Kultura
7201 prikaza

Strpali je na listu domaćih izdajnika zbog albuma!?

Vesna Pisarović
Boris Ščitar/ PIXSELL
LP "The Great Yugoslav Songbook" isprovocirao je dežurne hejtere zbog istraživanja zajedničkog glazbenog naslijeđa

Zagrebačka diskografska kuća PDV Records koja se u posljednje 3-4 godine nametnula kao nezaobilazno uporište domaće alternativne glazbe napravila je nimalo očekivan iskorak s novim berlinskim albumom Vesne Pisarović "Naša velika pjesmarica/The Great Yugoslav Songbook". Dok je PDV od najranijih izdanja bio dosljedan u okupljanju raznobojnih alternativaca te zadržavanju distance prema pop i rock mainstreamu, Vesnina pjevačka karijera imala je dva posve različita poluvremena.

U prvom je bila manje-više tipična predstavnica hrvatske estrade sa zapaženim nastupima na lakoglazbenim festivalima, nekoliko sezonskih hitova, dvije zlatne ploče i dva solidna plasmana na Eurosongu. Na početku drugog poluvremena upisala je jazz konzervatorij u Den Haagu, magistrirala u Londonu, a zatim se skrasila u Berlinu i izborila za mjesto na tamošnjoj jazz sceni.

Ekatarina Velika Ekatarina Velika Kultura Kralj YU rocka: "Ne želim u Vinkovce s putovnicom"

Njemačku premijeru s albumom jazz obrada Elvisa Presleya "With Suspicious Minds" odradila je na prestižnoj etiketi Jazzwerkstatt pa je i njezin povratak na domaći teren dosad uglavnom bio usmjeren na specijalizirane jazz pozornice bez osvrtanja na estradnu prošlost i bez značajnijeg odjeka u medijima. "Naša velika pjesmarica" momentalno je dobila veći publicitet, ponegdje čak i prije promocije najavnog singla s dojmljivom reinterpretacijom starog hita Indexa "Balada".

Engleski naslov "The Great Yugoslav Songbook" isprovocirao je burne reakcije, osobito na hrvatskim internetskim forumima, gdje su se dežurni hejteri žestoko obrušili na Vesnino istraživanje zajedničkoga glazbenog naslijeđa i njezinim imenom proširili popis "domaćih izdajnika" koji su potpisali sarajevsku deklaraciju o zajedničkom jeziku. Što je Vesna Pisarović zapravo snimila na dvostrukom LP-ju "Naša velika pjesmarica"?

Osim sevdalinke "Moj dilbere", koja se nije pokazala kao najspretniji izbor jer je već previše izrabljena i ne uklapa se u njezin način pjevanja, izvukla je 12 antologijskih pjesama jugoslavenske zabavne glazbe iz razdoblja od 30-ak godina, stilski raširenih od swinga i twista do talijanske canzone i francuske šansone. Najstarije su "Bijela lađa plovi morem" legendarnog Zvonimira Krkljuša iz 1955. i vječni hit Đorđa Marjanovića "Zvižduk u osam" iz 1958., dok je najmanje vremešna pjesma "Nemam te", koju je Tereza premijerno izvela na ZagrebFestu 1987.

No najveći dio odabranog materijala preuzet je iz zlatnih godina domaćih zabavnjaka koji su dominirali od ranih ‘60-ih, kad im je televizijska promocija donijela doista masovnu popularnost, pa do sredine ‘70-ih, kad su ih s jedne strane počeli potiskivati ex-kafanski narodnjaci, s druge strane mladima privlačniji rokeri, a iz srednje struje bekrijsko Bijelo dugme.

Zdravko Čolić NASILAN INCIDENT Life Zdravko Čolić: "Obožavateljica mi je izbola suprugu"

Vesninu obradu prošli su Arsenovi klasici "Sve što znaš o meni" i "Daleko, daleko", slabije zapamćen prepjev "Nogometna utakmica" (La partita di pallone) i evergrin "Svemu dođe kraj" iz repertoara Beti Jurković, eurovizijski uspjeh Lole Novaković "Ne pali svetla u sumrak", "Ti si obala ta" Bisere Veletanlić s Opatije 1974., "Tiha tuga moja" svojedobno enormno popularnog Dalibora Bruna i "Idem i ja, ne ti ne" (Vengo anch’io. No tu no), koju je je za kvartet 4M efekno prepjevao Ivica Krajač.

Kad se sve zbroji, ima tu dosta pjesama koje se mogu pronaći među recentnijim reizdanjima Croatia Recordsa ili barem povremeno čuti u nostalgičnim radijskim zazivanjima bolje prošlosti, ali Vesnin pristup je radikalno drugačiji i nimalo se ne uklapa u sveprisutnu estradnu retromaniju opterećenu preniskim estetskim kriterijima.

S berlinskim vezama i preporukama skupila je impozantno jaku ekipu njemačkih, američkih i australskih jazz muzičara raspoloženih za svaki aranžerski i producentski izazov. Najzvučnije ime na albumu je neumorni session basist Greg Cohen koji se proslavio kao dugogodišnji suradnik Toma Waitsa, a poslije je svirao s Davidom Byrneom, Laurie Anderson i Johnom Zornom.

Pokraj virtuoza kakav je stari Cohen nema pretjeranog rizika u dekonstrukcijama originalnih big band aranžmana i njihovoj adaptaciji za jazz combo, a svaki zagubljeni notni zapis može se nadomjestiti nadahnutom sviračkom improvizacijom. "Naša velika pjesmarica" je dugo pripremana i pedantno zaokružena zbirka domaćih zabavnjaka preodjevenih u jazz ruho, a jedino je neizvjesno gdje će naći svoju publiku.

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.