Bivši predsjednik Uprave Jadrolinije, David Sopta, novcem od kompanije splitskom profesoru Draganu Bolanči platio je izradu pravnog okvira koji je trebao poslužiti da amnestira vlastitu odgovornost u nesreći pada rampe trajekta Lastovo 11. kolovoza prošle godine, pri čemu su poginula tri pomorca.
Kompanija je za tu svrhu izdvojila 25.000 eura, no DORH, koji je krenuo u istražne radnje, kako doznajemo, raspolaže brojkom od 50.000 eura, smatrajući da su razliku do iznosa pokrili sponzori. Riječ je o 18 stranica pravnog mišljenja, odnosno oko 10.000 riječi kojima se uglavnom nižu zakoni i zaključci po kojima je za nesreću isključivi krivac zapovjednik, kao i posada. Svaka riječ je tako plaćena oko pet eura, piše za Express Tina Jokić.
HDZ-ovac Sopta, pokušavajući spasiti vlastitu fotelju, svoju nedužnost u cijeloj priči “dokazuje” time što ni HRB ni inspekcija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ranije nikad nisu upozorili na nedostatke i da je manje bitno što je u Izvješću o nesreći koje je izradio MMPI utvrđeno da nedostaci postoje. Po tome ispada da ako HRB ili inspekcija ministarstva nisu rekli da fali jedan papir, nitko u kompaniji ne treba znati da trebaju imati taj papir. A trebali su znati.
Izvješće MMPI-ja nesporno govori o tome da su u kompaniji trebali znati što sve od njih traže institucije EU-a.
“Jadrolinija je ulaskom u EU bila dužna provoditi pravila o sigurnosti”, navode.
S njime treba biti upoznat zapovjednik, a novo osoblje i osoblje premješteno na nove zadatke mora biti upoznato sa svojim dužnostima, dok cjelokupno osoblje mora biti upoznato sa svim relevantnim propisima i pravilnicima te preporukama.
Sopta, odnosno prof. Bolanča u svom pravnom mišljenju navodi kako zapovjednik nije smio postupiti kako je postupio, odnosno isključiti hidrauliku dok god rampa nije osigurana klinovima. U suštini, okrivljuju njega za propust i tragediju.
Također, pišu kako su “članovi posade broda ‘Lastovo’ bili vrlo dobro upoznati sa slijedom radnji pri podizanju i spuštanju rampe.
No MMPI o tom famoznom “postupku familijarizacije” navodi kako je uvidom u dokumentaciju utvrđeno da čak šest članova posade, od kojih je veći dio ukrcan nekoliko mjeseci prije nesreće, nije prošlo ili je nejasno kad je prošlo nužnu obuku upoznavanja s brodom.
A u Soptinu nizanju činjenica koje bi ga trebale lišiti svake krivnje izostavljeno je što je zapovjednik prilikom istrage rekao, a to što je rekao govori o stvarnom stanju na brodu. Tako u Izvješću MMPI-ja stoji da “zapovjednik u izjavi navodi kako je na brodu Lastovo zbog nedostatka kadra otvaranjem i zatvaranjem rampe rukovodio vođa palube”. Navedeno je suprotno poslovniku ISM-a, kojim se utvrđuje da je vođa palube izrijekom odgovoran prvi časnik palube.
Zapovjednik broda i prvi časnik palube također su rekli kako nije postojala pisana uputa za upravljanje rampom, već da se ista prenosila usmenom predajom. Obojica navode kako nisu bili svjesni da rampa može pasti ako nije osigurana i isključi se hidraulična pumpa niti da rampu ne smiju zadržavati u bilo kojem položaju osim donjem i gornjem položaju uz osiguranje.
Sve o tome kako je Sopta pokušao spasiti svoju fotelju u Jadroliniji pročitajte OVDJE.