Romani napisani bez fige u džepu

Sandra Šimunović/PIXSELL
Osim što su strogo literarne, ali ipak i više nego relevantne sociološke studije međimurske stvarnosti baš kao i oporog, premda i plahovitog međimurskog mentaliteta, romani Kristiana Novaka su vrlo hrabri (i uspjeli) pokušaji progovaranja o temama od kojih potencijalni hrvatski književni akademici i kulturološki uhljebi svih mogućih kategorija bježe kao vrag od tamjana
Vidi originalni članak

Dekanovsko grobiče, na četiri strane, daj bi mene mladog zakopali, na tim lepim dekanovskim grobiču. Dajte puce cvetiče, s mega groba ružice, samo onog belog lilijana, najte puce z mega groba trgati.

To su uvodni stihovi i više nego sjetne međimurske pjesme posvećene slikovitom groblju u Dekanovcu koje se našlo i u najnovijem romanu danas jednog od najčitanijih domaćih pisaca Kristiana Novaka, Međimurca koji je kao gastarbajtersko dijete rođen u Baden-Badenu.

Roman “Slučaj vlastite pogibelji”, koji je gotovo paralelno uz svoje prvo izdanje dobio i predstavu u varaždinskom Hrvatskom narodnom kazalištu (režija i dramatizacija Ivan Plazibat, koprodukcija s riječkim HNK-om Ivana pl. Zajca) potvrdio je Novaka kao jednog od vodećih domaćih prozaika čiji spisateljski rad nikako nema samo literarne domete ni samo literarnu važnost.

I roman “Slučaj vlastite pogibelji” (čiji efektni, premda u prvi čas pomalo i zbunjujući naslov možemo zahvaliti citiranju zakletve koju svi policajci moraju položiti Republici Hrvatskoj prilikom stupanja na dužnost), baš kao i stariji Novakovi romani “Črna mati zemla” i “Ciganin, ali najljepši”, imaju znatan društveno-angažirani potencijal. Osim što su strogo literarne, ali ipak i više nego relevantne sociološke studije međimurske stvarnosti baš kao i oporog, premda i plahovitog međimurskog mentaliteta, ti su romani i vrlo hrabri (i uspjeli) pokušaji progovaranja o temama od kojih potencijalni hrvatski književni akademici i kulturološki uhljebi svih mogućih kategorija bježe kao vrag od tamjana.

U “Črnoj mati zemli”, koja je Novaka ekspresno (uz nezaobilaznu pomoć brižnog i upućenog urednika Krune Lokotara) lansirala među prvorazredne nacionalne literarne veličine, taj se tada još relativno mladi znanstvenik i sportaš uhvatio ukoštac sa, pojednostavljeno rečeno, temom samoubojstava, ali i odrastanja u kraju koji je i politički i gospodarski, a onda i kulturno, već desetljećima bio minoriziran i pretvoren u močvarište koje nikoga ozbiljnog nije zanimalo. I samo samoubojstvo je tema koja je u Hrvatskoj još prekrivena debelim talogom posvemašnjeg malograđanskog tabuiziranja i negiranja, i to čak i u stručnim i, ako baš hoćete, crkvenim krugovima, koji bi baš na tom polju imali što i reći i promijeniti. Zato je tu riječ o romanu koji se svakako može ubrojiti među najvažnije i najbolje napisane hrvatske romane posljednjih desetljeća. Kanonsko djelo, meni apsolutno najdraže u dosadašnjem Novakovom opusu. Autentični romaneskni portret Međimurja.

U naoko još provokativnijem i što se strukture tiče razvedenijem romanu “Ciganin, ali najljepši” prodorni Novak oprezno i s mjerom, ali zapravo bez rukavica, piše i o romskoj manjini, koja je izuzetno brojna u Međimurju, ali i njihovim napetim i vibrantnim odnosima s većinskim stanovništvom, posluživši se pri tome i Shakespeareovom metaforikom iz tragedije “Romeo i Julija”. Uz pomoć Fortune, izbjegao je taj roman pravosudne i javne nesporazume, ali je itekako prodrmao hrvatsku književnu (i inu) žabokrečinu, premda je napisan s viškom dobrohotnosti i empatije, što je i inače Novakova važna osobina, kako u knjigama tako i u javnim nastupima, što ljudi vrlo dobro znaju prepoznati.

Na istom politički i društveno osjetljivom putu je i jezgroviti “Slučaj vlastite pogibelji”, roman o mladom policajcu koji je u čudnim okolnostima nađen mrtav u osobnom automobilu čakovečke registracije u običnom polju, a čiju su smrt nadležni organi ocijenili samoubojstvom koje ne zahtijeva širu istragu. Mladi je policajac (čiji je stariji brat, zanimljivo, cijenjeni i hvaljeni policijski specijalac) bio u stalnom i beskompromisnom sukobu s kolegama i šefovima jer se držao zakona “kao pijan plota”, a svoje je primjedbe na njihov rad idealistički slao sve do Zagreba, pa i do ministra unutrašnjih poslova, očekujući valjda pravdu, a ne smrt po brzom postupku. Naivnost ili junaštvo, tko će ga znati. Stradao je od hica službenog oružja (čiji metak nikad nije pronađen!?), a njegova nasilna i iznenadna smrt izazvala je veliko i razumljivo uznemirenje obitelji, ali i cijele javnosti, i to ne samo u Međimurju nego i u cijeloj zemlji, pa je u Čakovcu održan i masovni protestni mimohod.

U romanu “Slučaj vlastite pogibelji”, koji je, da ne bi bilo nesporazuma, fikcijsko djelo koje bismo žanrovski čak mogli ugurati i u ladicu kriminalističkih romana, Novak ipak ne može pobjeći od sličnosti sa stvarnim mučnim slučajem iz Međimurja koji je u ranu zimu 2013. godine itekako sablaznio taj navodno pitomi i pitoreskni kraj na krajnjem sjeveru Hrvatske, a čiji se repovi nekako polagano i neumitno, poput često mutne i opasne rijeke Mure, vuku sve do današnjih dana. Pa i do Novakovog romana, čije je prvo izdanje rasprodano u par tjedana, te je bilo razgrabljeno i na lanjskom Interliberu, i to do posljednjeg primjerka, a za koje u knjižnicama još morate čekati na posudbu.

Naravno, lucidni Novak je u prilično reduciranom proznom izričaju (služeći se i dramskim, dijaloškim pismom, možda i zbog unaprijed ugovorene suradnje s varaždinskim kazalištem, koja se piscu u njegovu tempu rada na pisanju mogla učiniti i tjeskobnom stupicom) najnoviji roman obogatio i širenjem fokusa na obrazovni sustav o kojem ima spoznaje iz prve ruke, jer je već dugo aktivni sveučilišni nastavnik u Zagrebu i Rijeci.

U “Slučaju vlastite pogibelji” obradio je zbivanja u tipičnoj srednjoj školi u kojoj već prema definiciji manjih sredina svi znaju sve o svima. Mlada, nadobudna i drčna profesorica hrvatskog jezika (koja je kao studentica bila u erotski fulminantnoj, ali i nepropulzivnoj vezi sa starijim policajčevim bratom, da bi se onda skrasila u urednom građanskom braku u kojem joj nije nedostajalo niti ptičjeg mlijeka) na pokusu svoje dramske grupe prevatreno je branila poštenje mladog policajca koji je ideale platio najvišom cijenom, životom. Pri tome je došla u otvoreni sukob s učenicom (mogućom pripadnicom tzv. zlatne mladeži) koja nimalo ne dijeli policajčeve ideale o tome da su svi isti pred zakonom, te profesoricu prijavljuje ne samo ravnateljici škole i prosvjetnoj inspekciji nego traži i sudsku zadovoljštinu. I tako školski sustav bez nekih većih rasprava i dilema pridobiva na svoju stranu, pa profesorica postaje žrtvom vlastitih dramskih metoda u kojima se bez ostatka želi spustiti na nivo učenika, postavši tek jedna od njih, sa istim pravima, ali i većim odgovornostima koje joj ekspresno dolaze na naplatu, razorivši pri tome i umjetni brak u kojem glad za materijalnim proždire i principe i ljubavno povjerenje.

Kako je u ovaj dinamični i protočni roman, upravo idealan za filmsku ekranizaciju (ali američkog, ubojitog hladno-toplog tipa) Novak ugradio i složenu policajčevu obitelj (rastrojenog japicu, tj. oca, i sestru osvetnicu te njihove alkoholom i nesrećom razorene prijatelje), a onda i korumpiranu policijsku piramidu kojoj kao da nema kraja, dobili smo razigrani literarni uvid u crnu i ciničnu hrvatsku zbilju u kojoj poštenjačine postaju bezrezervni gubitnici, a hulje moralne vertikale društva.

Od onog nazdravičarskog cvijetnjaka Hrvatske, kako se već desetljećima u nas nekritički i površno tepa Međimurju, u Novakovoj međimurskoj dramatičnoj proznoj trilogiji (koja je u hrvatskoj literaturi zapravo bez premca i koja je, barem prema autorovim intervjuima, sada došla do neumitnoga kraja) ne ostaje ni kamen na kamenu. Kristian Novak je tako isključivo literarnim sredstvima i snagom vlastite imaginacije, ali i uz važnu pomoć međimurskoga govora, koji je de facto vratio u središnji tok hrvatske književnosti, demistificirao taj mnogima egzotični i nepoznati hrvatski sjever, i to na najbolji način: mistificirajući ga ponekad i uz pomoć nadrealnog i arhetipskog.

Pri tome se vodio snažnim i nezaustavljivim zavičajnim impulsima koji su u njemu probudili ogromnu količinu nepatvorene ljudske osjećajnosti i univerzalnog, možda i djetinjastog humanizma, bez kojeg ovi romani ne bi imali rijeke čitatelja i štovatelja.

Iako su Novakova prozna djela (prvi roman, “Obješeni”, objavljen u Čakovcu još 2005. godine ostao je izvan interesa šire, pa i stručne javnosti vjerojatno i zato što je gotovo nedostupan) naišla na odličan prijem u kazalištu, jer su sva tri Međimurjem inspirirana romana postavljena na scenu (“Črna mati zemla” u ZKM-u u režiji Dore Ruždjak Podolski, gdje se čeka stota izvedba, a “Ciganin, ali najljepši” u zagrebačkom HNK, u režiji Ivice Buljana, gdje je još na repertoaru), s filmom Novak nije imao sreće. Godinama se pričalo o slovenskom redatelju koji se ozbiljno prihvatio “Črne mati zemle”, ali je projekt u tom obliku storniran. O televizijskim serijama još se samo šuška, a bilo bi sjajno kad bi Novakove literarne predloške zapazio i netko izvan hrvatskih, pa i regionalnih granica.

No bez obzira na film, Novakovi su romani pisani bez fige u džepu, trenutno na samom vrhu hrvatske suvremene prozne produkcije. Romani s glavom i repom. S likovima i kontekstom. Žanrovski i umjetnički u isti mah. Napisani razumno, ali i s puno osjećaja. Romani s geografskim porijeklom, ali i romani pisani o svijetu i za svijet. Romani s porukom.

Posjeti Express