Top News

Palestinski astrofizičar kojega izraelska vojska obožava uhićivati

Sveučilište Al Quds
Keleti/Wiki
U manje od dvije godine zatvarali su ga triput i nikad protiv njega nisu podigli optužnicu

Palestinskog astrofizičara Imada Barghouthija, koji je ranijih godina radio i za NASA-u, izraelska je vojska uhitila i po treći put u manje od dvije godine. Samo tri dana otkako ga je prizivni vojni sud oslobodio optužbi za poticanje nasilja i terorizma, vojno tužiteljstvo opet je podiglo još uvijek nepravomoćnu optužnicu protiv 54-godišnjeg profesora sa Sveučilišta al-Quds u Istočnom Jeruzalemu, piše Haaretz.

Barghouthi je stručnjak za teorijsku fiziku plazme i živi u blizini Ramallahe na Zapadnoj Obali, dijelu teritorija Palestinske samouprave. Izraelske vlasti uhitile su ga 24. travnja i odredile mu tromjesečni pritvor zbog navodnog govora na jednom Hamasovom skupu. Prvotno ga je uhitila izraelska pogranična policija još 6. prosinca 2014. na graničnom prijelazu iz Palestinske samouprave prema Jordanu na putu za Amman. Još otada, međutim, njemu se nikada nije sudilo.

Iz Ammana je avionom trebao putovati u Ujedinjene Arapske Emirate na sastanak Arapskog udruženja astronomskih i svemirskih znanosti. U pokušaju da prekine progon palestinskog astrofizičara, snažno je prosvjedovala svjetska znanstvena zajednica, posebno izraelski znanstvenici koji su navodili da im izraelske vlasti odbijaju otkriti zašto su uhitile Barghouthija. Čak je i znanstveni časopis Nature iscrpno pratio akcije za oslobađanje Barghouthija.

Konačno, u svibnju ove godine 350 znanstvenika s najprestižnijih sveučilišta iz cijelog svijeta poslalo je peticiju sa svojim potpisima kojima traže oslobađanje palestinskog kolege. Oni su tada prosvjedovali i zbog njegovog zatočenja, očito provizornog jer cijelo to vrijeme protiv njega nikada nije podignuta formalna optužnica s konkretnim dokazima, ali i zbog suzbijanja slobode govora na palestinskim područjima od strane vlade Benjamina Netanyahua.

Posebno su prosvjedovali zbog "širokog obrasca suzbijanja palestinskog obrazovnog sustava", i to kroz bombardiranja Sveučilišta u Gazi, zatvaranja Sveučilišta Birzeit, te zatvaranja brojnih palestinskih studenata zbog "verbalnog delikta". Sa Sveučilištem Birzeit problem je, barem u jednom slučaju, bio to što je Hamas u krugu sveučilišta organizirao de facto džihadistički skup s nacističkim salutiranjem.

Izraelske vlasti su šefa sveučilišta optužile da skup nije spriječio i nisu prihvatili njegovo objašnjenje da Hamasov performans nije imao veze s visokoškolskom ustanovom, da su radikali to organizirali na svoju ruku. U svibnju je također skupina europskih znanstvenika poslala peticiju svom resornom europskom povjerenstvu pri EK da utječe na Izrael da odustane od progona Imada Barghouthija.