Milijune Nijemaca šokirala je vijest o zatvaranju triju tvornica Volkswagena i najava prvih otkaza u automobilskom divu. Volkswagen nije bilo tko, on je stvorio Das Auto, simbol njemačkog ekonomskog čuda, tvrtka koja je svakome tko se kod njega zaposlio jamčila siguran posao sljedećih 35 godina.
Autoindustrija stvara petinu njemačkog izvoza, oko sedam posto BDP-a i direktno zapošljava oko 800 tisuća radnika, a indirektno tri puta više. Popularni VW modeli drže cijene, kao i radnici koji ih proizvode, najbolje plaćeni metalski radnici u Europi s godišnjim bruto plaćama od stotinjak tisuća eura i satnicom od 70 eura, za razliku od Španjolaca koji rade za 29 eura, Čeha za 21 euro ili Rumunja za 12 eura. Sat rada u Hrvatskoj, prema istoj metodologiji, iznosi 14 eura. Kineski su radnici još jeftiniji, država dovoljno jaka da protrese cijelu Europu, a ne samo Wolfsburg od 120.000 stanovnika, u kojemu je sjedište Volkswagena, piše Ljubica Gatarić.
- Ne bih davao najcrnje prognoze, ali smo u jako složenoj situaciji. S globalnog aspekta gledano, mora nam biti jasno da Njemačka i Europa prekasno percipiraju činjenicu da nas sustiže konkurencija u pogledu znanja, razvoja i privrednih procesa. Bili smo preopušteni i umišljeni da smo ispred mnogih. Prihvatili smo da je Amerika ispred nas, ali u međuvremenu se pojavila Kina, koja nas je počela prestizati što se tiče ekoloških i tehnoloških pitanja - priča Josip Juratović dodavši:
- Ima jedna poslovica koja kaže: ‘Ili idete u korak s vremenom ili ćete s vremenom otići’. Tehnologiju možete jedino regulirati da bude u korist svih ljudi, a ne pojedinih grupa, tako da se postigne socijalna i ekonomska održivost i socijalna pravda te da se društvo ne raskoli. Sve ostalo leži na pojedincu - smatra Juratović koji trenutno stanje u europskoj automobilskoj industriji vidi i kao problem i kao mogućnost. Juratović je prvo bio sindikalni vođa u auto koncernu te je kasnije, na listi SPD-a, izabran u Bundestag.
- Dugo smo mislili da motor s unutarnjim izgaranjem možeš neprestano usavršavati. Bilo je i manipulacija, morali smo ranije krenuti s novom temom, kao što je elektromobilnost. Previše se filozofiralo može li išta zamijeniti motore s unutarnjim izgaranjem. Nije riječ samo o tehnologiji, nego o popratnoj infrastrukturi. Tu smo zaostali, čekalo se na državu za novce i programe, ali država ne može financirati industriju. Može eventualno pomoći oko prekvalifikacije radnika - ističe Juratović.
Kinezi će više proizvoiditi u srednjoj Europi
Međunarodni monetarni fond također se bavi tranzicijom u automobilskoj industriji, a njegov istraživač Philippe Wingender ocjenjuje da će kineska dominacija tržištem električnih vozila smanjiti značaj velikog i međusobno povezanog automobilskog sektora u Europi. Ipak, posljedice u dugom roku ne bi trebale biti negativne za europsku ekonomiju jer će porasti proizvodnja kineskih električnih vozila “u srednjoeuropskim zemljama”.
Ili pojednostavljeno, autoindustrija neće nestati iz Europe, ali bi mogla dobiti nove (su)vlasnike ili se izmjestiti na lokacije s jeftinijom radnom snagom i nižim troškovima proizvodnje. Nijemci, dakako, žele da u njihovoj državi ostanu i srce i glava motora, kakva god ga energija pokretala.
Sve o životnom putu utjecajnog njemačkog političara Josipa Juratovića i njegovim iskustvima u njemačkoj autoindustriji pročitajte OVDJE.