Haso i Thompson u novoj Frljićevoj šok predstavi
Kazališni "Hasanbegović" okreće ploču na kojoj piše “Trg maršala Tita”, no druga strana nije prazna. Ono što se živi lik ne usuđuje, kazališna replika čini slobodno - na njoj piše “Trg poglavnika Ante Pavelića”.
Nova predstava Olivera Frljića, Pirandelovih Šest lica traži autora, koja je u četvrtak prvi put izvedena na daskama Kerempuha, odmah vidimo, manifest je zatajenih istina. Već u prvom prizoru ustaše su četnici; kokain se, na svadbi desničarske ikone, nosi lopatama, konzervativni uglednici koji nose svinjske maske kotrljalju se na zlatnim plinskim bocama, dok se iznad svih uzdiže divovska singerica kojom “krojač Hrvatske i Bosne,” režiser predstave, kroji iz donesenog materijala. Zvučna je kulisa gromoglasna - kazališni "Thompson" izvodi najžešći turbofolk koji čujemo cijelo vrijeme 15-minutne uvertire, orgijastičke svadbe koja se odvija na kulisi divljih ritmova...
“Misija umjetnosti nije”, rekao je Hitler, “da se sve pretvara u prljavštinu, da ljudska bića oslikava samo u stanju raspadanja, da crta kretene kao simbole majčinstva ili da predstavlja deformirane idiote kao simbole ljudske snage. Misija umjetnosti je slikanje arijevskog čovjeka.”
Dixove su slike u vrijeme nacizma opisivane kao egzemplar “potencijala za pokvariti čistu njemačku psihu”. Hitler je na otvaranju izložbe degenerirane umjetnosti - u koju bi mnogi Frljićevi protivnici postavili njegove predstave - rekao: “Šteta što se ljude poput ovih ne može zatvoriti”. Nema sumnje da će ta misao sijevnuti i u nekim našim glavama kad budu gledale “Šest lica”. U Poljskoj je već bio izložen progonu. “To nije umjetnost, to je kloaka”, prosvjedovali su pripadnici Svepoljske mladeži tijekom premijere predstave “Izopćenje”.
"Katolički Institut Ordo iuris prijavio je Frljića Vijeću Europe, a Poljake su pozvali da tuže predstavu, glumce i režisera, uz obećanje da će im oni platiti troškove. Na rimskoj premijeri 1921. godine, u osvit rađanja talijanskog fašizma (godinu dana kasnije, Pirandelov će mezimac Mussolini pobjedonosno umarširati u Rim) dio je publike podivljao, glasno prekidajući predstavu povicima “Ludnica!”
Ako se to ne dogodi u prvih 15 minuta, neće ni u ostatku jer na početku uvertire glumci, ustrašeni od žestoke satire na račun domoljubnih ikona, odustaju od sudjelovanja u tom komadu, pa na scenu stupa pravi Pirandello - doduše prokrustovski stisnut u hrvatski okvir.
- U prvom dijelu predstave - rekao je Frljić u intervju za T-portal - glumci rade predstavu koja se referira na aktualne političke svinjarije u Hrvatskoj. Uz to, htio sam govoriti o strahu kao dominantnoj emociji u hrvatskom društvu, o hrvatskom glumištu te poražavajućoj činjenici da se to isto glumište protiv raznih pritisaka i cenzure ponajviše borilo i bori autocenzurom...
U drugom dijelu predstave vidimo opsesivnu potragu njezinih glavnih likova za identitetom.
"To je sjajna metafora za hrvatsko društvo, koje već 26 godina traži svoj identitet. Što je sve postalo žrtva te potrage, možemo vidjeti i iz najnovije presude haškoj šestorci", kaže Frljić.
“Ta predstava je silovanje kulture i ne bi smjela biti financirana javnim novcem”, rekla je glasnogovornica vladajuće stranke.
Hoćemo li sličan scenarij gledati i u Hrvatskoj?