Godinama će se još analizirati, blago rečeno, “nezgoda” u Sueskom kanalu, kao i sve vrste posljedica koje će proisteći iz svega toga. Dok su međunarodni trgovci zbrajali štete i gubitke, a internet se zabavljao s nekim od najboljih memeova ove godine, povjesničar, diplomat, bivši veleposlanik RH i Tuđmanov savjetnik Darko Bekić na svojem je Facebook profilu objavio vrlo zanimljivu povijesnu ulogu Hrvata u gradnji Sueskog kanala.
- Prije 152 godine, 1869., svečano je otvoren Sueski kanal, u prisutnosti mnogobrojnih ličnosti iz kulture i znanosti, kao i mnogih europskih vladara i političara. Uz tadašnjeg hrvatskog kralja i cara Franju Josipa I., među uzvanicima na bini sjedio je i dubrovački franjevac fra Lujo Čurčija. On je dobio čast da, nakon 10 godina mukotrpne gradnje, blagoslovi novo, velebno djelo svjetskog graditeljstva - piše gospodin Bekić. Kako tumači, upravo je tim činom egipatski potkralj Ismail I. “htio pokazati vjersku snošljivost te najaviti kako Sueski kanal neće povezivati narode i kulture samo fizički i trgovački, nego i duhovno”.
- Ali na toj, prvi put u Egiptu održanoj zajedničkoj islamskoj i kršćanskoj molitvi, Ismail I. htio je obilježiti još jednu važnu činjenicu: da su, uz 20.000 egipatskih felaha, značajan broj radnika iz Europe činili upravo hrvatski radnici iz Primorja, točnije Bribira, Novog Vinodolskog, Selaca i Grižana, te iz Dalmacije i Dubrovnika, s otoka Korčule i Boke kotorske, ukupno oko 3000 ljudi - navodi Bekić.
Kako je poznato i iz drugih izvora, neki od tih radnika iz Hrvatske ostali su živjeti u Egiptu. Kako navodi časopis građevinar.hr, jedan od glavnih pomoćnika Ferdinanda Mariea, vikonta De Lessepsa, francuskog konzula u Egiptu koji je dobio koncesiju za gradnju Sueskog kanala, bio je hrvatski inženjer Antun Luković iz Prčnja u Boki kotorskoj. On je za svoje zasluge dobio plemićki naslov od cara Franje Josipa I.
Kako ističe povjesničar i politički analitičar Darko Bekić, Ferdinand de Lesseps, vođa izgradnje Sueskog kanala, povjerio je Hrvatima više različitih dužnosti.
- Tako je Andrija Lončarić iz Selaca dobio čast potpaliti posljednju minu na gradilištu, a inženjer Anton Luković iz Boke kotorske bio je u stožeru Ferdinanda de Lessepsa, među najbližim suradnicima. Postoje mnoga sjećanja i uspomene na ovaj veliki pothvat, a u Pomorskome muzeju u Orebiću čuva se i lopata koju je neki naš radnik, za uspomenu, donio iz Egipta - zaključuje Bekić.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Express.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Express.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Đuzepe Verdi je napisao operu Aida samo za otvaranje Sueskog kanala.
puno znaci taj kanal skrati put . zivio egipat