Najeftiniji kokain u Europi proteklih nekoliko godina mogao se kupiti u Antwerpenu, 40 eura za gram droge. Kriminalci su luke u belgijskom Antwerpenu i nizozemskom Rotterdamu, dvije od tri najveće teretne morske luke u EU, koristili kao odredišne točke u koje je droga stizala iz Južne Amerike iz kojih je kokain potom distribuiran diljem kontinenta, pa i u Hrvatsku.
Specijalna jedinica belgijske federalne policije uhitila je lani u rujnu diplomiranoga ekonomista (37) koji je u Hrvatskoj vodio više tvrtki, zbog sumnji da je s još nekoliko osoba raznih državljanstava, u tu zemlju dopremio pošiljku od 2,7 tona kokaina.
Prilikom racije na skladište, kokain koji je bio pakiran u jutene vreće koje su upravo bile istovarene iz kontejnera, a koji je prije toga bio preuzet na terminalu luke u Antwerpenu. Droga je zaplijenjena, a svi uhićeni, njih dvadesetak, su pritvoreni te je protiv njih državno odvjetništvo pokrenulo istragu.
Prošle godine je u europskim lukama zaplijenjeno više od 300 tona kokaina. Samo u Antwerpenu, istražitelji su zaplijenili rekordnu 121 tonu kokaina - oko 10 posto više nego prethodne godine. U Nizozemskoj je lani zaplijenjeno oko 60 tona. No ove godine dogodila se promjena trenda. Belgijska carina zaplijenila je 22 metričke tone, što je pad s 43, dok su Nizozemci zaplijenili 16 metričkih tona, što je pad s 28, prema posljednjim podacima, piše Politico,
Zapljene kokaina u najvećim europskim zemljama uvoznicama pale su jer pojačane mjere tjeraju krijumčare u luke južne i sjeverne Europe.
Ogroman profit privlači bande
Ogroman profit od krijumčarenja kokaina privukao je mnoge kriminalne mreže u EU. To je dovelo do porasta nasilja. Povećana konkurencija dovodi do nasilnijih sukoba, uključujući ubojstva, pucnjave, bombaške napade, otmice i paljevine.
U Antwerpenu se 2022. dogodila 81 pucnjava i eksplozija povezanih s drogom dok su se ratovi narkobandi prelijevali na ulice. Na meti su i lučki zaposlenici. Dvojici od njih prijetili su nožem u zgradi carine u navodnom pokušaju bandi da vrate zaplijenjenu drogu.
Prema analizi Europola, povećavaju se i količine pojedinačnih zapljena. Prošle godine, na primjer, najveća pojedinačna zapljena do sada izvršena je u Roterdamu - oko 8000 kilograma kokaina, vrijednog oko 600 milijuna eura, pronađeno je u kontejneru s bananama.
Rastuća potražnja potiče bande da primjenjuju “neviđene” metode nasilja. Uz tržište ilegalnih droga koje sada u Europi vrijedi oko 31 milijardu eura godišnje, trgovci drogom koriste taktike koje se obično mogu vidjeti samo u Latinskoj Americi, uključujući korištenje takozvanih soba za mučenje.
"Više od 70 posto kokaina koji ulazi u Europu prolazi kroz luke Antwerpen i Rotterdam", rekla je ranije ove godine glasnogovornica Europola njemačkoj novinskoj agenciji DPA. Prema Europolu, svake godine se u EU prokrijumčari ilegalna droga u vrijednosti od više od 31 milijarde eura. Kanabis je droga broj jedan sa oko 12 milijardi eura, a odmah iza nje je kokain s oko 11,6 milijardi eura.
Vlasti su također zabrinute zbog sve većeg broja maloljetnika koji služe kao policijski promatrači, prodaju drogu i čak pucaju na drugu djecu iz kalašnjikova. Vlasti u lukama Antwerpena i Rotterdama uhvatile su desetke tinejdžera koji su plaćeni da izvlače tovare kokaina iz brodskih kontejnera, piše Politico.
Stoga su obje zemlje snažno su pojačale napore u presretanju droge i sprječavanju nasilja povezanog s drogom, poput povećane prisutnosti policije, sofisticiranije carinske opreme i suradnje s izvornim zemljama u Latinskoj Americi.
Narko bande također su pretrpjele značajan udarac nakon što su vlasti u ožujku 2021. uspjele probiti šifriranu mrežu za razmjenu poruka — poznatu kao Sky ECC — koju intenzivno koriste kriminalci koji se bave drogom. Ali njihov napredak ima cijenu za druge zemlje.
“Španjolske kolege sada su pod pojačanim pritiskom jer su kriminalci zaključili da su Antwerpen i Rotterdam sada možda manje privlačni”, rekao je za Politico Kristian Vanderwaeren, šef belgijske carine. "Sada više ciljaju na Španjolsku."
"Također vidimo sve više i više zapljena kokaina namijenjenog skandinavskim zemljama", rekao je za Bob Van den Berghe, regionalni koordinator za program kontrole kontejnera pri Uredu UN-a za droge i kriminal (UNODC). "Vidimo Švedsku. Vidimo Dansku."
Suzbijanje trgovine drogom u jednoj luci uzrokuje da bande preusmjere operacije na druge u kojima nailaze na manji otpor. A to znači da nasilje povezano s drogom koje je zahvatilo Antwerpen i Rotterdam također ulazi dalje u Europu.
To je i razlog zašto neki političari tvrde da se samo plan za cijelu EU može učinkovito uhvatiti u koštac s trgovinom drogom.
Ranije ove godine, Europska komisija i tadašnje belgijsko predsjedanje Vijećem EU-a pokrenuli su Ports Alliance — nastojanje da povežu vlade, službenike za provođenje zakona te lučke i brodarske tvrtke kako bi se povećala sigurnost luka i spriječila droga.
Trenutno se 31 luka pridružila naporima.