Top News
156 prikaza

Nutaku, fascinantan japanski fenomen koji se reklamira u desecima tisuća javnih WC-a

1/3
Profimedia
U Japanu su se još početkom 80-ih pojavile prve hentai video igre - poznate kao eroge - a do drugog desetljeća 21. stoljeća u toj je zemlji uspostavljeno živahno tržište pornografskih kompjuterskih igara.

Nutaku, vodeća svjetska platforma za 18+ video igre, istovremeno je fascinantan i pomalo zagonetan fenomen digitalne industrije. Osnovana 2015. godine u Kanadi, ova platforma doživjela je meteorski uspon i ubrzo se prometnula u najveći centar za ljubitelje hentai, erotskih i pornografskih igara na globalnoj razini, okupljajući više od 50 milijuna korisnika u svega nekoliko godina.

Nutaku nudi preko 450 naslova igara za odrasle različitih žanrova, od akcijskih avantura i strateških izazova do romantičnih simulacija i emotivnih vizualnih romana. Prema procjenama analitičara gejming industrije, tvrtka je prošle godine prešla brojku od 170 milijuna igrača mjesečno, čime je nadmašila Steam i postala vodeća svjetska platforma za video igre. No, unatoč impresivnim brojkama i raznovrsnosti sadržaja, Nutaku zadržava auru tajanstvenosti. Čelnici te privatne tvrtke već godinama se ne pojavljuju u javnosti i odbijaju sve medijske istupe, a podatke o poslovanju nije moguće dobiti iz javnih izvora. 

S obzirom na posao kojim se bave, to možda i ne bi trebalo čuditi. Ili, riječima jednog anonimnog korisnika: “Oni ne proizvode sadržaj, već samo iznajmljuju prostor i prikupljaju rentu. Ne čudi me što su previše sramežljivi da daju intervjue, jer to nije posao kojim se treba ponositi.”

 | Author:

Ipak, ne bi trebalo podcjenjivati posao koji donosi stotine milijuna dolara godišnje, američkih ili kanadskih, svejedno. Svaka mala tvrtka koja je od skromnih početaka došla do samoga vrha zaslužuje respekt. Procjenjuje se da danas u svijetu postoji više od milijun aktivnih video igara od kojih manje od jedan posto uspijeva biti profitabilno. I Nutaku je počeo kao mala gejmerska tvrtka koja se bezuspješno pokušavala probiti s klasičnim video igrama.

Pod imenom Super Hippo Studios objavili su nekoliko igara s naslovima poput Pirate Legends, no kad su svoje poslovanje usmjerili na uvijek lukrativno pornografsko tržište, uspjeli su privući velike investitore i danas je Nutaku dio velikog multinacionalnog pornografskog konglomerata Aylo - nekada poznatog kao MindGeek - koji u svom vlasništvu, između ostaloga, ima brendove kao što su Pornhub, Brazzers, YouPorn, Men.com, Mofos i Reality Kings.

Misija Nutakua poprilično je ambiciozna, barem sudeći prema objavama na njihovim stranicama. Oni u partnerstvu s ilustratorima i programerima iz čitavog svijeta “pomiču granice umjetnosti, igranja i seksualnosti, donoseći devijantni indie stil u industriju igara za odrasle, a cilj je proširiti broj igara napravljenih za i od strane žena i LGBTQ zajednice, zadovoljavajući niz seksualnih orijentacija i identiteta.” Ovo zvuči više kao priopćenje kakvog konceptualnog umjetničkog kolektiva ili udruge za zaštitu manjinskih prava nego digitalne platforme za distribuciju pornografije.

 | Author: Profimedia Profimedia

U vrijeme kad je Nutaku u siječnju 2015. lansirao svoje prve tri igre - Lord of Valkyrie, Luv Bingo i Luv Slot - pornografija u video igrama imala je puno veću stigmu nego što je ima danas. Premda je potražnja za porno sadržajima na internetu oduvijek bila velika, smatralo se da pornografske video igre izgledaju jeftino, te da većinom imaju lošu mehaniku, dizajn i igrivost. Globalno tržište bilo je relativno malo, a velikim studijima nije se, zbog različitih razloga, isplatilo ulagati u razvoj erotskih video igara visoke produkcije. Iznimka je bio - kao i obično - Japan.

Tradicija erotskih umjetničkih slika i crteža u Japanu postoji stoljećima. U modernom dobu tu su japansku fascinaciju eksplicitnim erotskim sadržajima djelomično preuzeli pornografski stripovi i crtani filmovi - mange i anime - poznati pod zajedničkim nazivom hentai. Izvorno je ta japanska riječ označavala abnormalnost, devijantnost, odnosno perverznost, a danas se njome opisuje specifičan stil pornografije.

Hentai sadržaji mogu pokrivati različite žanrove, često u umjetnički stiliziranoj formi, obuhvaćajući širok spektar seksualnih tema prilagođenih specifičnim fantazijama i fetišima. Većinom imaju neku vrstu narativa - iako su priče svedene na minimum kako bi se fokusiralo na erotski sadržaj - a uvijek su otvoreno pornografski, s eksplicitnim prikazom seksualnih činova i golotinje. Ipak, hentai je ponekad cenzuriran zamagljivanjem, pikselizacijom ili bijelim trakama.

U Japanu su se još početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavile prve hentai video igre - poznate kao eroge - a do drugog desetljeća 21. stoljeća u toj je zemlji uspostavljeno živahno tržište pornografskih kompjuterskih igara. Na Zapadu je, međutim, hentai imao lošu reputaciju zbog percipirane pedofilije, mizoginije i nasilja - japanska pornografija smatrana je previše perverznom za istančana zapadna mjerila. Na scenu ja tada stupio Nutaku, vodeći se motom da “svaka tvrtka mora znati što njezina publika želi, a ne dobiva”. Kanadska tvrtka zaključila je da bi povezivanje razvijenog japanskog tržišta pornografskih video igara visoke produkcije s gotovo nepostojećim sjevernoameričkim odnosno europskim moglo predstavljati dobru poslovnu priliku. I nabasala je na zlatni rudnik.

U suradnji s velikim japanskim gejm developerima, poput tvrtke DMM, Nutaku je počeo lokalizirati hentai video igre i prilagođavati ih zapadnom tržištu. Angažirao je američke i europske dizajnere i programere kako bi povećao njihovu privlačnost za zapadne korisnike, jačanjem igrivosti, manjim adaptacijama dizajna i poboljšanjima mehanike. U roku od nekoliko mjeseci Nutaku je ponudio na desetke ‘novih’ pornografskih video igara svih mogućih žanrova i za sve moguće seksualne orijentacije.

Također je počeo nuditi i veći broj igara namijenjenih isključivo ženama i njihovim seksualnim fantazijama, udvostručujući na taj način potencijalno tržište. Broj korisnika platforme rastao je gotovo eksponencijalno. U prvoj godini nakon osnutka Nutaku je došao do prvog milijuna korisnika, 2016. već ih je imao pet milijuna, a do 2019. broj redovitih mjesečnih igrača na platformi premašio je 50 milijuna. To je ujedno i zadnja godina za koju postoje pouzdani podaci o broju korisnika. S obzirom da su nakon nje uslijedile godine izolacije i karantene povezane s pandemijom covida-19, u kojima su snažno rasle sve digitalne platforme, procjenjuje se da danas Nutaku ima oko 170 milijuna mjesečnih korisnika.

Osim hentaija - koji je zaslužan za inicijalni uspjeh tvrtke - Nutaku danas na svojoj platformi nudi najrazličitije video igre za odrasle koje su razvili developeri iz čitavog svijeta. Jedan od njegovih poslovnih modela je i uzimanje ‘običnih’ video igara koje nisu uspjele na Steamu i pretvaranje tih igara u igre za odrasle. Odnosno, kako piše na njihovim stranicama:

“Mi ne gejmificiramo pornografiju, mi adultificiramo sjajne igre”. Nutaku za sve platforme, uključujući računala, mobitele, konzole i VR, korisnicima nudi besplatne igre, te premium igre koje se plaćaju. Ipak, čak i besplatne igre donose goleme profite budući da zarađuju putem mikrotransakcija, poslovne strategije koja omogućuje igračima da unutar igre kupuju dodatne sadržaje. Otkad je u vlasništvu pornografskog konglomerata Ayloa - nekadašnjeg MindGeeka - platforma je odradila niz viralnih kampanja na internetu, sponzorirala je razne konferencije i događaje, organizirala je aktivnu zajednicu obožavatelja na Discordu, te je čak platila desetke tisuća reklama u muškim i ženskim javnim toaletima diljem SAD-a.

Kako bi Zapadu približila koncept hentaija i popravila imidž japanske pornografije, tvrtka je 2018. u newyorškoj četvrti Tribeca organizirala veliku izložbu pod naslovom “Hentai je umjetnost”. Čini se da je takva strategija bila uspješna: Nutaku je postao najveća platforma za distribuciju video igara, veća od Steama. Nisu međutim svi korisnici oduševljeni. Mnogi smatraju da je Nutaku postao tako velik samo zahvaljujući agresivnim marketinškim kampanjama, te da je kvaliteta njegovih 18+ video igara u najboljem slučaju osrednja. “Oni se toliko reklamiraju da kad netko želi igrati igru za odrasle, vjerojatno će prije ili kasnije naletjeti na Nutaku”, rekao je jedan analitičar gejming industrije. “Bio sam tamo desetak puta i iskreno mislim da su sve igre jeftine i površne, smeće pretrpano predatorskim mikrotransakcijama. Nutaku je općenito samo gubitak vremena i suludo je to što je veći od Steama.”

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.