Hrvatske autoceste vjerojatno će poništiti 380 milijuna kuna vrijedan natječaj za gradnju poddionice Beli Manastir - most Drava na autocesti A5 Beli Manastir - Osijek - Svilaj. Razlog za takvu odluku je odustajanje tvrtke Integral inženjering iz Laktaša (BiH) od toga posla. Na nadmetanje za gradnju te poddionice na hrvatskom dijelu koridora 5c stigle su tri ponude.
Od toga je samo Integralova bila u okviru procijenjene vrijednosti radova. Tvrtka iz Bosne i Hercegovine ponudila je da će tih 17,5 kilometara autoceste sagraditi za 359,1 milijun kuna. Vrijednost ponude kineske kompanije Sinohydro Corporation iznosi 416,1 milijun kuna dok je zajednica ponuditelja Osijek-Koteksa, Gravije, Cestorada i PZC-a Brod ponudila 446,1 milijun kuna, piše Večernji list.
Ponude su otvorene 19. ožujka, a uprava HAC-a je 2. kolovoza donijela odluku o odabiru Integralove ponude, za što je još bila potrebna suglasnost Nadzornog odbora. No potom se dogodio veliki preokret. Kako doznaje Večernji, HAC je svim ponuditeljima na tom natječaju poslao dopis u kojem ih poziva da produlje rok valjanosti svojih ponuda koji je istjecao 17. kolovoza. U istom dopisu ponuditelji su pozvani i da produlje jamstvo za ozbiljnost ponude ili da dostave novo jamstvo. Rok za dostavu izjave o produljenju roka valjanosti ponude bio je do 20. kolovoza, a za dostavu jamstva 22. kolovoza.
Kineska tvrtka i konzorcij koji predvodi Osijek-Koteks su na vrijeme poslali tražene dokumente, ali iz Integrala nije stigla ni produljena valjanost ponude ni jamstvo. A to je HAC-u stvorilo velike probleme jer su ostale dvije ponude iznad procijenjene vrijednosti radova. Stoga su u toj tvrtki skloni poništenju natječaja i raspisivanju novog s istom procijenjenom vrijednosti. Pri tome u HAC-u provjeravaju koje pravne korake mogu poduzeti i mogu li tužiti Integral kako bi zaštitili svoje interese s obzirom na to da je tvrtka iz Laktaša odustala od ponude i tako ih dovela u nezavidnu situaciju.
"Potvrđujemo da Integral inženjering, nakon što je jednom već produljio rok valjanosti svoje ponude, to nije ponovno učinio. Pri tome smo se vodili procjenom stanja i kretanja na tržištu", kazali su u Integralu, najvećoj građevinskoj tvrtki u Republici Srpskoj u kojoj je apsolutni vladar Milorad Dodik.
Naime, tvrtka Integral je zanimljiva jer je nevjerojatno blisko povezana s Miloradom Dodikom. Integral je još prije nekoliko godina bio pod istragom Tužiteljstva BiH zbog sumnjivog sklapanja poslova s entitetskim vlastima, čitaj Dodikom.
Od 2000. godine do 2008. godine Integral je u BiH izgradio cesta, mostova i drugih objekata u vrijednosti od više od 300 milijuna KM. Veći dio poslova tvrtka je dobila zahvaljujući posebnom tretmanu.
Recept po kojem su im vladine institucije dodjeljivale poslove sastojao se u tome da bi oni imali najnižu ponudu, a kasnije bi aneksima na ugovore vrijednost uvećavana, čak i šesterostruko, kao u slučaju izgradnje administrativnog sjedišta vlade RS u Banjoj Luci. Početak kontroverze o izgradnji sjedišta vlade seže u 2005. godinu kada je Integral sklopio ugovor s Telekomom RS vrijedan 34 milijuna KM za izvođenje radova na izgradnji njihove poslovne zgrade.
Vlada RS je kasnije odlučila preuzeti zgradu Telekoma, a potom je preuredila u svoje sjedište. Do tada je Telekom Integralu uplatio deset milijuna KM za izvršene radove. Dodik je 2006. godine ugovore i tehničku dokumentaciju za izgradnju zgrade Vlade RS proglasio tajnom, što mu osigurava mogućnost da zaobiđe Zakon o javnim nabavama BiH.
No, umjesto jedne zgrade, kako je bilo planirano, sjedište vlade RS dobilo je dvije, zbog čega je, uz trošak uređenja interijera i trga, te preuzimanje kredita, početna cijena, kako je otkrio sarajevski Centar za istraživačko novinarstvo, narasla gotovo šest puta, sa 34 na 202,4 milijuna KM.
Dodik je 2006. godine potpisao još jedan ugovor s Integralom čime je preuzeo stambeno-poslovni objekt koji je Integral gradio za svoje potrebe u blizini zgrade Telekoma, opisao je prije čitavog jednog desetljeća Poslovni.
Vlada je odlučila preuzeti i otplatu Integralova kredita od 50 milijuna KM koji je podigao kod banjolučke NLB Razvojne banke kada je počeo graditi tu zgradu. Glavni revizor RS Boško Čeko bio je sumnjičav u vezi s načinom na koji Integral dobiva poslove. "Čini mi da se njemu osiguravaju poslovi unaprijed barem pet-šest godina. I to je poanta. Drugi ne mogu dobiti posao."
Generalni direktor i suvlasnik kompanije Slobodan Stanković kazao je da je sve poslove dobio putem natječaja jer je uvijek imao najnižu ponudi i da mu nitko ne može ništa. "Ne mogu se oni ponašati tako da mi ne odobre ako sam ja najjeftiniji", kazao je on.
"Otišao bi netko u zatvor ako bi dao nekome drugom, a ja najpovoljniji."
Većina Dodikove imovine vodi se na članove njegove obitelji, rodbinu i najbliže partijske suradnike. Stanković, osim što je vlasnik firme "Integral inžinjering" je vlasnik brojnih firmi u RS-u i Srbiji, za koje pouzdani izvore tvrde da su zapravo Dodikove.
Borko Džajić, predsjednik nevladine organizacije Forum roditelja RS koji se godinama bavi kriminalom Milorada Dodika, ispričao je za e-novine da je njegova organizacija podnijela preko 300 prijava nadležnim institucijama u RS protiv Milorada Dodika i njegovih najbližih suradnika jer su Republiku Srpsku oštetili za preko pet milijardi maraka.
Džajić je ustvrdio da za svaku malverzaciju iza koje stoji Dodik ima dokaze, dokumentaciju i svjedoke, međutim, nijedan sud u Republici Srpskoj do sada protiv njega nije poveo ozbiljnu istragu.
"Svi tužitelji u RS u službi su zaštite njegovog kriminala. Na čelu pravosudne i tužiteljske mafije RS nalazi se Milorad Dodik. On potpuno upravlja sudovima i tužiteljstvom jer je na rukovodeće pozicije postavio sebi lojalne ljude. Zbog toga postoji ozbiljna opasnost da se u potpunosti sruši pravosudni sustav RS. Mi imamo dokaze da je oko 90 privatiziranih poduzeća u Republici Srpskoj njegovo vlasništvo, a sve se vodi na bliže i daljnje rođake i partijske prijatelje koji su samo fiktivni vlasnici. Dodik je organizirao pljačku svih resursa u RS i na taj način postao njen vlasnik, a nijedno tužiteljstvo zbog toga ne smije reagirati", kazao je Borko Džajić.
Integral je inače već dobio poslove u Hrvatskoj. Podizvođač je radova na pruzi Dugo Selo - Križevci, a natjecala se, među ostalim, i za gradnju pristupnih cesta Pelješkom mostu. Iz tog je natječaja isključena zbog neuobičajeno niske cijene.