"Djeca će opet u klaonicu jer neki biznismen nema za jahtu"
Muzički i životni par Ivanka Mazurkijević i Damir Martinović Mrle potpisuju autorsku glazbu u predstavi "Mačka na vrućem limenom krovu" Tennesseeja Williamsa, koja će biti premijerno izvedena sredinom listopada u zagrebačkom HNK. Predstavu režira angažirani redatelj i ljevičar Paolo Magelli, koji je izjavio da taj tekst o latentnom homoseksualizmu i seksualno nezadovoljnoj ženi "zvjerski napada obitelj".
U ovom slučaju ta obitelj je dekadentna i pokvarena, a naslovne uloge Maggie i Bricka, koje svi pamte iz kultnog filma, igraju Zrinka Cvitešić, koja će u predstavi i pjevati, i mladi Filip Vidović. Osim njihovih samostalnih projekata – on s Letom 3, a ona sa Stampedom, ovaj tandem je ostvario niz uspjeha. Napisali su glazbu za nekoliko filmova poput "Kauboja" i "Sonje i bika", kada su bili nagrađeni Zlatnom arenom, te za predstave poput "Galeba" u Novoj Gorici, "Gorskih divova" u riječkom HNK Ivana pl. Zajca i "Alise" u ZKM-u.
Rade i pod umjetničkim imenom Mr. Lee&IvaneSky. Sada pripremaju novi CD na kojem bi objedinili kazališnu i filmsku glazbu, a postoji mogućnost da u suradnji s HNK također objave CD s brojevima iz "Mačke...".
"Kad sam čula da ćemo raditi 'Mačku...', vrisnula sam od sreće jer obožavam Williamsa, kao i ostale pisce iz toga razdoblja poput Osborna i Baldwina. Premda se bave obiteljima iz '50-ih i 60-ih godina u njima pronalazimo sličnosti s današnjim modernim, disfunkcionalnim obiteljima, u kojima svi lažu, obmanjuju, žive napreskokce i idu jedni drugima uz dlaku kako se taj dvorac od stakla razbio. A taj dvorac niti ne postoji i nitko u njemu ne živi. Tekst je vrlo aktualan: Otac nalikuje na naše tajkune, naglo se obogatio, možda i nekim malverzacijama, i postao je visoka klasa. Iskren je u svom žderanju života, svi ga se boje, no mi ga doživljavamo kao negativni lik. U jednom trenutku kaže sinu 'Nikad ti nisam rekao da ne živiš svoj život, s kim želiš biti – budi'. Znači, Williams se bavi i autocenzurom koja se javlja zbog nekih prilika ili privida savršene obitelji, savršenog posla i savršenih odnosa", ispričala je Ivanka Mazurkijević, koja već 12 godina surađuje s Magellijem.
"Magelli je moj Rade Končar", nastavlja glazbenica, dodajući da su se Magelli i Mrle energetski našli na istoj valnoj dužini, kada su prije nepunu godinu surađivali na "Galebu" u Novoj Gorici u Sloveniji. Tada su i nastupali u predstavi. Damir Martinović Mrle je kazao da je suradnja s Magellijem vrlo poticajna. "Predstava nastaje u preplitanju glazbe i glume, i međusobnom nadopunjavanju glazbenika i glumaca", kazao je basist Leta 3 te pojasnio da mu je tekst jako važan.
"U toj Williamsovoj priči svaki lik ima san o genijalnom životu, kao što i svi mi imamo takav san. Ta težnja prema fenomenalnoj bajci stvara kolektivnu histeriju na temelju koje želim napraviti glazbu. Naoko je sve lijepo, a u biti kao da u pozadini postoji neki motor koji stvara nelagodu i dojam da ništa ne funkcionira i da čovjek živi površno, u težnji da će ostvariti svoju životnu bajku. A u biti je nezadovoljan, šupalj, živi mrtvac", izjavio je Martinović, pojasnivši da čovjek cijeli život živi u nekom crtanom filmu, koji je sam izmislio i za kojeg misli da je najljepša bajka, premda ona uopće ne postoji.
Kako predstava kritički govori o obitelji zanimalo nas je kako doživljavaju konzervativne, desničarske, obiteljaške udruge koje pokušavaju smanjiti ženske slobode i prava, nametnuti im kojekakve zabrane i obitelj vratiti na onu poziciju kakvu je imala u 19. stoljeću? Damir Martinović Mrle kaže da ih uopće ne doživljava.
"Te osobe koje vode takve udruge jako su opasne i zle. One izvuku neku nebitnu temu iz konteksta i predstave ju u javnosti kao važan problem kako bi svi o tome pričali. Na taj način manipuliraju ljudima. Te desničarske grupe ljudi u tome vide svoju priliku da vladaju. Potiču raskol među ljudima po onoj 'Podijeli pa vladaj!' Podijeli društvo, nametni mu neku ideju i manipuliraj njime, okupi svoju grupu ljudi i vladaj! Zato desnica vlada jer je našla model kako da dođe na vlast. Najbolje bi bilo da ih ljudi ignoriraju. Onda ne bi imali šanse da opstanu", rezolutan je Martinović.
Ivanka Mazurkijević smatra da se taj porast fašističkih ideja i desnih ideologija vidi u cijeloj Europi. "Mi smo specijalno osjetljivi na to jer smo nedavno izašli iz krvavog rata i onda smo se našli u nekom PTSP-u i obeshrabrenosti. Međutim, nitko se nije liječio, niti je itko inzistirao na liječenju naroda nakon toliko krvavih slika. I narod je postaje utučen. A utučen narod ne vidi da se u back stageu odvija pljačka i da bi trebao građanski snažno djelovati, jer još nije procesuirao taj strašni rat koji se događao po uzoru na Sulejmana Veličanstvenog.
Umjesto da rješavaju posljedice rata te udruge govore o homoseksualcima, abortusima... Još malo pa ni hlače neću smjeti nositi! Ma, to su sve gluposti!" kaže Ivanka.
Kad je jednom putovala sa Stampedom shvatila je da obične ljude, koji se ne bave binarnim podjelama na ljevicu i desnicu, i ne kopaju po Tennessee Williamsu, zanima običan, jednostavan život – ljubav prema ženi i djeci, galebu i stini.
"Smrt Olivera Dragojevića spojila je Hrvatsku u žalovanju za starim vremenima i dalmatinskim melodijama", kazala je Ivanka.
"Ti jednostavni muškarci možda i ne razumiju te zlurade ideje, koje poput gorkih pilula stalno ubacuju u njihovu vodu te im objašnjavaju da će to i to dovesti do propasti obitelji i društva. Tim jednostavnim ljudima ne zamjeram ništa, ali zamjeram intelektualnoj eliti što nisu više dizali glas kada su vidjeli jednadžbe koje vode prema zlu. Bilo je ljudi, koji su predvidjeli takve jednadžbe, recimo, u politici je to bio Vlado Gotovac, ali nije imao podršku. Gdje je HAZU? Oni trebaju stalno raditi analize, nuditi rješenja i ljudima davati slamke nade. A oni spavaju i uopće ne funkcioniraju. Jako je čudno što ovo društvo sluša ljude koji nemaju nikakvog integriteta, a oni od integriteta su se sakrili u mišje rupe. Loša kombinacija", kaže umjetnica.
Jesu li zadovoljni Plenkovićevom Vladom?
"Možda on čak želi napraviti neke dobre stvari, međutim, to nije jednostavno jer je do sada napravljeno toliko sranja, koja se ne mogu očistiti preko noći. Usto je okružen zvijerima, divljacima i luđacima, raspada se zdravstvo, u Opatiji postoji samo jedna hitna pomoć i jedan doktor, a tako je u svakom gradu. Neki dan je izgorjela bolnica u Rijeci. Svaki dan se dogodi nešto loše. To je previše za jednog čovjeka. A sada će se početi raspadati sve ostalo, sloj po sloj. Ovo je sada kraj", kaže Mrle.
Ivanka Mazurkijević dodaje da živimo u nekom neprirodnom stanju u kojem nema društvene odgovornosti, kao na Divljem Zapadu, pa se čudimo manjku pravnih struktura.
"Svako društvo ima svoje zle ljude koji rade neke kriminalne radnje, a problem nastaje ako se te kriminalne radnje ne sankcioniraju. Tada se društvo raspada! Dakle, komunizam se raspao jer su komunisti radili sranja, a sada u samostalnoj Hrvatskoj ljudi opet neće priznati svoje greške, ne sankcioniraju zločine i opet dolazi do propasti. Ti zločesti ljudi, koji su raskomadali mnoge firme, nisu razmišljali o tome da ni oni neće preživjeti slom tim poduzeća. Bili su kratkovidni! Znači, ti naši zli ratni i postratni profiteri ispali su još i glupi. U Francuskoj i Engleskoj, kojima se zamjera kolonijalizam, jer su pokrali afričko zlato, sirovine, poduzeća, ali su sačuvali strojeve i radnike. I to zbog sebe. A kod nas je zloćudni nemar. Otimaj dok ima!", kaže Ivanka Mazurkijević.
Nastavak na sljedećoj stranici...
"S druge strane se zloupotrebljavaju branitelji, dakle, ona najčišća stvarnost, ljudi koji su išli u rat ne znajući kamo idu. Među njih se uvukla neka prevarantska skupina koja s njima manipulira i koristi njihov žuti karton u ime nečijih interesa. To je prestrašno! Mi smo taoci te rijeke krvi, nalazimo se kod OK korala, a šerif nema metke u pištolju", kaže Ivanka, dodajući da nakon 25 godina rat ne može biti izlika.
Pjevanje Thompsona na dočeku srebrenih nogometaša na Trgu bana Jelačića podijelilo je javnost.
"Ako je to gradski doček, onda je Grad Zagreb organizator dočeka, a ne nogometaši bez obzira na sva njihova dostignuća. Nemaju oni što inzistirati na Thompsonu! Oni su naša reprezentacija, od svih Hrvata, i trebaju slušati organizatora. Neka se oni poslije lijepo nađu u hotelu i ispunjavaju svoje osobne želje. Mi smo mali igrači i bitni smo ili smo manje bitni za strukturu, odnosno, kulturu ili nekulturu ove zemlje, ali ako nas se pita za komentar Thompsonovog nastupa moram reći da se ljudi koji koketiraju s fašističkim vremenima trebaju javno ispričati ili su diskreditirani. Nema tu nikakvih 'ali' i 'zbog'! Kad ubiješ čovjeka ideš u zatvor. Možemo pričati o tome zašto si ga ubio pa da kazna bude manja ili veća. Fašizam je zlo i nećemo više diskutirati o vremenima u kojima je ta doktrina ubijala ljude samo zato što su izgledali drukčije. Klonite se ljudi koji siju mržnju, dijele krvna zrnca i govore o čistoći neke rase! Ljudi, to je samo krv. Zar vam nije žao vaše djece, koja će opet ići na Galipolje ispravljati vaše gluposti samo zato što dva, tri biznismena nemaju više novca za četiri jahte?", poručuje Ivanka. Martinović dodaje da Thompson ima nekoliko lijepih domoljubnih pjesama, ali su one zbog njegovih veza s fašizmom neprihvatljive.
"S tim fašizmom sve je pokvario. Ne mogu to više slušati", kaže Mrle. Ivanka ističe da je i Hitler ostavio neke prelijepe građevine u Berlinu i da su SS-ovci imali prekrasne vojničke odore, ali su bili fašisti.
"Ako želite steći mišljenje o nečemu onda o tome trebate nešto i pročitati. Ljudi, uzmite od svog djeteta udžbenik Povijesti i malo ga prolistajte! Povijest se stalno ponavlja zbog vašeg neznanja! To neznanje je epilepsija neuspjeha. Moja prijateljica predaje u srednjoj školi. Jednog dana dala je đacima zadatak da napišu esej o Istanbulskoj konvenciji. Svi su marljivo pisali cijeli sat, a onda se ispostavilo da konvenciju uopće nisu pročitali. To je paradigma našeg stanja. Konvenciju gotovo nitko nije pročitao ali svi o njoj imaju mišljenje. To je dno, Sodoma i Gomora, raspad sistema. Relativiziraju i pozdrav 'Za dom spremni!', a nisu pročitali objašnjenje tog pozdrava. Najgori otrov i rak ovog društva su neznanje, nepripremljenost i ignorancija", kaže Ivanka.
Kako komentiraju novi imidž predsjednice navijačice i njen ulazak u svlačionicu nogometaša gdje je grlila i ljubila sportaše? Misle li da je takvo ponašanje dostojno predsjednika države?
"Funkcija predsjednika je da predstavlja državu, doduše, nisu to neke velike ovlasti. Predsjednik bi trebao spajati građane, a otkad se ona pojavila događa se dijeljenje na najružnije segmente. Od ljudi na visokim pozicijama očekuješ inteligentniji diskurs, primjerice, da ne relativizira koketiranje s fašističkom prošlošću," kaže Ivanka.
Mrle dodaje da je to čisti populizam.
"Ona jedan dan priča jedno, drugi dan drugo. Nije konzekventna. Čemu uopće služi predsjednica? Da bude lijepa i priča ljudima ono što žele čuti", kaže Martinović.
Uoči ljeta je gradska ministrica kulture Ana Lederer izjavila da neće financirati Frljićeve predstave, zaboravivši da je to novac svih poreznih obveznika među kojima sigurno ima mnogo onih koji vole i cijene Frljićev rad. To je sablaznilo dio kulturne javnosti. Mrle je komentirao da je Ana Lederer tom izjavom pokazala što ona zapravo jest.
"Frljić u svojim predstavama provocira, pokazujući ljudima kakvi oni jesu. Meni je ta provokacija bliska. Mi u Letu 3 također kroz umjetnost provociramo ljude, a oni se u takvim trenucima otkriju i pokažu sve o sebi – tko su, što su, kamo idu i u kom smjeru bi željeli da ih narod prati", pojasnio je Mrle.
Nedavno je na Danima piva u Karlovcu otkazan koncert Bajage zbog rogoborenja jedne braniteljske udruge. Kako gledaju na to? Ivanka Mazurkijević smatra da je Bajaga kolateralna žrtva što je također rezultat neznanja i neupućenosti.
"Sad je Bajaga nastradao, a poslije će netko drugi jer ljudi pušu svjećice, a svjećica nema", kaže Ivanka Mazurkijević.
Mrle je istaknuo da je u Rijeci u bivšoj Jugoslaviji postojala Potkomisija za rock koja se sastajala jednom tjedno i "pročišćavala tekstove punkerskih bendova".
"Mi smo u bivšoj Jugoslaviji bili punkeri i logično je da smo bili kontra sistema. Radovali smo se raspadu komunizma, vjerujući da ćemo živjeti u slobodnom društvu. A sada živimo u društvu koje ponovno vraća zabrane. Današnje društvo podsjeća me na vremena, kada su se cenzurirale punkerske pjesme", kaže Mrle, dodavši da ne razumije što je loše u Bajagi, zna puno njegovih pjesama koje su 'lake uhu', ali niti u jednoj nije primijetio nešto neprimjereno.
"Problem ove države je u tome što nema nikakvog programa koji bi nam omogućio napredak i prosperitet da konačno počnemo raditi, zarađivati i misliti svojom glavom. Ovakve desničarske ideje jedini su način da ovo društvo preživi. Ono se krije iza tih ideja i stalno prodaje ideologiju umjesto da prodaje program i ideju o prosperitetu. A iza te ideologije krade se novac i država propada – ljudi odlaze van, brodogradilišta su nepovratno uništena, sve je u kolapsu. Nakon propasti brodogradilišta neće preživjeti ni ultradesničari. Ostaje jedino iskrivljena vjera. Zanimljivo je da se Crkva nije oglasila za vrijeme štrajka brodograditelja, kao ni u slučaju Saše Pavlića, čovjeka s križem. Kad se događaju humane stvari onda svi šute", ističe Mrle.
Mrle nam je otkrio da se približava 40-ta godišnjica albuma punkerskog benda "A dan je tako lijepo počeo" i ideja je da neki bendovi s područja bivše zemlje obrade neke pjesme s tog LP-a.
"Mi smo odabrali sarkastičnu pjesmu 'Živjela Jugoslavija' koja se sastoji od političkih parola i ideoloških 'velikih istina', i za koju se u komunizmu smatralo da je kontra Juge. Baš me zanima kako će se ta pjesma danas doživjeti", kaže basist Leta 3 Mrle.
Damir Martinović Mrle i Ivanka Mazurkijević već gotovo godinu dana rade na inovativnom multidisciplinarnom projektu "Sailor", koji objedinjuje znanost, umjetnost i popularnu kulturu. Angažirali su i riječko Sveučilište – Odjel za fiziku i Odjel za građevinarstvo s kojima rade na prototipu jedinstvenog "zvučnog karburatora" koji upija sve zvukove od kojih je satkan gradski život i povezuje ih s vodom.
Taj 'zvučni karburator' na kraju će kreirati originalnu atrakciju – taktilno-zvučnu skulpturu od zvuka, soli i algi, koja bi trebala biti postavljena na lukobranu u Rijeci 2020. godine, kad Rijeka postaje Europska prijestolnica kulture. Projekt se širi i na druge gradove Europe. "Već smo posjetili Berlin i snimili njegov zvuk, a namjeravamo otići i u Pariz, možda i do Londona te napraviti skulpture i od zvukova tih gradova", kaže Mrle, dodajući da i u tim gradovima surađuju s tamošnjim glazbenicima. A do 2020. godne lutanje "Sailora" moći će se pratiti kroz dvodnevni Sweet&Salt Festival koji je ovog srpnja održan prvi put u Rijeci.