Vlasti iz Azerbejdžana, Kazahstana i Rusije istražuju prinudno slijetanje aviona u srijedu ujutro koje je rezultiralo smrću najmanje 38 osoba. Avion se srušio tri kilometra od grada Aktau u Kazahstanu, na istočnoj obali Kaspijskog mora.
Bio je na putu iz glavnog grada Azerbejdžana, Bakua, prema Groznom, glavnom gradu Čečenije na jugu Rusije. Avion Embraer 190, broj leta J2-8243, prevozio je 62 putnika i pet članova posade. U strašnoj nesreći poginulo je 38 ljudi, dok je pad zrakoplova preživjelo njih 29. U zrakoplovu je bilo 37 državljana Azerbajdžana, 16 Rusa, šest državljana Kazahstana i tri državljana Kirgistana.
- Od njih 29 koji su preživjeli pad njih 11 je u teškom stanju - poručuju kazakhstanske vlasti. Mnogi su izvučeni iz olupine, dok su neki, kako tvrde spasioci i kako se vidi na snimcima, sami izašli, krvavi.
Rusi: Padu je prethodio udarac ptice
Prema podacima Flight Radar 24, zrakoplov je letio iznad republike Dagestan duž obale Kaspijskog mora. Potom je nestao s radara, a širi se teorija da je zrakoplov kompanije Azerbaijan Airlines mogao biti izložen sustavima protuzračne obrane u Rusiji. Toj teoriji u prilog govore i sumnjive rupe na trupu. Dio ruskih zračnih luka u koje je avion prije pada pokušao prisilno sletjeti bile su zatvorene zbog napada dronovima iz Ukrajine piše Daily Mail. Sat vremena kasnije, zrakoplov se ponovno pojavio na radarima. Letio je prilično nisko, iznad vode u zapadnom Kazahstanu. Potom se srušio.
“Postoje snimci pada aviona dostupni u medijima i na društvenim mrežama, i svako ih može pogledati. Međutim, uzroci pada još nam nisu poznati”, rekao je predsjednik Azerbejdžana Ilham Alijev. “Postoje različite teorije, ali smatram da je prerano raspravljati o njima.”
🇦🇿 Las imágenes del avión de Azerbaijan Airlines que se estrelló, causando la muerte de 38 personas, revelan agujeros en el fuselaje, lo que ha generado especulaciones sobre la posibilidad de que el avión haya sido derribado.
— ULTIMA HORA EN 𝕏 (@ultimahoraenx) December 25, 2024
Info: @AlertaMundoNews pic.twitter.com/Otaut52ErR
“Istražni tim, na čelu sa zamjenikom državnog tužitelja Azerbejdžana, poslan je u Kazahstan i radi na mjestu nesreće”, priopćili su iz Ureda državnog tužitelja Azerbejdžana. Azertac, državna novinska agencija Azerbejdžana, objavila je da tim poslan u Aktau za “istragu na licu mjesta” uključuje i ministra za izvanredne situacije Azerbejdžana i potpredsjednika Azerbaijan Airlinesa. Azertac je rekao da je pronađena crna kutija aviona, uređaj za snimanje leta koji istražitelji koriste za utvrđivanje uzroka avionskih nesreća.
Alijev je u izjavi rekao da je “pokrenut kazneni postupak” i da će azerbejdžanska javnost biti “redovno informirana” o napretku istrage. Kazahstan je pak formirao vladinu komisiju koja će ispitati uzrok katastrofe i osigurati da porodice poginulih i povrijeđenih dobiju potrebnu pomoć. Istrage su fokusirane na potencijalne tehničke probleme i zatvaranje obližnjeg zračnog prostora.
Ovaj slučaj mnoge je podsjetio na pad Boeinga 777 iz 17. srpnja 2014. godine. U tragediji je poginulo svih 298 putnika i članova posade na letu iz Amsterdama u Kuala Lumpur, kada je raketni projektil u zraku pogodio Boeing 777.
Međunarodna istražna komisija koja je pokrenula kriminalistički postupak protiv odgovornih za rušenje zrakoplova Malaysia Airlines najavila je napredak u istrazi. Za odgovornima je raspisana međunarodna tjeralica. Trojica su ruski državljani - Igor Girkin, Sergej Duninski i Oleg Pulatov, dok Leonid Harčenko, ima ukrajinsko državljanstvo.
Najveći misterij u povijesti zrakoplovstva
Nedugo nakon ponoći 8. ožujka 2014. godine Boeing 777 poletio je iz Kuala Lumpura i popeo se na visinu od 10.500 metara. Nakon što je dobio upute da prebaci frekvenciju na vijetnamsku kontrolu zračnog prometa, pilot je odgovorio na ljubazan, ali metodičan način koji je uobičajen u radijskim pozivima: "Laku noć, Malaysian tri sedam nula." Bila je to posljednja poruka koja je primljena s leta MH370 Malaysia Airlinesa.
Niti nakon deset godina ne zna se sudbina zrakoplova s 239 ljudi koji je tijekom rutinskog leta za Peking uvelike skrenuo s kursa i nestao nakon 40 minuta (leta koji je trebao trajati šest sati). MH370 prvo je "nestao" kada je ugasio odašiljač, što znači da se avion više nije mogao pratiti. No, kasnije je njegova ruta ustanovljena koristeći vojni radar, koji daje vrlo konkretnu lokaciju.
Zahvaljujući tom radaru, znamo da je MH370 krenuo sjeveroistočnom rutom u Peking, onda se okrenuo i krenuo na jugozapad, i onda se opet okrenuo, u sjeverozapadnom smjeru, prema Indiji. Tu prestaje i efikasnost radara. Tu se sada, u praćenju, uključuje satelit koji MH370 prati ostatak vremena. Ne može s jednakom efikasnošću definirati gdje je avion ali može otprilike pretpostaviti gdje je. Avion se kretao sve dalje i dalje od satelita, ali nije jasno da li prema Australiji (što bi zahtijevalo još jedan okret) ili se kretao sjeverno prema Aziji. No, ideja o odlasku i pokušaju slijetanja na sjever proglašena je nerealističnom od strane kompanije koja je vlasnik satelita, Inmarsat, a dodatno opovrgnuta nakon što su pronašli ostatke na obali Afrike, objavio je svojedobno Express.
Godine 2015. niz ostataka aviona, potvrđenih da dolaze od MH370, nađeni su na plažama diljem istočne Afrike. Prvo, to je potvrdilo da avion nije u jednom komadu, nego su modeli oceanskih struja pokazali i kako je najvjerojatnije da se MH370 srušio na jug Indijskog oceana kraj zapadne Australije, a godinu dana kasnije oceanske su struje "dogurale" ostatke do Afrike.
Ta teorija, koja uključuje i da je glavni pilot, kapetan Zaharie Ahmad Shah, bio bez svijesti do kraja putovanja, i dalje je službena teorija Malezijske vlade. Ona je nedavno odobrila nastavak potrage za avionom. Pretražit će se dodatnih 15.000 kvadratnih kilometara.