Šef britanskog Poštanskog ureda u odlasku Nick Read rekao je u srijedu, prvog dana trodnevne istrage, da ne mora očistiti svoje ime nakon kritika na račun njegova vodstva oko skandala Horizon IT u kojem je više od 900 poštanskih operatera pogrešno procesuirano za krađu gotovine zbog neispravnog računalnog softvera.
Izvršni direktor pošte rekao je da nijedan zaposlenik nije "iznad zakona" i zanijekao je da postoje "nedodirljivi" unutar organizacije koji se nikada neće suočiti s disciplinskim postupcima zbog nezakonitog kaznenog progona stotina poštanskih operatera. Na javnoj istrazi skandala Horizon IT čulo se da je Nick Read, koji se pridružio kao izvršni direktor 2019. godine uz obećanje da će "ispraviti nepravde iz prošlosti", u više navrata upotrijebio izraz "nedodirljivi".
Read je, navodno, upotrijebio taj izraz kako bi opisao skupinu istražitelja organizacije uključenih u nezakonito kazneno gonjenje poštanskih operatera koji se nikada neće suočiti s disciplinskim postupcima zbog skandala. Tijekom njegovog prvog od tri dana svjedočenja ovog tjedna, istrazi je pokazan dokument za prijavu zviždača u kojem se tvrdi da je bilo "najmanje 120 zaposlenika" u Pošti koji su "u većoj ili manjoj mjeri bili uključeni u nezakoniti progon poštanskih operatera."
Između 1999. i 2015. godine brojni zaposlenici bili su lažno optuženi za pljačku i prevaru, nakon što su greške u Fujitsuovu Horizon sustavu pogrešno pokazale da je novac, često tisuće funti, nestao s računa firme. Kompjuterski softver koji i danas koristi Pošta, pogrešno je naznačio službene titule koje se daju zaposlenicima pošte te je s tim uključen u kampanju krađe i lažnog računovodstva, što je mnoge dovelo do služenja zatvorske kazne.
Pošta je 1999. godine započela s uvođenjem kompjuterskog softvera za upravljanje financijskim transakcijama poštanskih ureda diljem Velike Britanije. Nakon izvjesnog vremena, zaposlenici su počeli prijavljivati da Horizon lažno ukazuje na manjak gotovine i da sustav nije pogodan za korištenje. Međutim, njihove pritužbe vodstvu Pošte zanemarene su te su se financijske nepravilnosti i dalje pojavljivale na računima.
Suočeni s odstupanjima i nedostatkom podrške menadžmenta, neki su pokušali svojim novcem popuniti “financijske rupe”, ali šefovi Pošte, uvjereni da su prevareni i odbijajući priznati nedostatke Horizona, počeli su pokretati privatne tužbe protiv zaposlenika 2000. godine. Čak 700 radnika privedeno je za kriminalne prekršaje. Neki su bili i u zatvoru. Mnogi od njih su se nakon lažnih optužbi razboljeli, bankrotirali ili su im se brakovi raspali nakon što su bili lažno optuženi da su krali novac te još čekaju obeštećenje.
Izdvojili su milijardu funti za kompenzaciju
Prema pričama članovima obitelji, neki su bili toliko izbezumljeni da su si oduzeli živote. Više od 2700 trenutnih i bivših zaposlenika dobilo je financijsku kompenzaciju od vlade, iako mnogi tvrde da to nije dovoljno. Mnogi tvrde da bi i Fujitsu, tvrtka vrijedna gotovo 29 milijardi dolara, koja i dalje posluje s britanskom vladom, trebala izravno kompenzirati žrtve.
U svibnju 2024. godine uveden je zakon kojim se poništavaju nepravomoćne presude stotinama podnačelnika pošte. Slučaj nazivaju najraširenijom pogreškom pravde u Velikoj Britaniji.
Bivši ministar pošte Kevin Hollinrake prethodno je rekao da je konzervativna vlada u proračunu izdvojila milijardu funti za kompenzaciju. Profesor Chris Hodges, predsjednik neovisnog savjetodavnog odbora Horizon Compensation Advisory, rekao je za BBC da su neki pojedinačni zahtjevi za kompenzaciju "iznad više od milijun funti". Neki su koristili vlastiti novac za pokrivanje nepostojećih manjkova jer su u svojim ugovorima potpisali da su odgovorni za neobjašnjive gubitke. Mnogi su se suočili s bankrotom ili su izgubili sredstva za život.
"Naša kompanija ima moralnu dužnost nadoknaditi štetu žrtvama ovog skandala", izjavio je šef europske grane Fujitsua Peter Patterson početkom godine. "Imali smo neke bugove i greške u sustavu i pomogli smo Poštanskom uredu u procesuiranju zaposlenika", rekao je Patterson dodavši: "Zbog toga nam je stvarno žao."
Javna istraga započela je 2020. godine kako bi otkrila koji pojedinci i organizacije su krivi za skandal. Patterson je izjavio da će, jednom kad istraga završi, sjesti s vladom za stol da odrede koliku kompenzaciju treba platiti.
Odvjetnik Jason Beer, savjetnik u nastavku javne istrage skandala, za koje su saslušanja službeno počela u veljači 2022. godine, rekao je početkom godine da je “ugled uništen i to ne samo zato što su kaznena djela za koje su osuđeni muškarci i žene bili nepravedni”.
“Ljudi koji su bili važni, poštovani i sastavni dio lokalnih zajednica kojima su služili, u nekim slučajevima su se izbjegavali. Jedan broj muškaraca i žena je nažalost umrlo prije nego što je država javno priznala da su pogrešno osuđeni”, dodao je.
Parmod Kalia je bio jedan od pogrešno zatvorenih. Lažno optužen da je uzeo više od 20.000 funti. Kalia je 2001. godine osuđen na šestomjesečnu zatvorsku kaznu. Upravnik pošte jugoistočnog Londona čak je bio natjeran da posudi novac od svoje majke kako bi popunio navodni manjak gotovine. Ali, uvjerena u podatke Horizon, Pošta je pokrenula kaznenu istragu protiv njega. Optužnica je poništena 2021. godine.
"Da nisam bila trudna, oduzela bih si život"
Seema Misra je bila druga žrtva ovog slučaja. Engleska poštanska radnica bila je u osmom tjednu trudnoće kada je 2010. godine osuđena na 15-mjesečnu zatvorsku kaznu zbog prevare nakon što je bila okrivljena za neusklađenost gotovine u iznosu od 74.000 funti.
- Upozorili su me da postoji šansa da ću ići u zatvoru”, ispričala je. “Ali, iskreno, nisam mogla ni na trenutak pomisliti kako bih mogla biti tako kažnjena za nešto što nisam napravila. U tom trenutku sam vjerovala u pravosudni sistem. Kada je sudac rekao da sam osuđena na 15 mjeseci zatvora, onesvijestila sam se. Da nisam bila trudna, oduzela bih si život. Bila sam na dnu.”
Njena optužnica nije poništena sve do 2021. godine.