Okrutna pjesma ljubavi Osama Tezuka

Public Domain Mark 1.0
Po definiciji, Osamu Tezuka je otac mange koji je zaslužio i svoj muzej i poštansku marku i, ma zapravo sve, učinio je za mangu ono što je Walt Disney otprilike za svjetski dječji strip
Vidi originalni članak

Prvo malo brojkai koje je teško pogrešno interpretirati. Osamu Tezuka (1928. - 1989.) za svog ne tako dugog života (61) nacrtao je više od 700 manga s više od 150.000 stranica, da bi umro s riječima na usnama: “Molim vas, pustite me da radim”.

Po definiciji otac mange koji je zaslužio i svoj muzej i poštansku marku i, ma zapravo sve, učinio je za mangu ono što je Walt Disney otprilike za svjetski dječji strip. Jasna vizualna veza su krupne manga-disney-oči. Nakon što je nacrtao najpoznatije mange za djecu, otišao je dalje, za razliku od Disneyja, i počeo crtati gekiga mange za odrasle, kojima se nekad opirao.

Hajmo opet malo o brojkama, ovaj put o domaćoj statistici. Fibra je objavila šest Tezukinih naslova u 16 svezaka, listom (stranicom?) gekige, od kojih “Buddha” dohvaća osam tomova, “Adolf” tri toma (dva rasprodana), a “Oda Kirihitu” pišljiva dva. Svi su, naravno, opsegom od više stotina stranica.

No kad smo kod mange u Hrvata, nakon ambiciozno zamišljenog, ali ne baš uspjela Algoritmova eksperimenta, Fibrin je prvi manga autor postao Janiro Taniguchi, kojemu je objavila sedam naslova u dvanaest svezaka, od čega samo dva nisu rasprodana! Inače, mange nikad u Europi nisu omanule, osim u slučaju nesretnog Algoritma, koji se baš u tu činjenicu i iskustvo drugih zemalja i jezika uzdao. Na kraju, danas znam više od jednog klinca koji je počeo učiti japanski zbog mangi i crtića. Manga je činjenica naše kulture, pa molim da se to primi na znanje i čitanje.

”Apolonovu pjesmu” je Tezuka nacrtao 1970. godine na 620 stranica. Ovaj stirp pripada ne samo gekiga mangi, nego seinen podžanru namijenjenom mladim muškarcima. Strip se sastoji od Prologa i pet dijelova koji variraju temeljnu priču, mitski, jer mitovi su varijacije, a cijeli je strip i nastao kao varijacija na mit o Apolonu i Dafne: prije nego što ju je samoživi i zaljubljeni Apolon, sin Zeusa osobno, dograbio, Dafne se uz pomoć svog oca Peneja pretvorila u stablo lovora. I zauvijek ostala izvan Apolonova dosega i ljubavi. Na to nas podsjećaju lovorovi vijenci za pobjednike. A smijete se mita sjetiti i u simboličko-začinske svrhe pri kuhanju, bogati jelo.

Tezuka pripovijeda priču o Shogu Chikaishiju, dječaku, ali već naprednom i inkluzivnom sadistu. Ne može se za Shogua reći da mu je patologija prirođena, ne, on je žrtva svoje majke, prostitutke, nikako gejše, njezina posla i mnogih muškaraca koje mu ona predstavlja kao očeve, a kojima je zajedničko samo to da ga njima ne pada na pamet tretirati kao sina, jer je tko-zna-čiji. To će kod Shogua stvoriti averziju prema ljubavi, posebno prema seksu, činu sjedinjenja, a rezultirati perverznom mržnjom prema svemu živom, prema ljubavi, što će demonstrirati na životinjama ubijajući ih. I zbog toga završiti na liječenju jer je sasvim jasno da će uskoro početi ubijati ljude.

Zanimljiv je prolog stripa koji pokazuje trku 500,000.000 spermića prema jajašcu, oplodnju i onda izumiranje ostalih 499,999.999 neuspješnih. Govori nešto o prirodi, okrutnosti i kompetitivnosti te preslikava temeljno pesimističnu sliku ljudske prirode, i prirode općenito, na cijeli strip.

Shogua će početi liječiti strpljivi i obazrivi dr. Enoki. Pri prvom tretmanu pacijenta elektrošokovima, što tako lijepo podsjeća na dvije godine poslije distribuiranu “Paklenu naranču”, Shosu doživljava viziju. U grčkom hramu mu se obraća božica koja ga osuđuje: “Voljet ćeš istu ženu iznova i iznova. Ali jedno od vas dvoje će stradati prije nego što se sjedinite u ljubavi”. I: “Nakon smrti ćeš se roditi i proživjeti još jednu ljubavnu kušnju! Patit ćeš cijelu vječnost”. Sad znamo o čemu se u cijelom stripu radi, no ipak to nije tako jednostavno, jer Shosu prvo mora naučiti voljeti, a za to nema emo alata.

Epizode će ga ubacivati u najrazličitije kontekste, od vagona kojim kao nacistički vojnik prati Židove u konc-logor pa se zaljubljuje u Židovku do distopijskog sukoba sa sintijima, ljudskim artefaktima, klonovima koji su zavladali svijetom nakon ekološke katastrofe i potisnuli ljude u štakorsko podzemlje, odakle pružaju otpor, a Shosu treba ubiti sintijsku kraljicu u koju se - zaljubi, kao i ona u njega. Ljubavna drama se ponavlja, s mnogo smrti i uvijek nerealiziranim ishodom, srce se oporavlja da bi opet prepuklo, da bi netko bio ubijen, on ili ona, svejedno. I tako u krug, u vječnost, nema iscjeljenja ni rješenja.

Dijelovi stripa se zbivaju na drugoj pripovjednoj razini, ne u mentalnim, psiho ili mitskim sferama, nego Shosu bježi iz bolnice i upoznaje Hiromi, koja od njega pokušava napraviti maratonca, u koju se, naravno, zaljubljuje, ali ona ga samo želi za prvaka, ne za ljubavnika. I opet će srce pući u buketu drugih smrti.

Mnogo će puta Shosu teškom mukom nadvladati vlastitu okrutnost i stići do stadija ljubavi Romea i Julije, kad se s dragom želi umrijeti. I bit će mu to omogućeno, što je vrlo cinično i okrutno, ali kao da namiguje tezi da svaka ljubav u nekom trenu nužno uključuje muku, patnju, raspad, ove ili one vrste. Govorim isključivo o romantičnoj ljubavi, a dovoljno je samo pomisliti na to da će ti kućni ljubimac jednom umrijeti, pa da svatko shvati kako i druge vrste ljubavi žive na klackalici patnje.

Tezuka je bog mange, bog stripa, pripovijeda lako, reklo bi se filmski, motivi i ideje frcaju, usisava ih sa svih strana. Crtež je klasična skicozna manga koja ne mari za anatomiju ili volumene tijela, pozadine, ali briljira u, posebno distopijskoj arhitekturi, pokretu i povremenim psihodeličnim igrama crta, različitosti kadriranja i komponiranja, a i svjetlo se zna rastegnuti od blještave bjeline do noira.

Suočit će vas ova okrutna pjesma s ljubavi i neće ostati na osobnoj razini prokletstva, nego je dići na razinu vrste koja je i nesretna i za to dijelom sama zaslužna. Ljubavi kao jamca opstanka vrste i svega što uz ljubav pride ide.

Posjeti Express