Bizarna priča o avionu koji je nestao prije 13 godina. Sada se pojavio

Screenshot X
Avion je više od desetljeća stajao u zabačenom kutu zračne luke u Kolkati, a u međuvremenu je potpuno izbrisan iz sjećanja i poslovnih knjiga nekad državne tvrtke
Vidi originalni članak

Indijska zrakoplovna tvrtka Air India nedavno je primila iznenađujući račun za parkiranje od gotovo 10 milijuna rupija (oko 112.000 €) nakon što je "ponovno otkrila" davno izgubljeni Boeing 737-200. Avion je više od desetljeća stajao u zabačenom kutu zračne luke u Kolkati, a u međuvremenu je potpuno izbrisan iz sjećanja i poslovnih knjiga nekad državne tvrtke.

Bizarna priča o zrakoplovu registracije VT-EHH zvuči kao scenarij za film, no ona je stvaran i nevjerojatan primjer institucionalne amnezije. Zrakoplov je povučen iz službe i parkiran na udaljenoj stazi zračne luke u Kolkati još 2012. godine. Tijekom godina, zbog promjena osoblja, spajanja tvrtki i kaotične papirologije, mlažnjak je postupno nestao iz svih evidencija.

Kad su službenici zračne luke konačno kontaktirali Air Indiju i zatražili da uklone napuštenu letjelicu, iz avioprijevoznika su u početku uporno tvrdili da avion nije njihov.

Kako je moguće 'izgubiti' avion?

Mnogi se pitaju kako je uopće moguće da tvrtka izgubi trag o imovini vrijednoj milijune. Odgovor leži u administrativnom kaosu koji je vladao u Air Indiji prije privatizacije, kada je tvrtku preuzela Tata Grupa 2022. godine. Avion nije bio izgubljen u letu, gdje ga prate radari i sateliti, već na tlu, gdje je postao žrtva birokracije.

Interna revizija potvrdila je da VT-EHH doista pripada tvrtki, unatoč tome što nije bio naveden u registrima dugotrajne imovine niti u bilo kojoj drugoj internoj dokumentaciji. Zbrka je, čini se, nastala zbog propusta koji datiraju još iz vremena spajanja s tvrtkom Indian Airlines, kao i zbog činjenice da je zrakoplov prije "umirovljenja" služio kao teretnjak za indijsku poštu.

Izvršni direktor Air Indije, Campbell Wilson, u dopisu zaposlenicima objasnio je situaciju.

​- Iako prodaja starog zrakoplova nije neuobičajena, ova jest jer se radi o zrakoplovu za koji donedavno nismo ni znali da ga posjedujemo! Godinama prije privatizacije, ovaj je zrakoplov bio rashodovan i izostavljen iz brojnih dokumenata. S vremenom je zaboravljen - napisao je Wilson.

Zbog ovog propusta, zrakoplov nije bio uključen ni u procjenu vrijednosti tvrtke tijekom preuzimanja od strane Tata Grupe.

Od zaboravljenog tereta do nove svrhe

Zračna luka u Kolkati cijelo je vrijeme uredno naplaćivala standardne naknade za parkiranje. Nakon što je vlasništvo potvrđeno, Air India je platila pozamašan račun i organizirala uklanjanje zrakoplova. Mlažnjak star 43 godine podignut je na transportno vozilo i prevezen do međunarodne zračne luke Kempegowda u Bengaluru.

Ovaj Boeing 737-200, poznat i kao "Baby Boeing", isporučen je 1982. godine i imao je dugu i raznoliku karijeru. Letio je za Indian Airlines, bio u najmu kod Alliance Aira, a 2007. pretvoren je u teretni zrakoplov. Posljednje letove odradio je za indijsku poštu prije nego što je 2012. prizemljen.

Priča o zrakoplovu VT-EHH ipak nema tužan kraj. Zbog svog iznenađujuće dobrog stanja, dobit će drugu priliku kao stacionarna platforma za obuku. U Bengaluru će služiti za obuku tehničara za održavanje zrakoplova. Ono što ga je učinilo idealnim kandidatom za tu svrhu jest činjenica da je, za razliku od devet drugih rashodovanih zrakoplova Air Indije, jedini još uvijek imao pričvršćene motore Pratt & Whitney JT8D, koji su često najvrjedniji dio letjelice.

Posjeti Express