Frljić opet zapalio vatru - Ovog puta u Beogradu
Ispred Ateljea 212 u ponedjeljak je bila strašna gužva. Nesumnjivo uobičajena slika za taj kultni beogradski teatar, ali ovoga puta povod je bilo gostovanje zagrebačkog Satiričkog kazališta Kerempuh s predstavom “Šest likova traži autora” Olivera Frljića. U natiskanoj gomili mnogo je i onih koji su dan ranije u Beogradskom dramskom pozorištu (BDP) čekali u jednako velikom redu kako bi pogledali Frljićevu predstavu “Gorki - Alternativa za Njemačku” berlinskog teatra Maksim Gorki.
Dan ranije u BDP-u situacija je bila nešto bolja i mnogi su mogli ostati stajati sa strane. Ono što su vidjeli je tipičan “frljićevski” teatar, deklarativno osuđujući, bespoštedno kritičan i izrazito fokusiran na glumca koji tu kritiku isporučuje. Dvije se predstave međusobno razlikuju po polazišnim točkama - kod “Šest likova” to je dramski klasik Luigija Pirandella u kojemu osnovu za orgijastičko rastakanje hrvatskog desničarskog populizma daju “likovi” koji, kad se pojave na sceni, mole glumce da odigraju njihovu nasilnu, traumatičnu i incestuoznu obiteljsku priču, a sve “u ime obitelji”, kao metafore licemjerja dvostrukih moralnih standarda propagiranih konzervativnih obiteljskih vrijednosti.
U slučaju predstave “Gorki - Alternativa za Njemačku” provokacija se nalazi već u samom naslovu, koji spaja ime teatra koji je postao sinonim za multikulturalnost njemačkoga društva s nazivom ultradesničarske stranke. Kako svaka “frljićevska” umjetnička akcija uključuje pomicanje granica spremnosti umjetnosti na samopropitivanje, redatelj je od glumaca tražio da se i sami učlane u AfD, pri čemu je posebna provokacija skrivena u razotkrivanju nemorala stranke koja se zalaže za ukidanje dotacija teatru Maksim Gorki, ali je od njega istodobno spremna uzeti novac za članarine.
Bogata autoreferencijalnost glumaca uobličena u manifestnu prozivku njemačke desničarske retorike “Gorkoga” i izvanredna intertekstualnost zagrebačkih “Šest likova” kojom se jeftina hrvatska dnevnopolitička demagogija raskrinkava do apsurda, u beogradskoj su publici našli vrlo pažljivog i zainteresiranoga gledatelja, koji zna prepoznati i one manje očite referencijalne metaforičke niti upozorenja i koji na njih zna reagirati – smijehom, odobravajućim aplauzom, ovacijama... Frljićeva društvena kritika jednako je aktualna i u glavnom gradu Srbije, a sudeći prema reakcijama publike, njegove su predstave opravdale status vrhunaca ovogodišnjeg Bitefa - kazališni Beograd definitivno voli Frljića.