Pepsi je imao više brodova nego Hrvatska
9. travnja 1990. američke novine izvijestile su o neobičnom dogovoru. Pepsi je došao do sporazuma vrijednog tri milijarde dolara sa Sovjetskim savezom. Sovjetski savez je dugo vremena davao votku Stolichnaya u zamjenu za koncentrat Pepsija. Ali ovaj put, Pepsi je dobio 10 sovjetskih brodova.
Što je i najzanimljivije, nije to prvi put da je Pepsi prodao bezalkoholna pića u zamjenu za flotilu. Godinu dana ranije, tvrtka je čak i dobila ratne brodove. Ova situacija - konglomerat bezalkoholnih pića koji je kratko vrijeme posjedovao mornaricu veću od hrvatske- bio je neobičan rezultat neobične situacije: komunistička vlada kupuje proizvod kapitalizma iz zemlje koju smatra svojim najvećim suparnikom, piše portal Atlas Obscura.
Počelo je s rijetkom razmjenom kultura. U ljeto 1959. godine Sovjetski Savez održao je izložbu u New Yorku, a Sjedinjene Države su uzvratile. Američka nacionalna izložba u parku Sokolniki u Moskvi prikazivala je američke proizvode: automobile, umjetnost, modu pa čak i jednu maketu američke kuće. Poznati brendovi sponzorirali su izložbe i štandove, uključujući Disney, Dixie Cup Inc, IBM i Pepsi.
Tog mjeseca, mnogi su Rusi prvi put probali Pepsi. Jedan od njih bio je i sovjetski vođa Nikita Hruščov. Dana 24. srpnja tadašnji potpredsjednik Richard Nixon pokazao je Hruščovu izložbu. Postalo je to mjesto notorne Kuhinjske rasprave. Dok si stakačo u modelu američke kuhinje, Nixon i Hruščov dobacivali su jedan drugome o komunizmu i nedavnoj američkoj rezoluciji o "zarobljenim državama" pod sovjetskom moći. Nixon je također poveo Hruščova prema štandu koji nije posluživao ništa osim Pepsi-Cole. Simbolički, štand je nudio dvije verzije pića: jedna pomiješana s američkom vodom, a druga s ruskom.
Ali bila je to zamka. Noć ranije jedan od šefova Pepsija, Donald M. Kendall, prišao je Nixonu u američkom veleposlanstvu. Kao direktor Pepsijeve međunarodne distribucije, prkosio je većini velikih kompanija kad je odlučio sponzorirati štandove i prisustvovati izložbi. Kako bi dokazao da je sve vrijedilo tog rizika, rekao je Nixonu, "moraš staviti Pepsi Hruščovu u ruku".
Nixon je isporučio. Fotograf je uhvatio Nixona i Hruščova dok je sovjetski vođa oprezno pijuckao šalicu Pepsija. Kendall stoji sa strane i nalijeva još jednu šalicu. Hruščovljev sin kasnije je pričao kako su mnogi Rusi, nakon što su prvi put pili Pepsi, govorili da je mirisao poput voska za cipela. Ali, dodao je, svi su se sjećali, čak i nakon završetka izložbe.
Za Kendalla, fotografija je bila trijumf. Imao je velike planove za proširenje robne marke, a Hruščovljeva fotografija omogućila mu je streloviti rast po korporativnoj hijerarhiji. Šest godina nakon Američke nacionalne izložbe, Kendall je postao izvršni direktor Pepsija.
Sovjetski savez bio je zemlja prilika za Kendalla, a njegov je cilj bio otvoriti ga Pepsiju. Godine 1972. uspio je dogovoriti monopol na sovjetskom tržištu i Coca-Coli je bila zabranjena prodaja sve do 1985. godine. Cola sirup počeo je teći kroz Sovjetski Savez, gdje je bio lokalno punjen. Bio je to udar: Kao što je New York Times rekao, soda je bila "prvi kapitalistički proizvod" dostupan Sovjetima. Pepsi je postao pionir. Ali bilo je otvoreno samo jedno pitanje: novac.
Sovjetske rublje bile su bezvrijedne na međunarodnoj razini, a njihovu vrijednost je određivao Kremlj. Sovjetski zakon također zabranjuje iznošenje valute u inozemstvo. Tako su SAD i Pepsi pribjegli razmjeni. U zamjenu za sok, Pepsi je dobio ugovor o distribuciji Stolichnaya vodke u Sjedinjenim Državama. Do kraja 1980-ih Rusi su pili oko milijardu boca Pepsi godišnje. Godine 1988., Pepsi je emitirao prve plaćene reklame na lokalnoj televiziji, a glavni lik u reklami bio je Michael Jackson. Razmjena je dobro funkcionirala - Stolichnaya je bila popularna u Sjedinjenim Državama. Američki bojkot nastao kao odgovor na sovjetsko-afganistanski rat, međutim, značio je da Pepsi mora nešto drugo trgovati.
Tako su u proljeće 1989. Pepsi i Sovjetski Savez potpisali izuzetan posao. Pepsi je postao posrednik za prodaju 17 starih podmornice i tri ratna broda, uključujući fregatu, krstaša i razarača, koje je tvrtka prodala za otpad. Pepsi je također kupio nove sovjetske tankere i iznajmio ih ili prodao u partnerstvu s norveškom tvrtkom. Zauzvrat, tvrtka bi mogla više nego udvostručiti broj Pepsi postrojenja u Sovjetskom Savezu. (Također je pokrenuo šale da je Pepsi prebacio Cola ratove na otvoreno more.)
"Mi razoružavamo Sovjetski Savez brže nego oni sami", izgovorio je Kendall Brentu Scowcroftu, savjetniku za nacionalnu sigurnost predsjednika Georgea H.W. Busha.
Ali to je bilo ništa u usporedbi s ugovorom od tri milijarde dolara iz 1990-ih. Dogovor se temeljio na procjeni Pepsija o tome koliko će prodati kole u Sovjetskom Savezu i votke u Americi tijekom narednog desetljeća. To je bio najveći posao između američke tvrtke i Sovjetskog saveza, a Pepsi se nadao da će potaknuti novo širenje. Pepsi je čak pokrenuo još jednu američku instituciju u Sovjetskom savez: Pizza Hut. Budućnost je izgledala blistavo.
Umjesto toga, Sovjetski savez pao je 1991. godine, odnoseći sa sobom i Pepsijev posao stoljeća. Odjednom, njihov pažljivi plan pretvorio se u ludnicu kako bi zaštitili svoju imovinu u totalnom kaosu promjena granica, inflacijom i privatizacijom. LA Times je opisao kako su novi Pizza Hutovi se odjednom našli u problemima - njihova je mozzarella potjecala iz Litve. Tvrtka se nadala da će moći odustati od teških staklenih bočica i početi koristiti jeftinije, napravljene od plastičnih materijala, ali tvrtka za proizvodnju boca bila je smještena u Bjelorusiji.
Slično tome, Pepsijevi djelomično izgrađeni brodovi bili su nasukani u novoosnovnoj Ukrajini, koja je željela svoj postotak od prodaje. Kendall, koji je u međuvremenu otišao u mirovonu, žalio se da je Sovjetski Savez u suštini prestao s poslovanjem. Tijekom nekoliko mjeseci, Pepsi je uspio složiti dijelove dogovore. No, umjesto da se bave jednom državom, morali su posredovati s 15 zemalja. Što je još gore, Coca-Cola je agresivno ušla u bivšu Sovjetski savez, a Pepsi se trudio zadržati svoju prednost. Među ostalim marketinškim strategijama replika Pepsijeva limenka lansirana je do svemirske postaje Mir, a podigla je i dva ikonska plakata na bujnom Puškinovu trgu u Moskvi.
Rusija je još uvijek drugo po veličini tržište Pepsija izvan Sjedinjenih Država. Ali njihova pionirska svjetlost je izblijedjela. Nije pomoglo da se Pepsi tako dugo nalazio na tržištu, da su se drugi sokovi činili potpunom novotarijom. Nakon samo nekoliko godina, Coca-Cola je pobijedila Pepsi i preuzela titulu najpopularnijeg soka u Rusiji. A u 2013. godini čak su se i plakati na Puškinovu trgu spustili.