Aleluja. Drugi ophodni brod iz Brodosplita napokon je stigao. Naime, u vojarni "Admiral flote Sveto Letica-Barba" u Splitu održana je danas svečana primopredaja i imenovanje novog obalnog ophodnog broda OOB-32 "Umag", kojoj je nazočio potpredsjednik Vlade i ministar obrane Ivan Anušić.
Napokon je MORH-u, s godinama zakašnjenja isporučen Umag, drugi iz serije od pet ophodnih brodova. Onaj prvi, Omiš, plovi od prosinca 2018. A još tri Brodosplit je dužan isporučiti prema ugovoru s državom.
Ministar Ivan Anušić u Splitu je najavio nastavak modernizacije nabavom ratnih brodova Corvette.
- Vrlo brzo izvijestit ćemo javnost u kojem ćemo ih vremenskom periodu moći isporučiti Hrvatskoj ratnoj mornarici, koja će biti cijena te gdje će se graditi. U procesu smo odabira najpovoljnijeg ponuđača isporuke. Jedan od uvjeta je da se dio gradi u našem brodogradilištu - rekao je Anušić.
I Umag i Omiš dugi su 43,16 metara, opremljeni su daljinski upravljanom oružnom stanicom s automatskim 30 mm topom Aselsan SMASH turske proizvodnje.
Nakon 2018. godine, iako se očekivao brzi nastavak gradnje preostala četiri jednaka broda, brodogradilište Tomislava Debeljaka upalo je u 'debelu' krizu, potpomognutu COVID-om 19 i ratom u Ukrajini.
Na prvotno ugovorenu cifru država je kroz razne anekse samo do 2022. godine iskeširala dodatnih 40 milijuna kuna ne bi li se preostali brodovi dovršili. Drugi brod iz serije trebao je, prema rokovima, biti isporučen Obalnoj straži do 1. srpnja 2022, godine, ali od toga nije bilo ništa. Kašnjenje je gotovo potpuno urušilo i partnerski odnos splitskog škvera s Ministarstvom obrane i projekt je de facto zastao, a u BSO-u, dijelu škvera za gradnju brodova posebnih namjena, stajali su OOB-i u različitim fazama dovršenosti, pisao je Večernji list te naveo kako je sredinom ožujka 2024. projekt napokon maknut s mrtve točke te je potpisan Ugovor o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji OOB-a, kojim su regulirani način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda.
U testiranjima “Omiša” bilo je problema i s viškom težine (ugrađen jeftini, ali teži motor), evidentirana je i velika potrošnja goriva, nemogućnost ostvarivanja deklariranih brzina... Jesu li ti prototipski problemi riješeni - nije poznato. u plovidbenoj praksi “Omiša” pokazalo da stvaraju poteškoće u stabilizaciji plovila kod određenih vrsta manevara, posebno pri manjim brzinama i prelasku preko vlastite brazde, objavio je Expressov ekspertni tim 2022. godine.
Brodosplit na svojoj internetskoj stranici kao reference navodi i izgradnju obalno-ophodnog broda. Brod duljine 43,16 metara, opremljen je automatskim topom 30 mm i s dvije ručno upravljive strojnice 12,7 mm, te četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. Glavne značajke stanice su daljinsko upravljanje, built-in sustav elektro-optičkih senzora za autonomno djelovanje, djelovanje danju i noću, stabilizirana kupola, automatsko praćenje cilja, a može ispaliti 200 komada streljiva u minuti. Trup OOB-a je izgrađen od čelika povišene čvrstoće AH36, a nadgrađe od aluminijske slitine.
Osigurana mu je nepotopivost u slučaju naplavljivanja svaka dva susjedna odjeljka u trupu (npr. kod naplavljivanja obje strojarnice brod neće potonuti). Brod je opremljen za zaštitu od Nuklearno-biološko-kemijskog (NBK) djelovanja posebnim sustavom za NBK filtroventilaciju i hermetizaciju brodskih radnih i stambenih prostora. Opremljen je i krmenom rampom i diverzantskom brodicom krutog trupa dužine 7,7 metara za šest članova posade s propulzijskim dizel motorom koji omogućuje brzine do 40 čvorova i autonomiju plovidbe od 60 NM.