišeje koji, nažalost, nisu shakespeareovski.
Da je Shakespeare živ, vjerojatno bi pisao o gangsterima. Ali i ovako, na neki način, njegovo se pismo može prepoznati u ovim serijama (uostalom, mnogi njegovi likovi - prinčevi, kraljevi i plemići nisu bili mnogo više od u plemenito ruho odjevenih gangstera). Kao što ni mnogi junaci današnje hrvatske stvarnosti nisu mnogo bolji od Glembajevih, ali je šteta što Krležine motive teško možemo prepoznati u hrvatskim serijama. Iako su u stvarnosti ti motivi vrlo živi, možda i življi nego kad ih je Fritz stavljao na papir.