Top News
1073 prikaza

Šef im je pao - što sad čeka Nissan i Renault?

Carlos Ghosn
REUTERS
Njegovo uhićenje pokrenulo je korporativna krizu saveza Nissana, Renaulta i Mitsubishija

Uhićen je šef Nissana Carlos Ghosn i to nakon interne istrage koja je trajala mjesecima i otkrila "značajna djela lošeg ponašanja", tj. financijsko manipuliranje.  

Zanimljiv je to i šokantan preokret u životu čovjeka, jednog od najvećih imena u automobilskoj industriji koji je zaslužan za promjenu i poboljšanje poslovanja Nissana i Renaulta. Bio je poznat po nazivu Le Cost Killer (ubojica troškova) kojeg je dobio tijekom 90-ih godina, jer je predložio smanjenje radnih mjesta i zatvaranja tvornica, za boljitak tvrtke. Ugled mu je porastao nakon uspjeha strategije koju je provodio. 

Sa svojim upravljanjem uspio je Nissan izvući s ruba bankrota početkom 2000-ih. Magazin Fortune proglasio ga je jednim od najutjecajniji ljudi izvan SAD-a 2003. godine. Svoju karijeru započeo je u Michelinu u Francuskoj, a cilj mu je bio Renault. Nakon štoje to ostvario nastavio se uspinjati i dalje. 

Nissanu se priključio 1999. godine. Nakon samo dvije godina rada postao je izvršni direktor. 

Odjek ovih vijesti u javnosti doveo je do pada vrijednost dionica Nissana. 

Carlos Ghosn, smjenjeni šef Nissana | Author: Uli Deck/DPA/PIXSELL Uli Deck/DPA/PIXSELL
Tijekom ovog tjedna trebalo bi biti poznato više detaljnih informacija o onome za što se optužuje. Iz Nissana su rekli kako to uključuje značajne "ne prijavljene kompenzacije i pogrešno djelovanje sa prihodima kompanije". Ghosn još nije odgovorio na ove optužbe. 

Njegovo uhićenje pokrenulo je korporativnu krizu koja se proširila na nekoliko kontinenata. On je okosnica saveza Nissana, Renaulta i Mitsubishija koji zajedno proizvode svaki devet automobil na svijetu. Nakon što su dobili dojavu od 'zviždača' Nissan je istragu o radu 64-godišnjeg Ghosna i još jednog člana odbora provodio mjesecima. 

Tako su otkrili kako su Ghosn i drugi član Greg Kelly, pogrešno izvještavali o njegovoj zaradi u zapisima na tokijskoj burzi. Tužitelji tako kažu kako su dvojica muškaraca navodno surađivali kako bi umanjili njegovu zaradu za oko 44 milijuna dolara tijekom petogodišnjeg razdoblja, koje je završilo s 2015. godine. Maksimalna kazna za pogrešne financijske izvještaje u Japanu je 10 godina zatvora i novčana kazna od 10 milijuna jena, što je oko 90.000 dolara, piše CNN. 

Nissan naglašava kako su otkrili "niz značajnih pokazatelja lošeg ponašanja", uključujući i privatnu upotrebu prihoda tvrtke i zlouporabe budžeta kompanije. Nakon uhićenja sigurno je kako će Ghosn biti smijenjen sa vodećih položaja u Nissanu, Mitsubishiju i Renaultu. 

Tesla automobili Za široko tržište Tehno Tesla pokrenuo proizvodnju Modela 3

Izvršni direktor Nissana Hiroto Saikawa rekao je kako će kompanija smijeniti Ghosna i Kellyja iz odbora. Mitsubishi pokreće i svoju internu istragu i tražiti će članove odbora da "odmah uklone" Ghosna kao predsjedavajućeg. Renault se zasada drži malo opreznije. Najavili su kako će se njihov upravljački odbor ubrzo naći i čekaju "precizine informacije" od Ghosna. 

Vrijednost dionica sve tri kompanije je potonula. Renaultove tako za više od osam posto, Nissanove za oko pet posto, a Mitsubishijeve oko sedam posto. Ghosna nazivaju arhitektom strateškog saveza između trojice proizvođača automobila. Upravo to savezništvo im je omogućilo da se bolje natječu sa snažnim silama poput Volkswagena, Toyote i General Motorsa

Nissan, Renault i Mitsubishi jako su dobro integrirani, mnogi glavni direktori odgovaraju različitim izvršnim direktorima, no Ghosn ih je sve držao na okupu. 

"On je bio taj savez. On je bio kreativni genije iza svega ovoga, i postavio parametre za vođenje i upravljanje nad ovim jako različitim kompanijama", rekla je Rebecca Lindland, analitičarka iz Cox Automotive.

Podijelili su oni i vlasništva, tako Renault ima 43,5 posto udjela u Nissanu, a Nissan 15 posto u Renaultu. Tom se krugu priključio i Mitsubishi 2016. godine, nakon što je Nissan kupio 34 posto njihovih dionica. 

Mercedes S600 Guard Superluksuz Top News Ovako izgledaju Mercedesi za Plenkija i Kolindu

Zbog njegovog ponašanja javio se strah kako bi ovaj savez mogao posrnuti. Puno toga ovisi o tome mogu li se kompanije dogovoriti kako se nositi s ovim optužbama protiv njega i oko njegove zamjene. Zasada, kako su rekli, savez je čvrst.

No ako se raziđu, pitanje je kako će se natjecati na tržištu, samostalno. Automobilska industrija je pod velikim pritiskom proizvodnje električnih i autonomnih automobila. Tehnološke tvrtke željne su pobjede na tržištu. Njegovo uhićenje posebnu važnost moglo bi imati za Francusku, čija vlada ima 15 posto udjela u vlasništvu Renaulta. Pomno razvoj situacije prati i francuski predsjednik Emmanuel Macron

"Država, kao dioničar, biti će ekstremno oprezna oko zadržavanja stabilnosti saveza i grupacije", naglašava Macron. 

Kako piše CNN postoji mogućnost da se upletu i američke tvrtke. Iako je riječ o njima stranim kompanijama s njihovim dionicama trguje se i na američkim burzama i izdaju se američke depozitarne potvrde ADR. Kako bi se one prodavale banke kupuju dionice u stranim kompanijama i izdaju certifikate koji prate vrijednost dionica. I s njima se može trgovati. 

To bi moglo omogućiti i, ako se otkriju razmjeri počinjenje štete, pokretanje niza tužbi, smatraju američki stručnjaci. 

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi se u raspravu.