Književnost i kultura
104 prikaza

Ravnatelj Komedije: Mjuzikl Radio Dubrava, s Hourinom glazbom, bit će pravi hit

Zagreb: Miljenko Puljić, ravnatelj kazališta Komedija
15.05.2025., Zagreb - Miljenko Puljic, ravnatelj kazalista Komedija Photo: Sasa Zinaja/NFoto/NFOTO Sasa Zinaja/NFoto/PIXSELL
Miljenko Puljić oživotvorio je mjuzikl 'Six' u kazalištu Komedija, spajajući moderni pop i povijest na jedinstven način. Predstava je atraktivan koncert s elementima stand-upa i pop spektakla

Miljenko Puljić magistar je violine i sveučilišni specijalist poslovne ekonomije. Tijekom karijere bio je član mnogih glazbenih ansambala i surađivao je s različitim festivalima. Od 2005. do 2015. bio je ravnatelj Zagrebačke filharmonije, koju je novim ciklusima i koncertima na otvorenom i u velikim dvoranama otvorio prema domaćoj publici te je pozicionirao među 100 hrvatskih tvrtki s najvećim marketinškim ulaganjem. U srpnju 2011. realizirao je najveći koncert klasične glazbe u svijetu, kojem je i idejni začetnik, s 1156 izvođača na bini. Prije ravnateljskog mandata Puljić je u Komediji radio kao voditelj marketinga. Razgovaramo u povodu nove sezone kazališta.

Express: Mjuzikl Six! izazvao je mnoštvo pozitivnih reakcija, kako publike tako i kritike. Što vas je privuklo ovome djelu i da ga dovedete u Komediju?

Razgovori o mjuziklu 'Six' počeli su gotovo prije četiri godine, kad sam razmatrao naslove za svoj ravnateljski program. Kako su autori 'Sixa' vrlo mladi ljudi, upravo su me privukli svojom kombinacijom modernog pristupa povijesti, snažnih ženskih likova, energične glazbe i jedinstvenog scenskog formata. Glazba je inspirirana suvremenim pop ikonama, pri čemu svaka kraljica ima glazbeni stil inspiriran modernim zvijezdama poput Beyoncé, Adele, Rihanne, Ariane Grande, Lily Allen i Alicie Keys... Radnja mjuzikla me oduševila, šest supruga engleskoga kralja Henrika VIII., koje su sad pop zvijezde, natječu se za simpatije publike kroz pjesme o svojem životu i umjesto očekivane tradicionalne povijesne drame dobivate jedinstveni format koncerta s elementima stand-upa i pop spektakla. Uz odlične (i vrlo zahtjevne pjesme) bio sam siguran da ćemo privući ne samo mlađu publiku i ljubitelje popa već i ljubitelje kazališta. Povjerio sam djelo redatelju i koreografu Igoru Barberiću i muzičkom voditelju Davoru Keliću, koji su napravili izvrstan posao.

Express: Koliko su trajale pripreme i po čemu je ova predstava drugačija od ostalog repertoara?

Same pripreme su trajale nešto manje od godinu dana, počevši od dogovora s vlasnicima autorskih prava u Londonu, preko sastanaka s glavnim producentom u New Yorku, pa početak rada na prijevodu, koji je izvrsno napravio Dražen Bratulić, preko audicija i zahtjevnih glazbenih, redateljskih i koreografskih proba.

Express: Predstava je veliki novitet na repertoaru Komedije. Ne samo sadržajno i stilski nego i tehnički.

Za razliku od 'klasičnog' mjuzikla, gdje je struktura linearna priča s likovima, radnjom i razvojem u formatu kazališne drame s glazbom 'Six' je više koncert s narativnim pjesmama, gdje je glazbeni stil moderni pop, R&B i elektronika umjesto klasičnog stila s orkestralnim brojevima. 'Six' je fokusiran na mlađu digitalno povezanu publiku, brzog tempa sa stalnom izmjenom ritma i emocija, što drži publiku angažiranom od početka do kraja. Fenomenalna energija predstave, glumica i glazbenica u bandu te izravna komunikacija s publikom i interaktivni momenti stvaraju međusobni poseban osjećaj bliskosti i uključenosti. Predstava je zamišljena kao koncertna bitka, vizualno je veoma atraktivna, kostimi i scenografija su kombinacija povijesne estetike i glamurozne pop produkcije. Podigli smo tehničke standarde izuzetno zahtjevnim light i tonskim dizajnom uz višemjesečno programiranjem svih parametara predstave kroz vremenski digitalni kod, što je nešto sasvim novo u hrvatskom kazalištu. Koristeći vodeće svjetske tehničke alate, dosad rezervirane za najveće projekte poput Eurosonga, produkciju smo podigli na standarde najsuvremenijih mjuzikl kazališta u svijetu. No ipak, na kraju smatram da Komedija treba imati na repertoaru tradicionalni mjuzikl i operetu, ali s druge strane neophodni su iskoraci u ovakve moderne projekte, što se pokazalo vrlo uspješnim.

Express: Kad će se predstavu opet moći vidjeti i što je još na programu Komedije do kraja sezone?

Predstavu 'Six' moći ćete vidjeti 8. lipnja na festivalskoj pozornici u Opatiji, a u Komediji će nastaviti igrati početkom iduće sezone, u jesen 2025. Do kraja sezone pripremamo premijeru komedije 'Juha braće Marx /Chico, Groucho, Harpo' po motivima filma 'Pačja juha' slavnih američkih komičara. Predstavu režira jedan od vodećih europskih redatelja Kokan Mladenović, s kojim Kazalište Komedija prvi put surađuje. Predstava je duhovita, apsurdna, luckasta i satirična. Premijera je 2. lipnja 2025.

Dana 28. lipnja na Tomislavovu trgu u sklopu Zagreb Classic festivala predstavit ćemo 'Broadway Dance Show', plesni spektakl kazališta Komedija. U dramaturški razrađenoj strukturi izmjenjuju se skladbe iz poznatih mjuzikala, koje plesno interpretiraju plesači Baleta kazališta Komedija. Uz njih su na audiciji između više od 100 kandidata odabrani i dodatni vanjski plesni suradnici. Virtuoznost profesionalaca ove predstave, koji imaju specifične scenske vještine, stvaraju kazališnu čaroliju u kojoj će uživati publika svih uzrasta. Predstava je povezani kolaž atraktivnih koreografija različitih tematika, kroz koju se prožimaju mnogi plesni i kazališni stilovi iz najvećih mjuzikl hitova s Broadwaya. Izmjenjuju se tehnike Boba Fosseja, broadwayski jazz stil, klasični ples, dramski orijentirani ples, suvremeni ples, hip hop i show ples, što čini velik i zanimljiv dijapazon vokabulara umjetnika na sceni.

Express: Ulazite u drugi mandat kao ravnatelj Komedije. Što vam je bilo najizazovnije u prve četiri godine vođenja kazališta?

Za sada sam u prvome mandatu i raspisan je natječaj za ravnatelja/icu koji je u tijeku. Mandat je inače bio vrlo izazovan, obilježen svjetskom pandemijom korone, konstruktivnom obnovom kazališta nakon potresa sa nemogućnosti kontinuiranog rada kazališta. Preuzeo sam višegodišnje negativno financijsko poslovanje uz nelikvidnost i neisplaćene honorare umjetnicima, dugovima dobavljačima, u radnim prostorima koji su bili zapušteni s dotrajalom opremu za rad. Podatak da sam bio peti ravnatelj u tih posljednjih šest godina je također interesantan. Izazov je bio unatoč svemu pokazati da se i u tim uvjetima mogu napraviti vrhunske produkcije.

Express: Jeste li uspjeli provesti projekte o kojima ste eventualno razmišljali kao voditelj marketinga?

Svakako već od 2022. godine ostvarujemo pozitivne financijske rezultate, stabilizirali smo i kontinuirano poboljšavamo poslovanje. Izvanproračunske prihode povećavali smo na prosječno 1,400.000 € godišnje, ostvarili smo u mandatu sponzorske prihode u iznosu većem od 300.000 € te smo realizirali 2,000.000 € bespovratnih EU sredstava za konstrukcijsku obnovu kazališta, a radovi su trajali samo 5 mjeseci. Ugovorili smo 3,000.000 € sredstava za energetsku i cjelovitu obnovu. Planirana izvedba radova je od lipnja do rujna 2025. U programskom dijelu unatoč mnogim objektivnim problemima producirali smo trinaest novih naslova, koji su u pojedinim kategorijama nagrađeni i nagradama hrvatskoga glumišta. Ostvarili smo kvalitetniju i partnersku suradnju s renomiranim producentskim kućama te međunarodnim partnerima, gdje smo realizirali velike glazbene projekte po kojima je Komedija prepoznatljiva.

Obnovljen je i rad Kluba kazališta Komedija, s naglaskom na razvoj publike i rad u zajednici te promociju urbane kulture (cabaret, jazz programi, nezavisna scena, stand up...). Ansambl smo ojačali mladim i talentiranim umjetnicima.

Express: Oživili ste Komediju projektima poput 'Six', ali i 'Ljepotica i zvijer' te 'Jadnici'. Kako su glumci i suradnici reagirali kad ste im iznijeli ove ideje, jesu li privukli više publike?

Uspjeh predstava je direktno vezan uz sve sudionike, od kreativnih timova, suradnika, glumaca i svih izvođača koji svojim znanjem iskustvom beskompromisno vjeruju u istu i energiju prenesu na publiku. Reakcije na ideje su različite, za 'Jadnike' mi je rečeno da je nemoguće, da tako zahtjevnu predstavu ne možemo napraviti. Za 'Six' je bilo upita zašto to radimo, no kasnije su svi dijelili uspjehe predstava. Audicije koje smo provodili i novi glumci pjevači koji su se pojavili na daskama Komedije uz naše prvake koji mogu igrati na svjetskim scenama, vrhunski redatelji i autorski timovi s međunarodnim karijerama donijeli su nove kvalitete u kazalište. Pokazali su da su pohvale za izvedbe glumaca dobivene od posjetitelja koji su gledali iste naslove na West Endu ili Broadwayu na mjestu.

Express: Što pripremate za sljedeću sezonu?

Na početku sljedeće sezone dolaze dvije velike nove predstave. Dramatizacija čuvenog romana 'Ponos i predrasude' u režiji Marine Pejnović i veliki domaći mjuzikl 'Radio Dubrava', za koji glazbu pišu Jasenko Houra i suradnici, a režira Krešimir Dolenčić. Kraj godine planiramo obilježiti velikim koncertom u KDVL u povodu 50 godina suradnje, gdje smo izveli preko 500 predstava te nastanka rock opere 'Gubec-beg'. Nakon toga planiramo na scenu kazališta postaviti operetu 'Orfej u podzemlju', koju je skladao Jacques Offenbach, koja se smatra prvom satiričnom operetom u povijesti. Na projektu ćemo surađivati s Muzičkom akademijom u Zagrebu i zasigurno ćemo na sceni vidjeti nove mlade talentirane pjevače.

Veliki su to planovi za Komediju, ali nakon uspjeha 'Jadnika', 'Ljepotice' i 'Sixa', nakon ostalih sjajnih predstava, siguran sam da ansambl našeg kazališta može samo hrabro koračati naprijed.

Express: Ovo vam nije prva institucija koju ste vodili, bavite se raznolikim područjima. Koliko se razlikuje rad s Filharmonijom ili Simfonijskim orkestrom u Mostaru od uloga ravnatelja/intendanta?

Razlika je velika, počevši od strukture, zatim produkcije, organizacije menadžmenta, strukture publike i tržišta, pa sve do uloge ravnatelja, odnosno intendanta. Kao primjer, u orkestru umjetnički voditelj (ili šef dirigent) često ima ključnu ulogu u oblikovanju repertoara i profila ansambla. U kazalištu ravnatelj mora balansirati između repertoarne strategije, odnosa s umjetnicima i tehnikom, kao i financijske održivosti produkcija.

Express: Pronalazite vremena i za znanost i visoko obrazovanje, specijalizirali ste i poslovnu ekonomiju, bavili ste se korporativnim upravljanjem, kako se to nadovezuje na vašu glazbenu umjetničku karijeru?

Kultura nije samo zabava i umjetnost, već je dio obrazovanja jednog društva i nacije. Stoga upravljanje umjetničkim institucijama, stečeno znanje, veliko umjetničko i poslovno iskustvo od 40 godina daju mi za pravo da isto dijelim na sveučilištu, što me posebno veseli.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.