Bezosova najgora tajna: Kako je raditi u Amazonu?
Bivši radnik u skladištu Amazona opisao je kako je raditi u tako teškim uvjetima. Kaže kako ga je posebno zabrinuo smrad koji se širio iz koševa za smeće. Njegov šok bio je još i veći kada je shvatio da je najvjerojatnije riječ o nekom radniku koji je iz straha da se ne zadrži puno na pauzi za wc, nuždu obavio u košu z smeće.
"Nisam nikoga vidio da to radi. Najmanje tri puta sam primijetio strašan smrad koji je dolazio iz koševa za smeće i to sam prijavio. Po onome što sam čuo nakon toga, nakon pregleda snimki nadzornih kamera, neki su zaposlenici dobili otkaz", rekao je zaposlenik u razgovoru za Business Insider.
Njegova priča slična je onoj koju je pričao James Bloodworth koji je 2016. godine proveo tajnu istragu pretvarajući se da je zaposlenik Amazona. On je ispričao kako je jednom prilikom pronašao bocu urina na polici i rekao kako su ljudi obavljali nuždu na taj način iz straha da bi se na wcu mogli zadržati predugo, zbog čega ne bi bili u mogućnost obaviti svoj dio posla.
Nakon objave njegove priče javilo se najmanje 30 ljudi koji su radili u skladištima Amazona u SAD-u, Velikoj Britaniji i Njemačkoj. Svi sa sličnim pričama i strahovima.
Amazon se ponosi svojom brzom mogućnosti dostave, koja u većini slučajeva ovisi upravo o učinkovitosti njihovih zaposlenika u skladištima, koji su srce tog velikog procesa. Kompanija ih ima 16 samo u Velikoj Britaniji, u kojima je zaposleno tisuće zaposlenika koji (ručno) pronalaze svaki proizvod na policiji, pakiraju ga u kutije i dostavljaju potrošačima.
Negativni bodovi
No njihova učinkovitost ima svoju cijenu. Amazonovi 'berači' kreću se po skladištu po unaprijed određenim rutama kako bi prikupili artikle za dostavu i svaki skenirali ručnim skenerom. Moraju odraditi svoj maksimum, tj. svaki sat moraju skenirati određeni broj artikala, a ako jedan preskoče, ubrzo će se pojaviti menadžer kako bi provjerio što rade.
Zaposlenici kažu kako se trenuci, poput onih u kojima pričaju sa svojim kolegama, odlaze po piće, pa čak i ako im malo duže treba da bi pronašli artikl, prijavljuju kao vrijeme u kojem ne rade, a kada ih se prikupi previše, zaposlenici dobivaju negativne bodove. Ako ih se prikupi određena količina, mogu dobiti otkaz.
Amazon takve optužbe ne smatra realističnim. "Amazon osigurava sigurno i pozitivno radno mjesto za tisuće ljudi diljem Velike Britanije uz dobru plaću i beneficije od prvog dana. Prema svakom svom suradniku odnosimo se s poštovanjem. Ove optužbe ne smatramo točnim prikazom onoga što se u našim zgradama događa", rekao je glasnogovornik.
Sličnih primjera ima i u Njemačkoj. Jedna je zaposlenica ispričala kako na početku radnog dana svaki zaposlenik mora svoj novčanik, mobitel i ostale stvari spremiti u male ormariće. I dok je cijelo skladište prepuno nadzornih kamera, nitko ne prati što se događa na mjestima gdje oni ostavljaj svoje stvari, pa su i krađe česte, rekla je.
Nakon što pospreme svoje osobne stvari moraju stati u red kako bi prošli kroz detektor metala. Ako je netko ponio nešto što nije smio, mora se vratiti do svog ormarića i stati ponovno u red i čekati.
"Jednom sam zaglavila na detektoru metala, zaboravila sam da imam svoju torbicu u džepu. Zakasnila sam pa sam pred 80 ljudi morala objašnjavati zašto. Divan početak dana", rekla je.
Radila je na slaganju novih proizvoda na police i objasnila kako nije smjela imati pauzu ni razgovarati s kolegama. "Ako vas uhvate da razgovarate morate slušati njihov monolog o tome kako je važno da obavljate svoj posao".
Čak su i pauze bile pune stresa, dodaje.
Trče na pauzu
"Ručak je bio stresan kao i sve ostalo, trčali bi kroz detektor metala, stajali u redu, čekali, zapalili cigaretu ili nešto pojeli, jer nije bilo vremena za jedno i drugo. Sjeli bi na nekoliko trenutaka i opet trčali kroz detektor. Pauza je trajala 10 minuta. Ostalih 20 minuta proveli ste čekajući u redu", rekla je.
Glasnogovornik Amazona rekao je kako većina zaposlenika nije trebala dugo čekati u redu, i kako su sobe za pauzu bile u skladištu kako ne bi morali izlaziti i prolaziti kroz sigurnosne punktove.
"Nama je važno da svaki čovjek koji radi za Amazon može imati svoju punu pauzu. Ako pauza uključuje napuštanje zgrade, pažljivo pratimo koliko im treba da prođu kroz te sigurnosne preglede i pokušavamo osigurati da im ne oduzme više od 30 ili 60 sekundi njihovog vremena, prosječno. Poboljšali smo i našu kantinu kako bi mogli ručati u okrugu zgrade", naglašava.
Dodaje kako su kamere u njemačkom skladištu, nakon prigovora zaposlenika, sada postavljene i u blizini ormarića. Objašnjavaju kao su sigurnosne mjere i nadzor uobičajena procedura u velikim skladištima s jako vrijednim inventarom.
Radnici u njemačkim skladištima posebno su naglasili kako je i odlazak po vodu veliki problem, s obzirom da bi zbog odlaska na wc mogli izgubiti između 10 do 15 minuta, a svaki odlazak s radnog mjesta se bilježi, i izdaju se upozorenja.
"Amazon osigurava svim svojim suradnicima pristup sanitarnom čvoru na maloj udaljenosti od mjesta gdje rade. Dozvoljeno im je koristiti wc kad god trebaju", rekao je glasnogovornik.
Bloodworth je kažnjen negativnim bodovima zbog jednog dana bolovanja, a jedan drugi zaposlenik optužio ih je zbog nepoštovanja prema smrti zaposlenika. Zaposlenik Amazon koji je radio u Velikoj Britaniji opisao je kako mu je bilo teško raditi zbog astme. Počeo je kao 'berač' i kretao se skladištem kako bi pronašao proizvode potrebne za pakiranje.
Nakon što je za vrijeme jedne noćne smjene doživio napadaj i završio u bolnici, premješten je na odjel pakiranja, koji je i dalje bio fizički posao, ali nije uključivao puno trčanja. Ubrzo je vraćen natrag.
"Osjećao sam se bolje, ali nakon dva, tri dana rekli su mi kako im nedostaje ljudi i kako me vraćaju. Nakon što sam im objasnio da sam tu prebačen zbog problema s astmom, rekli su mi da nemam puno izbora s obzirom da sam obučen i za pakiranje i za taj dio posla i da trebam raditi što god je potrebno", naglašava.
Amazon ima običaj premjestiti zaposlenike iz odjela u odjel kako bi poboljšao njihov rad. Ovaj konkretan slučaj nisu željeli komentirati.
Kao i većina drugih kompanija, tako i Amazon, vodi posebnu brigu o tome koliko zaposlenici dolaze na posao i kako kažu uzimaju u obzir njihove razloge izostanka.
Nema bolovanja
"Kada je netko bolestan želimo im osigurati pomoć da se vrate na posao kada za to budu spremni. Više nemamo politiku bodovanja koja bilježi prisutnost na poslu, to smo promijenili nakon razgovora sa suradnicima. Sada provodimo politiku komunikacije posebno kada je netko bolestan kako bi bolje razumjeli njihove razloge. Potpuno podržavamo naše ljude, i diskretno pristupamo tim problemima", naglašava.
U SAD-u je sistem bodovanja ukinut za stalne zaposlenike s punim radnim vremenom, no kako kažu sami zaposlenici koristi se u slučaju drugih radnika.
"Bodovanje nije ukinuto, a ni odlasci na wc nisu tako laki s obzirom da wc nije uvijek u blizi radnog mjesta", rekao je jedan zaposlenik.
Ostali su jako frustrirani što su izloženi svakodnevnom pritisku u skladištima na kojima je zapravo Jeff Bezos izgradio svoje veliko bogatstvo i postao najbogatijim čovjekom na svijetu.
"Većina mojih kolega je u stalnom strahu da neće zadovoljiti dnevnu mjeru s obzirom da su zahtjevi jako agresivni. Amazonu treba sindikat na globalnoj razini. Ovjde je riječ o modernom ropstvu. Jeff Bezos je postao najbogatiji čovjek na svijetu na leđima ljudi koji su toliko očajni i kojima je potreban posao toliko da će podnositi ovakvo zlostavljanje", rekao je.
Pohvalili su prosvjed kojeg su održali njihovi kolege u Njemačkoj u Berlinu ispred ureda njemačkog izdavača Axel Springer gdje je Bezos primio nagradu. Prosvjedovali su protiv Amazonove politike plaćanja malog poreza i ponašanja prema radnicima.
U razgovoru s šefom izdavačke kuće Bezos je odgovorio prosvjednicima.
"Jako sam ponosan na naše uvjete rada, i ponosan sam na plaće koje isplaćujemo radnicima", rekao je Bezos.
Iako točan podatak o broju zaposlenika u skladištima Amazon ne otkriva, pretpostavlja se kako je riječ o 566.000 radnika diljem svijeta, od čega ih je više od 24.000 u Velikoj Britaniji. A kompanija ih dodatno zapošljava i privremeno za vrijeme velikih blagdana kada su najveće gužve.
Jedan 60 -godišnji zaposlenik nema puno prigovora na posao. Kaže da je posao težak no da ga nadzor previše ne zabrinjava.
"Jako sam zaposlen, i jedino mi smeta kada mi se na putu nađe nekakav barijera", rekao je John Ritland.
Kaže kako na njega ne utječe taj problem o malo vremena za pauzu." Morate odraditi određenu količinu poslu u svakom satu, ako to ne uspijete i ako često izostajete, morate imati dobru ispriku za to. Ako je dobra, oni će ju i prihvatiti", naglašava.
Amazon naglašava kako svakodnevno komuniciraju sa svojim suradnicima o načinu na koji bi mogli poboljšati njihove radne uvjete. Razvijamo nove procese i tehnologije kako bi posao u svojim objektima učinili što ugodnijim. Istražujemo svaki navod i trudimo s popraviti ono što nije dobro", rekli su u izjavi.