Književnost i kultura
821 prikaza

Hrvati su navalili, svim silama krenuli dokazati da povijest nije učiteljica života

Hrvatski povijesni muzej u Zagrebu/ privatna zbirka
Iako je fokus knjige Ivora Sokolića 'Međunarodni sudovi i masovni zločini' na jedan prošli događaj, ona itekako objašnjava svijet u kojem danas živimo.

U svibnju 1945. u Jugoslaviji je, kao i u ostatku Europe, završio Drugi svjetski rat. Vodeću ulogu u pobjedničkom partizanskom antifašističkom i oslobodilačkom pokretu jugoslavenski su komunisti smatrali dovoljnim argumentom da nakon rata u državi preuzmu vlast te da društvo počnu oblikovati u skladu sa svojim idejama i idealima.

To oblikovanje je podrazumijevalo monopol na planove za budućnost, ali i monopol u tumačenju, prezentiranju i podučavanju prošlosti. U tom smislu posebnu ulogu, kao svojevrsni temelj nove države i društva, dobio je upravo narativ o netom završenom ratu. A on je bio isključiv, tendenciozan, ideologiziran, selektivan i lišen kritičkog preispitivanja. Na sličan način komunisti su pristupali i ostalim društvenim pojavama i fenomenima. U skladu s tim narativom, partizani su uvijek bili heroji, a svi protiv kojih su ratovali ili oni kojih ih samo nisu podržavali postali su neprijatelji i zločinci.

VJERA ANDRIJIĆ 360° Milanoviću na inauguraciju dolazi posljednja partizanka sa Sutjeske, 101 joj je godina

O partizanskim zločinima uglavnom se nije (javno) govorilo, a kad ih se i spominjalo, onda ih se umanjivalo, relativiziralo ili čak opravdavalo. Izgradnja narativa o tzv. narodnooslobodilačkoj borbi odvijala se na svim razinama i u svim segmentima društva. Pisane su knjige i znanstveni radovi, podizani spomenici, otvarani muzeji i galerije, snimani igrani, dokumentarni i crtani filmovi, održavane komemoracije i proslave. O hrabroj partizanskoj borbi učilo se na satovima povijesti, ali i zemljopisa, hrvatskog jezika, filozofije, likovne, glazbene, pa čak i tjelesne kulture. Važnu ulogu u održavanju ratnog narativa "živim" imali su ratni veterani.

Udarna oštrica komunističkog režima

Njihova pozicija u društvu nije bila tek ceremonijalnog i komemorativnog karaktera. Oni su, kao moralna vertikala, često predstavljali udarnu oštricu komunističkog režima, pa se njihov stav osluškivao i uvažavao bez obzira na to radilo se o vizualnom identitetu nekog spomenika, sadržaju filma ili tekstu rock pjesme. Sve je to bilo moguće jer je komunistički režim bio nedemokratski, jednopartijski i nije dopuštao kritiku.

ARAPSKO-IZRAELSKI RAT 360° Handžar divizija u Siriji: Tamo je letio najbolji pilot NDH i borili se ustaše i partizani

A onda je 1990-ih u Hrvatsku došla demokracija. Istina, ne na način kako su mnogi očekivali. Pritom ne mislim samo na rat kao doista neočekivanu otežavajuću okolnost, nego i na način kako je jedna politička stranka koja je vlast osvojila na demokratskim izborima vrlo brzo zanemarila teoriju i praksu demokracije. Nažalost, iako su se upravo jednoumlje, izostanak kritičke misli i ometanje građanskih sloboda isticali kao važni razlozi za "odmak" od Jugoslavije, "pomicanje" prema demokraciji i otvorenom društvu teklo je poprilično sporo i uz puno problema.

TRANSKRIPTI PADA (1) None Dramatična snimka: Vukovar pada, Jastreb zove Tuđmana. 'Predsjednik spava, što treba'

Jedan od aspekata, ne i jedini, koji upućuje na previše sličnosti između hrvatske demokracije i jugoslavenskog komunizma upravo je odnos prema ratu. Ovaj put ne Drugom svjetskom, nego onom kojim je Hrvatska obranila svoju slobodu i stekla neovisnost. Umjesto da na temelju iskustva izbjegnu pogreške iz (komunističke) prošlosti, Hrvati su svim silama krenuli dokazivati da povijest nije učiteljica života. Pa je tako i ratni narativ (p)ostao isključiv, tendenciozan, selektivan, ideologiziran i lišen kritičkog preispitivanja. Ponovno je država ta koja propisuje kako će se poučavati o prošlosti, a u tom državnom projektu važnu ulogu i ovaj put imaju veterani (branitelji). Istina, nije da u društvu po tom pitanju nema disonantnih tonova i rasprava. Ali onaj tko se usudi kritizirati ili postavljati "neugodna" pitanja riskira javni ostracizam. Ako bi se ikoga moglo i moralo pozivati na odgovornost zbog takve društvene klime, tj. zbog oportunizma i konformizma, onda je to svakako akademska zajednica. Prije svih hrvatski povjesničari.

ZLOČIN U GAVRILOVIĆU 360° Poruka otkrila trag 'krvavog mesara Jugoslava': Ruku mu je odsjekao zbog Tuđmana

Zato je svaki rad koji na znanstveno utemeljeni način istražuje i propituje jedan tako važan fenomen kao što je narativ o Domovinskom ratu i njegov utjecaj na hrvatsko društvo ogroman doprinos. I upravo to je slučaj s knjigom "Međunarodni sudovi i masovni zločini. Ratni i pravosudni narativi u Hrvatskoj", koja je nedavno objavljena u izdanju Srednje Europe. Autor knjige je Ivor Sokolić, politolog hrvatskih korijena, koji je najveći dio života proveo u inozemstvu (Švedska i Ujedinjeno Kraljevstvo). Ova knjiga je i nastala kao rezultat doktorske radnje koju je Sokolić obranio na University College London.

17468652 GROB 264 HRVATA 360° Pukovnik JNA: 'Znali smo za Ovčaru, nismo prstom makli. Ubili su nam 1503 vojnika'

Dakle, što je tema knjige? Autor se bavi narativom o Domovinskom ratu, onima koji su ga gradili, te sredstvima i načinom na koji je građen. Kako sam naslov sugerira, posebna pozornost posvećena je procesu tzv. tranzicijske pravde, tj. (ne)uspjesima koje je u pronalaženju istine i suočavanju s prošlošću imao angažman (međunarodnih) sudova za ratne zločine i brojnih organizacija civilnog društva. Osim same teme, zanimljiva je i metodologija kojom je ovaj rad napisan. Autor je obavio brojne pojedinačne i skupne intervjue u nekoliko gradova (i sela) širom Hrvatske, a kao reprezentativan uzorak uzeo je tri "skupine": veterane (branitelje), nastavnike povijesti i umirovljenike. O čemu je pričao s njima? O brojnim temama, od kojih neke samo kad se izgovore dijelu hrvatske javnosti zvuče provokativno, pa i blasfemično.

Photo by Sinereh Soleimani Max Bergholz Književnost i kultura Max Bergholz: NDH je omogućila ubojstva i grabež, neki su to iskoristili

Zanimao ga je stav sugovornika o opće prihvaćenome mišljenju o isključivoj odgovornosti Srba za rat, o relativizaciji zločina u obrambenom ratu, o odnosu prema sudskim presudama koje nisu u skladu sa službenim narativom, ali i o "ratu koji i dalje traje", tj. o utjecaju ratnog narativa na današnje odnose između Hrvata i Srba, te Hrvatske i Srbije. Posebna poglavlja autor je posvetio ulozi i utjecaju branitelja i braniteljskih organizacija u hrvatskom društvu posljednjih trideset godina, kao i činjenicama i interpretacijama o ulozi Republike Hrvatske u ratu u Bosni i Hercegovini.

Bitka na Sutjesci BITKA NA SUTJESCI 360° Najveća bitka Drugog svjetskog rata i pobjeda koje se Hrvatska danas srami

Iako je fokus ove knjige na jedan prošli događaj, ona itekako objašnjava svijet u kojem danas živimo. Analizirajući narativ o Domovinskom ratu, Sokolić upućuje čitatelja na razmišljanje o kauzalnom odnosu između načina na koji se hrvatsko društvo suočava s prošlošću i načina na koji se suočava s aktualnim izazovima funkcioniranja demokracije i pravne države. A čini mi se da je već razmišljanje, posebno ono utemeljeno na činjenicama, dobar put da pogreške iz prošlosti ne ponovimo, nego da ih shvatimo kao lekcije za budućnost.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.