Njegov život je misija, a većinu svoje karijere proveo je u američkom ratnom zrakoplovstvu leteći s F-16 Fighting Falcons. To je najviše dokazana borbena letjelica u svijetu i tu je, kako kaže, pouzdanost doživio iz prve ruke.
Express: Generale Bailey, koji je razlog vašeg posjeta Republici Hrvatskoj?
Ovo je moj prvi posjet Hrvatskoj otkad sam na dužnosti zapovjednika 31. borbenog krila (31. Fighter Wing) u zračnoj bazi Aviano. Američko ratno zrakoplovstvo i moj tim cijene dugogodišnju blisku suradnju s Republikom Hrvatskom i vašim oružanim snagama. Baza u Avianu s više od 4000 pripadnika različitog vojnog osoblja, dvije borbene eskadrile zrakoplova F-16, posebnim timovima za kontrolu zračnog prostora i dvije eskadrile za spašavanje bitna je za sve NATO partnere na jugu Europe. Hrvatska je ključni saveznik NATO-a i vodeća država u jugoistočnoj Europi. Tijekom ovog posjeta sastat ću se s vodstvom Hrvatskog ratnog zrakoplovstva kako bih razgovarao o američko-hrvatskoj vojnoj suradnji i mogućnostima daljnjeg ojačanja našeg odnosa.
Express: Zračna baza Aviano dobro je poznata u ovoj regiji i šire zbog uloge koju je imala u porazu srpske agresije u BiH, a kasnije i na Kosovu. Kako se ta važna činjenica pamti među vojnim i civilnim osobljem u Avianu?
To je sigurno nešto čega se sjećamo. Mnogi su moji prijatelji bili smješteni ili raspoređeni u zrakoplovnoj bazi Aviano. Taj je sukob oblikovao aspekte regije i pomogao izgraditi čvrste veze koje danas imamo. Kao što je ova između Sjedinjenih Američkih Država i Republike Hrvatske. Piloti NATO saveza, zrakoplovi i sposobnosti koje pruža baza u Avianu te 31. borbeno krilo vitalni su dijelovi europske sigurnosne platforme 21. stoljeća. Više od svega gledamo u budućnost jugoistočne Europe i u naše ključne sigurnosne partnere u regiji, a među njima je i Hrvatska. Američko-hrvatska vojna obuka i zajedničke inicijative važni su za obje naše zemlje. Naši piloti i zrakoplovi zajedno lete, stječu iskustvo i pripremaju se za buduće misije na vojnim poligonima u Hrvatskoj. Te inicijative također poboljšavaju interoperabilnost između naše dvije vojske, što je ključno za NATO operacije. Naš tim u Avianu oduvijek je uspješno obavljao zadaće i spremni smo odgovoriti, zajedno s NATO saveznicima i partnerima, na sve današnje i buduće sigurnosne izazove. Želim dodati da SAD cijene i sigurnosni odnos s današnjom Srbijom te usko surađujemo u izgradnji stabilnosti, prosperiteta i mira na zapadnom Balkanu.
Express: Kao pilot borbenog aviona letjeli ste i u borbenim misijama iznad Bosne i Kosova. Koji trenutak najviše pamtite?
Te misije su mi bile neka od najranijih borbenih iskustava. U borbi se usredotočite na ključne zadaće i ciljeve za taj dan. Međutim, kao i kod svih borbenih zadataka, također primjećujete težinu situacije. Imam nekoliko jasnih slika ratom zahvaćenih područja, koje su mi zaista naglasile važnost služenja zajedno s državama saveznicama kako bi se spriječili takvi događaji. Borbene zadaće su važne za iskustvo koje nam pokazuje kako se pripremiti za budućnost. Kao zapovjednik, pokušavam upravo to činiti. Svaki je dan prilika za pripremu, a ona je time važnija jer priliku vježbamo s ključnim saveznicima poput Republike Hrvatske. Programi obuke za Hrvatsku vojsku, koje SAD podržava, raznovrsni su i s ponosom napominjem da su mnogi vaši vojnici, piloti i vojni lideri godinama učili zajedno s američkim kolegama.
Express: Što se događa u umu pilota kad leti iznad neprijateljskog teritorija?
Letio sam iznad nekoliko neprijateljskih područja i svako je različito. Međutim, ono što ih povezuje je posao koji morate obaviti i tim koji to radi. Očistite svoj um od svih stvari koje vas ometaju i usredotočite se na zadatak koji morate obaviti. Uz obuku i vlastite vještine te sposobnosti saveznika i partnera osiguravate uspjeh misije. U svakom slučaju, svijest o mogućim prijetnjama za vaš zrakoplov je najvažnija. Gradimo i dizajniramo naše borbene sustave kako bismo ojačali sposobnost uočavanja prijetnji, kao i mogućnost da odmah i odlučno odgovorimo u borbenoj ili drugim situacijama. Imao sam sreću kao pilot F-16 što sam se mogao pouzdati u svoj zrakoplov.
Express: Jesu li bili meta tijekom borbenih zadaća?
Da, i moj me je zrakoplov čuvao. Nevjerojatno je suočiti se s prijetnjama oružanih sustava zemlja - zrak i biti spreman učinkovito odgovoriti na njih. Kad kombinirate izuzetne mogućnosti aviona kao što je F-16 s obukom koju svakodnevno prolazimo, često zajedno s našim saveznicima i partnerima, možete se mirno suočiti s tim prijetnjama. Znate da ste spremni.
Express: Godinama Hrvatska bezuspješno pokušava kupiti 12-16 novih borbenih zrakoplova. Po vašemu mišljenju, koliko je važno da država poput Hrvatske ima funkcionalno zrakoplovstvo opremljeno borbenim avionima?
Moderne borbene zračne snage ključne su za sposobnost države da osigura vlastiti suverenitet i pridonese kolektivnoj obrani NATO saveza. Američka vlada podržava hrvatski proces odabira borbenih zrakoplova nove generacije i podupiremo unapređenje interoperabilnosti s NATO savezom. U jačanju našeg transatlantskog partnerstva i povećanju naših zajedničkih sposobnosti pomažu interoperabilni sustavi naoružanja uključujući i zrakoplove. Odluka o kupnji borbenih zrakoplova je na Hrvatskoj. Moj tim u zrakoplovnoj bazi Aviano djelomice služi kao regionalni centar za potporu jačanju suradnje s NATO partnerima, uključujući Hrvatsku, i nastavit ćemo razvijati partnerstva i inicijative kojima se postiže taj cilj.
Express: Jednom kad se ta sposobnost izgubi, koliko ju je teško obnoviti?
Američko ratno zrakoplovstvo daje prednost dugotrajnoj obuci i izdržljivim borbenim sustavima. Naš zrakoplov F-16, na primjer, ima životni vijek od 40 godina - najdulji u industriji - a troškovi održavanja su među najnižima. SAD, nadalje, u suradnji s partnerskim zemljama jamči pričuvne dijelove i obuku tijekom cijelog trajanja eksploatacije zrakoplova. To znači da će avioni, proizvedeni u SAD-u, letjeti desetljećima. Jedan od važnijih benefita 31. borbenog krila je zajednička obuka sa saveznicima na zrakoplovima F-16. Možemo biti partneri i razgovarati o najboljim praksama u svim aspektima uporabe borbenih sustava, od taktike do logistike. Naše obveze vezane uz NATO protežu se daleko u budućnost i zato ulažemo u spremnost i za druge nedostižne sposobnosti NATO-a.
Express: Kakva je budućnost zračne borbe? Hoće li bespilotne letjelice zamijeniti pilotirane zrakoplove?
Ratno zrakoplovstvo nastavlja procjenjivati svoju sposobnost suočavanja s novim izazovima. U skladu s tim, Američko ratno zrakoplovstvo u Europi kontinuirano razvija, testira i ocjenjuje nove koncepte ratovanja. Tako smo spremni za prevladavanje novih izazova. Nedavno je aktivirana 731. ekspedicijska eskadrila. Smještena je u Rumunjskoj i izmještena je postrojba 31. borbenog krila. Naši dronovi MQ-9 Reapers i američki zrakoplovci provode obavještajne, nadzorne i izviđačke misije kao potporu NATO operacijama. Kako se tehnologija neprestano mijenja i razvija, okretnost, odvraćanje i otpornost od presudne su važnosti za obrambene i operativne sposobnosti, a bespilotne letjelice poput MQ-9 Reaper nastavljaju davati ključne informacije zapovjednicima borbenih postrojbi i omogućuju višenamjenske sposobnosti. Međutim, borbeni zrakoplovi s posadom imat će presudnu ulogu barem još jednu generaciju. Nastavljamo razvijati te sposobnosti u našim laboratorijima u SAD-u, ali još nismo došli do te mjere da su bespilotni zrakoplovi spremni preuzeti sve misije.
Express: Koji je najbolji avion kojim ste letjeli?
Na ovo pitanje mi je lako dati odgovor. Većinu karijere proveo sam u Američkom ratnom zrakoplovstvu leteći s F-16 Fighting Falcons. To je najviše dokazana borbena letjelica u svijetu i tu sam pouzdanost doživio iz prve ruke.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Plenković će kupiti francuske avione , jer ako ih ne kupi , neće moći dobiti ni obećano mjesto portira u Briselu !
gluposti hrvatsku nitko ne cijeni više