U svojoj knjizi "Razmišljanje, brzo i sporo", psiholog Daniel Kahneman predstavlja koncept "pretjerane emocionalne usklađenosti" ili onog što nam je najpoznatije kao "halo efekt" (poreška pri procjenjivanju ljudi koja se sastoji o proširivanju općeg dojma o pojedincu na temelju tek neke izražene osobine). U doslovnom prijevodu, to bi značilo da nam se netko svidi ili nam je izrazito antipatično sve na njemu na temelju samo jedne osobine ili iskustva koje smo imali s njim. Kahneman daje primjer upoznavanja ljudi na nekoj humanitarnoj zabavi, od koje će se kasnije tražiti neka donacija. Svidi li nam se taj pojedinac, češće ćemo ga procijeniti kao velikodušnog, dok će nam antipatičan automatski djelovati kao škrt.
Primjerice, upoznali ste Matiju i Petra na zabavi. Što mislite o njima?
- Matija je inteligentan, poduzetan, impulzivan, kritičan, tvrdoglav i zavidan.
- Ben je zavidan, tvrdoglav, kritičan, impulzivam, poduzetan i inteligentan.
Ispada da će većina ljudi ocjeniti Matiju kao znatno simpatičniju osobinu od Petra, iako imaju sve iste osobine - no poredane su drugačijim redoslijedom. Zapravo, tvrdoglavost koju ljudi uočavaju nakon što ocijene da je netko inteligentan izazvat će poštovanje prema njemu, dok će inteligencija kod osobe koja je na prvom dojmu ocijenjena kao zavidna i tvrdoglava biti percipirana kao nešto što ga čini opasnim i nepredvidivim.
Upravo taj redoslijed osobina koji opažamo kod ljudi, iako je najčešće rezultat slučajnosti ili okolnosti, povećava "težinu" prvog dojma.
Tako bi, primjerice na razgovoru za posao, ljudi prvo trebali istaknuti svoju ugodnost i simpatičnost. Potom će poslodavac vjerojatnije ocijeniti kandidata kao inteligentnijeg od nekog jednako pametnog i kvalificiranog koji nije započeo razgovor s isticanjem ili izazivanjem pozitivnih emocija.
Kao jedan od najboljih načina izazivanja pozitivnih emocija primjerice na spoju ili u sličnim društvenim situacijama, je čavrljanje o općepoznatim stvarima o kojima svi imaju mišljenje i znanje, ali bez pretjeranih kritika. Moguća tema je vrijeme, sport, gradske ili državne aktualnosti, cijene dobara i slično, a one će izazvati trenutni osjećaj veće bliskosti sa sugovornikom.